אחת השאלות ו"הבעיות" הנפוצות בקידום אתרים גדולים היא מה עושים עם תוכן פג תוקף?
כלומר, ישנם עמודים שאינם רלוונטים יותר לגולש בכמויות גדולות ולא יודעים מהי ההתייחסות הנכונה אליהם מבחינת קידום אתרים.

שאלה זו עלתה לאחרונה בהאנגאאוט הקבוע עם ג'ון מולר ואביא את תשובתו בהמשך, אבל לפני, מתי אנו עלולים להתקל בתוכן מהסוג הזה?

  • אתרי קופונים המציעים דילים עם זמן מוגבל.
  • אתרים המציעים כרטיסים לאירועי ספורט או אירועי תרבות.
  • כאשר מקדמים חנות וירטואלית וישנם מוצרים שירדו מהמלאי ולא יימכרו יותר.
  • עמודי רשימות באינדקסים שאינם רלוונטים יותר.

מה האופציות העומדות בפני מקדם אתרים במקרים מהסוג הזה?

  • ביצוע הפנייה 301 מהעמוד שהוסר לעמוד רלוונטי המחליף אותו או לעמוד הקטגוריה.
  • מחיקת העמוד לגמרי והחזרת קוד 410 – הוסר לצמיתות (לא להשאיר סתם עמודי 404 אף על פי שזה לא מזיק לאתר על פי מה שאומר ג'ון מולר).
  • השארת העמוד באתר ושימוש בו על מנת להוביל את הגולש לעמוד הרלוונטי באתר.
  • הוספת תגית קנוניקל המצביעה לעמוד דומה או לעמוד הקטגוריה.
  • הוספת תגית NOINDEX ולבקש מגוגל להסיר אותו מהאתר – אופציה זו עלולה לבזבז תקציב זחילה.

מה אומרים בגוגל על הסוגייה?

 

התרגום שלי:

קודם כל, אתם אומרים שתוכן פג תוקף הוא דבר שלילי.
אני חושב שזה ממש טבעי שבאתרי אינטרנט ישנו תוכן הקיין לתקופה קצרה ולאחר מכן הופך להיות לא רלוונטי ואז אתם מסירים אותו.

זו הדרך שאתרי סיווג (לא מצאתי דרך טובה לתרגם classifieds sites ) עובדים ושל כל סוג של רשימות שזמינות לזמן מוגבל.
מדובר במצב לגמרי נורמלי ולא הייתי אומר שזה משהו רע.

במקרים כאלה יכול להיות שהסרה של התוכן שהפך לא רלוונטי היא הגישה הנכונה.

כמובן שאם יש תוכן שמחליף את התוכן שאינו רלוונטי, כמו במקרים בהם יש רשימה חדשה שמחליפה את הרשימה הישנה ומדובר בממש אותו דבר (תוספת שלי: כמו למשל אירועים חמים שהיו בקיץ 2017 ועמוד חדש של אירועים בקיץ 2018) – הגישה הנכונה תהיה לבצע הפנייה 301.

אם אין ממש "מחליף" לתוכן אז מחיקת התוכן או הוספת תגית NOINDEX היא כנראה הגישה הפעולה הנכונה.

ראיתי כמה אתרים שמתמודדים עם הסוגייה הזה ומנסים למצוא את האיזון בין לאפשר לגולשים למצוא תוכן פג תוגף אבל לא להשאיר אותו לנצח.
גישה אחת תהיה לשמור את הרשימה פגת התוקף באויר כעמוד רגיל יחד עם טקסט המודיע שהיא איננה רלוונטית יותר, ולאחר חודש למחוק את העמוד עם NOINDEX או 404 (הערה שלי: מומלץ 410) כך שזה יוסר לגמרי.

באופן הזה, אם ישנם אנשים המתעניינים באירוע שאולי הם פיספסו זמן קצר לאחר האירוע, הם יוכלו למצוא את המידע בחיפוש ולטווח הארוך אתם "מנקים" את האתר ולא בונים עוד ועוד ועוד כתובות URL לאתר שאינן רלוונטיות יותר.

אז יש הרבה אפשרויות כאן והייתי אומר שאין תשובה אחת נכונה – זה מאוד תלוי באתר, סוג התוכן המופיע בו, כמה הוא רלוונטי לאחר שהתאריך שלו עבר ומה אתם רוצים לעשות איתו לטווח הרחוק.

לסיכום

גוגל כמו גוגל אף פעם לא נותנים תשובה אחת שהיא חד משמעית.
במהלך השנים שלי בתחום יצא לי להתקל כמעט בכל אחת מהאפשרויות שציינתי בפוסט במקרים שונים, והפעם אני מסכים – אין תשובה אחת חד משמעית 😉

 

השארת תגובה