6 טעויות נפוצות בהטמעת Rich Snippets

"נתונים מובנים" מסתמנים כנושא מרכזי מאוד בעולם הSEO ב2018.

גוגל מחדשים את סוגי המידע אותו ניתן לתייג וממשיכים במהלך שלהם לנסות ולהשאיר את הגולש כמה שיותר בתוך מנוע החיפוש.
אחת הדוגמאות העדכניות היא האפשרות לסמן בקוד "אימות עובדות" (עדיין לא מופיע בארץ, כמו הרבה מהתגיות שנראה בהמשך).

לפני שארחיב, בואו נחזור טיפה אחורה.

מהם נתונים מובנים?

בשנת 2011 החליטו מנועי החיפוש הגדולים לייצר אחידות בקוד ולאפשר לבעלי אתרים לסמן נתונים בתוך האתר שלהם באופן שיהיה ברור למנוע החיפוש מהו התוכן המודגש ויאפשר הצגה שלו ישירות בתוך מנוע החיפוש.

את הקודים האלה איגדו בתוך אתר הפרוייקט Schema.org בו ניתן למצוא ה-מ-ו-ן אפשרויות לתיוג מידע (לרובן אין תצוגה ויזואלית במנוע החיפוש).

מאז שנוצרו הסכמות התלבטו מקדמי האתרים האם יש לנתונים הללו השפעה ישירה על קידום אתרים או שמא מדובר באלמנטים תצוגתיים בלבד.

ממש לאחרונה, הגיב ג'ון מולר בטוויטר על הנושא:

בין אם מאמינים לתשובה (הלא מאוד ברורה שלו) ובין אם לא, לתצוגה מורחבת יש יתרון בולט: CTR גבוה יותר.

בואו ניקח לדוגמה את העמוד הזה המציג סכמה מסוג Review, כך זה נראה בגוגל:

נתונים מובנים לביטוי cyberghost vpn

ניתן לראות שישנם אלמנטים רבים המודגשים ישירות לתוך מנוע החיפוש ומושכים את הגולש לבחור בתוצאה זו על פני המתחרים.

אז אחרי שהבנו קצת את הרקע, הנה כמה טעויות נפוצות בשימוש בRich Snippets:

1. המידע המסומן מוסתר מהגולשים

תהליך הדגשת הנתונים "נולד" על מנת לאפשר לבעל האתר להדגיש נתונים המוצגים באתר ישירות במנוע החיפוש.
הראש ה"קרימנלי" של בעלי האתרים לא היסס וכמעט מיד התחילו להדגיש נתונים שאינם מוצגים באתר עצמו, למשל, בקוד האתר הציגו כוכביות של דירוג אך באתר עצמו לא היה כל זכר לדירוג זה.

גם גוגל התאימו את עצמם מהר והחלו לשלוח אזהרות Spammy Structured Markup (סוג של ענישה ידנית).

בשורה התחתונה: כל אלמנט שתרצו להדגיש ע"י נתונים מובנים חייב להופיע באופן גלוי בתוכן העמוד עצמו.

2. הטמעת סכמה בעמוד הבית

לפני כמה שנים, שהנושא לא היה מאוד נפוץ, העברנו לקוח לדומיין חדש.
כחלק מהתהליך איחדנו כמה עמודים פנימיים לתוך עמוד הבית של הלקוח וגם את תגיות הסכמה שהיו לו העברנו.

להפתעתנו, מה שהופיע בקלות בעמוד פנימי באתר בדומיין הישן סרב להופיע בדומיין החדש בעמוד הבית.
לעומת זאת, עמודים פנימיים שהופנו לעמודים פנימיים החלו להציג מהר מאוד את אותם הסניפטס שהיו בעבר.

בשורה התחתונה: עמוד בית כמעט אף פעם לא יציג נתונים מובנים, בשביל זה יש עמודים פנימיים.

3. הטמעה חלקית או לא נכונה של הקוד

מכירים את זה שאתם קונים רהיט באיקאה ולא מבינים למה צריך הוראות? זה הרי כ"כ פשוט…
אז כמו שבחיים האמתיים בסוף כולם פותחים את הוראות ההרכבה של איקאה (בשקט בשקט בלי שאף אחד יראה), כך גם כשמטמיעים תגיות סכמה כדאי ללכת על פי הנחיות גוגל וכמובן לאחר מכן לבדוק את תקינות ההטמעה ע"י הכלי הרשמי של גוגל.
פעמים רבות נגלה שפשוט שכחנו להדגיש אלמנט הכרחי כלשהו.

בשורה התחתונה: זה לוקח בדיוק 10 שניות, אל תוותרו על פלומבה רשמית של גוגל שהכל מוטמע כמו שצריך.

4. שימוש ב"שפות סכמה" שונות

ניתן לבצע "הדגשת נתונים" ב3 דרכים שונות:

בסופו של דבר, לבעל האתר הסטנדרטי אין הבדל בין הצורות הללו.
הבעיה מתחילה כאשר מערבבים בעמוד אחד כמה קודים משיטות שונות של הדגשת נתונים.

בשורה התחתונה: בעמוד אחד נשתמש בשיטה אחת בלבד על מנת להדגיש נתונים.

5. הדומיין לא נחשב מספיק סמכותי בעיני גוגל (או חשוד בספאם)

ככל שגוגל הולך ומשתכלל, כך גם היכולת שלו "לבחור" באילו הדגשות נתונים להתחשב ובאילו לא הולכת ומתרחבת.
כאשר אנו מקימים אתר על דומיין חדש או לחלופין משתמשים בדומיין בעל פרופיל קישורים מפוקפק להצגת נתונים בSERP כנראה שנתאכזב.
גוגל למד שישנה תופעה של ניצול לרעה של תגיות סכמה באתרים מהסוג הזה ולכן לא ממהר להציג את הנתונים אותם הם הדגישו.

בשורה התחתונה: לפני שאתם מבקשים להדגיש נתונים, וודאו כי מדובר באתר איכותי בעל פרופיל קישורים בריא.

6. הצגת ציון משוכלל לא רלוונטי המרכז פרטים בודדים

דמיינו מצב בו אתם מחפשים ביטוי כללי כמו "קבלני שיפוצים" ועולה לכם אינדקס בתחום המציג דירוג של 4.8 .
המחשבה הראשונה היא "איזה יופי!", עכשיו אנו יודעים מה הדירוג של הקטגוריה באתר.
מצד שני, כאשר חושבים על זה יותר לעומק, אין שום הגיון בדירוג הזה – אם קבלן אחד קיבל ציון 5 ואחד אחר קיבל את הציון 1, המספר הממוצע לא מועיל בשום דבר.

גם גוגל הבינו את זה ואסרו על אינדקסים המרכזים נתונים על פריטים שונים להציג דירוג משוכלל אחד לכל הקטגוריה.

כדאי לקרוא: נתונים מובנים לחנויות מסחר.

בשורה התחתונה: דירוג ממוצע ניתן להציג אך ורק לפריט בודד אשר קיבל יותר מדירוג אחד.

לסיכום

בפרויקטים שעיקר המיקוד האורגני שלהם הוא בארה"ב מורגשת עליה דרמטית בכניסות לעמודים המציגים Rich Snippets.
לתחושתי, בארץ מוצגים מעט מאוד נתונים ישירות במנוע החיפוש (אם כי אין לי מידע תומך או מפריך לתחושה הזו שלי).

היות ואנחנו באיחור קבוע של כמה שנים אחרי ארה"ב (ותוצאה 0 היא דוגמה מצוינת לכך) הייתי מציע לבעלי אתרים להתכונן מראש, להבין אילו נתונים הם יכולים להציג בSERP ולהכין את התשתית הטכנית ליום פקודה.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים