שיווק באינטרנט

במהלך השנים פנו אלי הרבה עסקים, בעלי אתרים ודמויות ציבוריות בבקשה אחת –

איך יהיה הכי נכון לשווק באינטרנט?

למרות שמדובר בשאלה פשוטה לכאורה, התשובות כאן הן רבות.

מה שמתאים לעסק גדול – לא בהכרח יתאים לעסק קטן, 

האינטרס של דמות ציבורית הוא לא בהכרח האינטרס של בעל אתר, 

לפעמים ישנה דחיפות לתוצאות מיידיות ולפעמים יש סבלנות לבניה ארוכה ויציבה, 

וגם התקציבים ברוב המקרים משתנים ובהכרח משפיעים על דרכי הפעולה ועל משך הזמן של התהליך.

 

אז אתם מבינים, אין לי תשובה אחת לתת וזה מאד תלוי תקציב ומטרה.

מה שכן, אני אנסה להביא בפניכם במאמר הזה את כל האפשרויות הכי יעילות ומוצלחות לשיווק באינטרנט כדי שתוכלו לבחון מה היא הדרך הטובה והנכונה ביותר עבורכם.

 

אז נתחיל עם הדבר הכי בסיסי – מה זה בעצם שיווק באינטרנט ולמה זה כל כך חשוב ב2021?

 

תראו. שיווק באינטרנט הפך מזמן ממשהו שנחמד לעשות למשהו שחובה לעשות וב-2021 עסקים מבינים את זה ומיישמים את זה. אין לכם באמת אפשרות לוותר על שיווק באינטרנט כשזה מה שהמתחרים שלכם עושים, כי המשמעות במקרה הזה היא אחת – מי שלא יהיה שם – פשוט יישאר מאחור. 

 

כשאני מדבר על שיווק באינטרנט אני מתכוון לאופן שבו תשווקו את עצמכם כדי להשיג את המטרה העסקית שלכם ורצוי שזה יהיה בצורה שתחזיר לכם הכי הרבה תמורה ביחס להשקעה. 

המטרה העסקית שלכם יכולה להיות:

וכן הלאה וכן הלאה. תהיה המטרה העסקית אשר תהיה, יש כל כך הרבה אפשרויות לשווק באינטרנט, שהרבה עסקים הולכים לאיבוד ומוותרים רק כי הם מתקשים לקבל את ההחלטה ולא בהכרח יודעים מה הכי נכון עבורם. 

פעם זה היה קל. היו באנרים, היה פרסום בגוגל, היה פרסום בפייסבוק ונגמר הסיפור. אבל המשתמשים הפכו ליותר מתוחכמים עם הזמן והם פיתחו ״עמידות״ לרוב שיטות הפרסום המסורתיות, מה שגרם למשווקים לצאת מהקופסא ולהציע אפשרויות חדשות שעד לא מזמן בכלל לא היו על הפרק. זה לא אומר שכבר לא מפרסמים בגוגל או בפייסבוק. זה גם לא אומר שאלה שיטות שיווק מיושנות. אבל זה כן אומר שזה כבר לא מה שהיה פעם. אם פעם היו פשוט מעלים מודעה מכירתית שמציגה את המוצר, אז היום הכיוון הוא יותר לספק למשתמש איזשהו ערך ועל ידי כך לקרב אותו אליכם, לזכות באמון שלו, ורק אז למכור את המוצר. 

נכון, זה לא רק נראה ככה, אנחנו באמת צריכים להתאמץ קצת יותר.

שינוי נוסף שאפשר לציין הוא באסטרטגיה.

קיימות שתי שיטות מפורסמות לשיווק באינטרנט (ובכלל) – אסטרטגיית Pull (למשוך) ואסטרטגיית Push (לדחוף). אחת מהן מאמינה בלדחוף את המוצר ללקוח, כשהוא פאסיבי ואין לו בהכרח עניין במוצר (Push) ואחת מהן מאמינה בלמשוך לקוח כשהוא אקטיבי ומחפש מיוזמתו את המוצר (Pull).

הנה דוגמא,

כמה פעמים יצא לכם לראות לראות מודעות של מסעדות ומשלוחי מזון בין 12:00 ל-15:00?

יכול להיות שבכלל לא חיפשתם או חשבתם על זה, אבל המשווקים יודעים שאלה שעות שבהן אנשים רעבים ולכן הם משתמשים באסטרטגיית Push ומציפים את הרשתות החברתיות עם המודעות בשעות האלה.

וכמה פעמים יצא לכם לחפש שעון או נעל ספורט או כל מוצר אחר ואז גיליתם שלא משנה לאיזה אתר נכנסתם – הופיעו לכם מלא מודעות של אותו מוצר? המשווק גילה שהייתם אקטיביים והבעתם עניין במוצר מסוים ועכשיו הוא מנסה לפתות אתכם ולחשוף בפניכם עוד מהמגוון שיש לו להציע, זו אסטרטגיית Pull.

אז כשחושבים על שיווק באינטרנט בהחלט צריך לקחת בחשבון גם את האסטרטגיה שבה נכון לכם לפעול ולעשות את זה בחכמה. כשהולכים על אסטרטגיית Push חשוב להיות מאד מדויקים בהגדרה של קהל היעד, שעות הפרסום, מסרים וכן הלאה. כשהולכים על אסטרטגיית Pull חשוב לספק ערך אמיתי, ליצור עניין, לבנות אמון ולספק לקהל משהו שיגרום לו לבצע את הפעולה הרצויה.

בקיצור, יש הרבה דרכים לעשות שיווק באינטרנט ואני בהחלט מבין למה אנשים מרגישים מוצפים ולמה הבלבול רק הולך וגובר. אני הולך להרחיב על זה כמובן בהמשך, אבל לאלה מבינכם שסבלנותם קצרה אומר שמניסיוני, הדרך היעילה, המוכחת והמשתלמת ביותר לעשות שיווק באינטרנט מתחילה באתר משלכם. כשיש לכם אתר, יש לכם שליטה מלאה על התוכן, אתם יכולים לבצע שינויים מתי שרק תרצו, אתם לא תלויים באף אחד והמשתמש יכול להתרשם מכם ומהשירותים שלכם בכל זמן. ככה נבנית מערכת יחסים של אמון. כשזה קורה, הפוטנציאל שלכם להשיג את המטרה שהגדרתם – הוא הגבוה ביותר. אני לא מכיר אנשים שקונים מוצרים על סמך מודעות או באנרים, תמיד בסופו של דבר מחפשים את ה-״אמא והאבא״, רוצים להתרשם ולהבין עם מי יש לנו עסק. ולכן, האתר שלכם הוא הדבר הבסיסי והכרחי ביותר שעליו יולבשו כל שיטות השיווק האחרות.

איך עושים שיווק באינטרנט?

ברמה הבסיסית ביותר, שיווק באינטרנט מתחיל תמיד במשיכת תשומת לב. כשיש כל כך הרבה שחקנים שמציעים את שירותיהם ללקוח הפוטנציאלי – המטרה היא להיות טוב מהמתחרה ולבלוט על חשבונו. יש כמה דרכים שיגרמו ללקוח להעדיף דווקא אתכם – זה יכול להיות בגלל שפשוט הייתם ממוקמים לפני המתחרה במנוע החיפוש, זה יכול להיות בגלל שהכותרת של המאמר אצלכם מעניינת יותר, זה יכול להיות כי התוכן באתר שלכם איכותי יותר, זה יכול להיות בגלל שהאתר שלכם מהיר יותר ומציע חווית משתמש טובה וזה יכול להיות כל אלה יחד ועוד הרבה סיבות אחרות.

בגדול, תצטרכו לבצע מחקר מתחרים, לראות מה הם עושים, איך הם מושכים תשומת לב – ולעשות את זה טוב מהם. תצטרכו לזהות את החולשות שלהם ולהבליט את החוזקות שלכם. לספק ערך מוסף, לתת למשתמש מעבר למה שהוא יכול למצוא במקומות אחרים. לגרום לו להכיר אתכם ולהעדיף אתכם על פני האלטרנטיבות הקיימות.

איך עושים את זה? בגדול, כמה צעדים:

  • בשלב הראשון נרצה לייצר בולטות ולהופיע במקום מושך ואטרקטיבי בו נמצא קהל היעד שלנו.
  • בשלב השני נרצה לבנות אמון, לגרום לו להתעניין ולהסיר כל התנגדות שעלולה לצוץ.
  • בשלב השלישי נספק לו את כל המידע שהוא צריך כדי לבצע את הפעולה הרצויה.

והדברים האלה נכונים לכל שיטת שיווק באינטרנט שתבחרו. קידום אתרים אורגני, קידום ממומן, פוסט בפייסבוק, פוסט בבלוג, אימייל מרקטינג, מה שתגידו. זה תמיד יתחיל בבולטות וחשיפה, ימשיך לבניית אמון, ורק אז, נוכל לעבור לשלב השלישי והנכסף שלשמו התכנסנו.

לכן, חשוב מאד להיות מודעים לשלבים האלה ולהבין בדיוק מה אתם הולכים לעשות כדי להשיג את המטרה בכל אחד מהם. ברגע שתפרקו את זה לגורמים ותקדישו מחשבה לכל שלב – יהיה לכם קל יותר לפצח את האתגר והמאמץ ישתלם.

מה היתרונות של שיווק באינטרנט?

בואו נגיד את זה ככה, הסיבה שיש תחרותיות כל כך גבוהה נובעת בעיקר מהעובדה שיש המון יתרונות לשיווק באינטרנט. וזה הגיוני, כי כשיש שיטת שיווק יעילה שמוכיחה את עצמה, הרבה עסקים רוצים להצטרף למשחק ולהגדיל הכנסות. מה שפעם היה שמור בעיקר לחברות גדולות עם תקציבים מנופחים, הפך להיות דבר שבשגרה גם עבור עסקים קטנים ובעלי מקצועות חופשיים. כמו שכבר סיכמנו קודם, לאף עסק אין באמת את הפריבילגיה להישאר בחוץ. 

אז מה מושך את כולם פנימה, אתם שואלים?

  • זה נגיש – לא משנה אם יש לכם אתר, עמוד פייסבוק או חשבון אינסטגרם – אתם יכולים לקרא מאמרים ולהבין מה הם הצעדים הראשונים שתצטרכו לעשות כדי לשפר את הקיים. ואם זה לא מספיק ואתם רוצים יותר – תמיד תוכלו להריץ חיפוש בגוגל ולמצוא איש מקצוע שידע לקחת אתכם עוד צעד קדימה. ברוב המקרים, לא מדובר במשימה מורכבת מדי, מה שכן, צריך להשקיע וצריך להתמיד.
  • זה זול – בהשוואה לפרסום המסורתי, שיווק באינטרנט מצליח להיות משתלם הרבה יותר וגם להביא תוצאות מעולות. תמורת כמה אלפי שקלים בחודש אתם יכולים להשיג תוצאות שעד לא מזמן היו נראות לכם דמיוניות.
  • זה מדיד – אתם תוכלו למדוד כמה כל שקל שהשקעתם החזיר לכם ולהבין אילו ערוצי שיווק היו הכי רווחים עבורכם. זו הדרך למקסם את התקציב שלכם ולהשקיע אותו במקומות הנכונים.
  • זה מדויק – שיווק באינטרנט מאפשר לכם להשקיע את הכסף שלכם רק במקומות שיש בהם פוטנציאל גבוה להחזר ההשקעה. אתם יכולים להגדיר בדיוק מי קהל היעד שלכם, לאיזה גילאים תרצו לחשוף את המודעות, למיין לפי תחומי עניין ולהציג את הפתרון שלכם מול אלה שמגלים בו עניין ויש להם צורך ללא מענה. ואין יותר אפקטיבי מזה.
  • זה משתלם – זה פותח לכם דלתות, מאפשר לכם להגדיל את תחומי העיסוק שלכם, חושף אתכם להזדמנויות חדשות ויכול לשפר משמעותית כל יוזמה אינטרנטית קיימת או כזו שאתם שואפים אליה. בסופו של דבר, גם חנות באמזון אפשר לשווק ולקדם כדי לראות ביצועים טובים יותר.
  • זה גמיש – אם אסטרטגיה מסוימת פחות מוכיחה את עצמה, זה ממש לא סוף העולם וזה לא שזרקתם עשרות אלפי שקלים לפח. שיווק דיגיטלי מאפשר ללמוד ולשנות תוך כדי תנועה בהתאם למה שהגרפים מראים.

מה הן הטעויות הכי גדולות שאנשים עושים בתהליך של שיווק באינטרנט? 

אז דיברנו על היתרונות שיש בשיווק באינטרנט, אבל שלא תטעו, יש גם כמה דברים שיוכלו להרוס אותו לחלוטין ולחבל במאמצים שלכם להתקדם. בדרך כלל כשלא רואים תוצאות, לאנשים יש נטיה לשלול את השיווק בכללותו בטענה של ״ניסיתי כבר, זה לא עבד״. אני יכול בהחלט להבין את התסכול והאכזבה, אבל לצד זה חשוב מאוד לא לשלול שום דבר על הסף וכן לנסות להבין מה לא עבד טוב בתהליך. 

אז הנה כמה אפשרויות:

  • לאנשים אין סבלנות

תראו, שיווק באינטרנט יכול לקחת זמן. תלוי כמובן בשיטת השיווק שתבחרו אבל קחו בחשבון שיש דברים שתצטרכו לגלות כלפיהם יותר סבלנות. אם זה פחות הקטע שלכם ואתם רוצים תוצאות מהירות, חשוב לוודא מראש שבחרתם בשיטה שיכולה להביא לכם תוצאות מיידיות. אבל לא הגיוני ללכת לקראת תהליך שיש בו עשיה ובניה ולצפות שתוך חודש המכירות יכפילו את עצמן. חשוב מאד לעשות תיאום ציפיות מראש, להבין מה המטרות, איך מגיעים לשם ומה זה בדיוק אומר על הדרך. ככל שתדעו יותר – תהיו מופתעים פחות ותוכלו להכיל התהליך.

  • חוסכים במקומות שלא צריך לחסוך בהם

אני בהחלט מבין את הרצון לשלם כמה שפחות ולקבל כמה שיותר – העניין הוא – שבדרך כלל החיסכון הזה יבוא על חשבון משהו. זה הכי בולט במחירי הקידום האורגני, כשיש אנשים שמבטיחים תוצאות תמורת 1000 שקל בחודש, לפעמים גם תמורת פחות מזה. רק כשמבינים לעומק ממה מורכב תהליך הקידום, מבינים שאין שום אפשרות לספק תוצאות במחיר כזה, אלא אם המקדם עובד בהתנדבות ולא מכניס שקל לכיס, ותסכימו איתי שפחות סביר שזה יקרה. ואם המקדם לוקח סכום כזה ועדיין מצליח להרוויח, תהיו בטוחים שזה על חשבונכם. קידום אורגני מורכב מתוכן איכותי (שצריך לשלם עליו לכותבים), מקישורים חזקים (שצריך לשלם עליהם לבעלי אתרים), ומהרבה שעות עבודה על מחקר מילים, מחקר מתחרים, אופטימיזציה, שיפורים בקוד וכן הלאה. מצטער, אין שום דרך לעשות עבודה יסודית, מעמיקה ואיכותית תמורת 1000 שקלים בחודש. אתם יכולים לנסות, אבל כתוב על זה ״אכזבה״ בגדול. לפעמים הרצון לחסוך עלול להוביל לעבודה חובבנית שלא תביא שום תוצאות ותהיה שקולה לבזבוז כסף משווע. ראו הוזהרתם.  

  • בוחרים בשיטת שיווק שלא מתאימה למטרה שהוגדרה

מי שמחפש תוצאות מיידיות – שלא יבחר בקידום אורגני כי צפויה לו אכזבה.

מי שמחפש תוצאות יציבות לאורך זמן – שלא יבחר בקידום ממומן כי צפויה לו אכזבה.

מי שרוצה לנקות את המוניטין, לא יכול להסתפק במודעות בגוגל ובעמוד פייסבוק.

ואני יכול להמשיך ככה עוד הרבה. עצוב לי לומר כמה פעמים אנשים מגיעים אליי ומספרים לי על מהלכים שגויים אסטרטגית שאנשי השיווק שאיתם הם עבדו הובילו אותם לעשות. לא כל שיטת שיווק מתאימה לכל אחד ולכל מטרה. חשוב לזכור את זה ולוודא את הדברים האלה לפני שאתם מתחילים את התהליך.

  • לא מבינים לעומק את התהליך ומחפשים קיצורי דרך

לפני שאתם עושים שיווק באינטרנט, תעשו לעצמכם טובה. תבקשו מאיש השיווק שלכם להבין בדיוק את התהליך ואת לוחות הזמנים. לפני שאתם עולים לטיסה אתם בודקים כמה זמן ייקח לכם להגיע ליעד, נכון? תעשו את זה גם כאן כדי שלא תהיו מופתעים. דברים יכולים להשתנות לכאן ולכאן, אבל הערכה מסוימת כדאי שתהיה לכם, אחרת אתם עלולים לאבד סבלנות אחרי חודש כשלמעשה מדובר בתהליך של חצי שנה. תבינו בדיוק לקראת מה אתם הולכים ותנו לאיש שבחרתם לעבוד איתו את השקט לנווט לשם. אל תנסו לעגל פינות ולדלג על שלבים כדי לחסוך בכסף או בזמן, תשתדלו להישאר נאמנים לדרך שהגדרתם ובחרתם מראש.

  • עובדים עם איש מקצוע חסר ניסיון

זה קצת מתחבר לנקודה של החיסכון וצריך להבין שיש מחיר לאיש שיווק חסר ניסיון. הוא לא בהכרח ידע לבחור את האסטרטגיה המתאימה, יקח לו יותר זמן להביא תוצאות, יש לו פחות קשרים ולכן איכות הקישורים שיצליח להשיג כנראה תהיה נמוכה יותר, את הטעויות שלו הוא יעשה על הקמפיין שלכם וכן הלאה. טיב השיווק יהיה כטיב הבנאדם שמבצע אותו. מי שראה יותר ועשה יותר – בהכרח ידע להגיע מהר יותר, טוב יותר ויעיל יותר לקו הסיום. 

ועכשיו, אחרי כל ההקדמה הזו…

5 דרכים יעילות ומוכחות לעשות שיווק באינטרנט ב-2021

ברור שיש הרבה יותר אפשרויות, אבל אני לא רוצה שנתפזר ונלך לאיבוד. מעבר לכך, אני רוצה לתת לכם פה רק אופציות מובילות, מוצלחות ומוכחות. בואו נתחיל.

1. קידום אתרים אורגני

למי זה מתאים: 

  • אנשים שמחפשים לחזק ולייצב את הנכס הדיגיטלי שלהם כך שיופיע בראש תוצאות החיפוש. 
  • אנשים שיש להם סבלנות לתהליך ומבינים שהדרך משתלמת.
  • אנשים שלא רוצים לשלם לגוגל לנצח תמורת חשיפות.
  • ניהול מוניטין.

אני מחזיק בדעה שאתר אינטרנט זה הנכס הדיגיטלי הכי חשוב שצריך להיות לכם. זו פלטפורמה שהיא שלכם ואתם אלה שאחראיים עליה. אתם אלה שמחליטים איזה תוכן יעלה בה, כמה תוכן יעלה בה ואתם לא נתונים לגחמות של שום פלטפורמת-על שמחליטה פתאום לשנות את החוקים, לאסור פרסום של תכנים מסוימים או להגביל חשיפות רק כי אתם לא משלמים לה. כשיש לכם אתר, יש לכם ביד משהו שהוא שלכם ואתם השולטים והקובעים הבלעדיים בו

אחרי שאמרנו את כל זה, אתר אינטרנט לבדו ככל הנראה לא יספיק. זה כמו שיהיה לכם רכב אבל לא תמלאו בו דלק. רכב בלי דלק לא יסע ממש כמו שאתר ללא קידום לא יצליח להתקדם בתוצאות החיפוש ולהגיע למקום מספיק בולט. וזאת הרי לא המטרה שלנו. אנחנו לא כאן בשביל להקים אתר שיתחבא אי שם בעמוד 40. אנחנו כאן כדי לעשות שיווק באינטרנט ולהוציא את המקסימום ממה שעומד לרשותינו.

אז אחרי שבניתם אתר, תצטרכו לוודא שיש לו את אותם הדברים שהם ״הדלק״ עבורו, למשל:

  • שיש בו תוכן איכותי ומעמיק, בעל ערך וכזה שיספק למשתמש מענה או פתרון לצורך.
  • שיש בו קישורים פנימיים שמקשרים בין דפי האתר והקטגוריות.
  • שיש לו קישורים חיצוניים מאתרים שממליצים עליו ולמעשה מאותתים על תוכן ברמה גבוהה.
  • שיש לו חווית משתמש טובה, ברורה ונעימה.
  • שהוא נטען במהירות ולא מכיל קבצים כבדים שמעכבים את עליית הדף.
  • שהתפריטים נגישים ומאפשרים התמצאות נוחה.
  • ועוד דברים טכניים שלא אלאה אתכם בהם.

ואם לסכם את כל אלה בשתי מילים, אז כן, קידום אורגני.

קידום אורגני למעשה עושה טיפול שורש מעמיק לאתר שלכם, בוחן כל פינה בו ומוודא שהוא בנוי הן על פי הקריטריונים של גוגל והן מתוך מחשבה על המשתמש.

זה אולי התהליך היסודי והמקיף ביותר שתוכלו לעשות לאתר שלכם והוא היחיד שאת התוצאות שלו אתם תמשיכו לראות לאורך זמן. 

כמה יסודי ומקיף?

כל כך יסודי ומקיף שהוא יוצא החוצה מגבולות האתר ומנתח אפילו את המתחרים שלכם כדי לגלות את החולשות שלהם ולהבין איפה צריך ״לתקוף״ כדי לנצח אותם ולקבל דירוגים טובים יותר על חשבונם. זה גם מה שעושים בתהליך של ניהול מוניטין. הרי אי אפשר להעלים דפים מגוגל, מה שכן אפשר לעשות, הוא לנצח אותם. ולכן, כשרוצים בעצם להעלים איזכור שלילי, כל מה שצריך לעשות הוא לנצח את אותו דף בעייתי באמצעות עמודים אחרים שמתחרים איתו על אותו ביטוי.

אז בכנות, קידום אורגני זו שיטת שיווק באינטרנט שאני הכי מאמין בה ולכן אני לא מהסס להמליץ עליה לכל מי ששואל אותי לגבי הדרך הכי יעילה לקידום העסק. מה שכן, אני תמיד מסייג ואומר שלצד כל היתרונות, חשוב לזכור שמדובר בתהליך שהוא עמוק, יסודי ומקיף, ולכן את התוצאות לא רואים אחרי יומיים וגם לא אחרי חודשיים. זו ריצת מרתון. אבל ריצת מרתון משלמת שבסופה יש תגמול.

2. קידום ממומן

למי זה מתאים:

  • אנשים שצריכים תוצאות מיידיות.
  • אנשים שמוכנים לשלם לגוגל על בסיס קבוע ויודעים שברגע שיפסיקו – הביצועים יחלשו בהתאם.

באמצעות קידום ממומן תוכלו לכבוש את הפסגה של תוצאות החיפוש מחר בבוקר.

אבל!

אתם תהנו מזה, כל עוד תשלמו על זה. ומעבר לכך, הכסף שתוציאו אמנם ישמש כדי לקנות לכם מקום מספיק בולט, אבל הוא לא יושקע באתר שלכם, בנכס שלכם. הוא לא ישפר אותו ולא תוכלו לבנות באמצעותו תשתית לטווח הארוך. לכן, אני רואה בשיטה הזאת שיטה משלימה. כשמשלבים קידום אורגני וקידום ממומן אפשר להגיע לתוצאות מדהימות בפחות זמן. כשעושים קידום ממומן לבד, כדאי שזה יהיה בגלל לחץ של זמן או בגלל שיש לכם איזוהי מטרה דחופה להשיג ואין לכם זמן לתהליך.

אם הקמתם אתר ומיד הלכתם על קידום ממומן, אז אחלה, אתם תראו עליה בכניסות לאתר, בלי שום ספק. אבל תעשו לי טובה, תבדקו שהאתר שלכם מזמין, ומספק למשתמש את כל מה שהוא צריך לפני שאתם ממהרים להכניס אותו פנימה. אל תשלחו את הילד לחלק פליירים למסעדה שלכם כשעוד לא הגיע המשלוח של המצרכים, מבינים את הנקודה שלי? 

אם תמהרו להכניס תנועה אבל לא תהיה לכם תשתית טובה, אתם תזרקו כסף לפח. כשאני אומר תשתית טובה אני מתכוון לתוכן איכותי, דפי קטגוריה מסודרים, תמונות של מוצרים, סליקה מאובטחת, דף אודות אינפורמטיבי ואלמנטים שבונים אמון ויעודדו ביצוע של רכישה.

רק אחרי שדאגתם לזה והעמדתם בסיס יציב – תוכלו לשקול קידום ממומן. 

אז אסכם, קידום ממומן זו בהחלט דרך לעשות שיווק באינטרנט, ואוסיף שזו גם דרך יעילה מאד, אבל צריך להיות מודעים לחסרונות שלה (עובדת כל עוד משלמים) ולא למהר לקפוץ על העגלה לפני שרתמתם את הסוסים (קודם תשתית טובה – רק אחר כך קידום). 

3. שיווק ברשתות חברתיות

למי זה מתאים: 

  • אנשים שצריכים תוצאות יחסית מיידיות.
  • אסטרטגיית Push לקהלים ממוקדים.
  • גיוס המונים.

שתי שיטות השיווק שבהן פתחנו שייכות לאסטרטגיית Pull קלאסית.

למשתמש יש צורך, הוא מחפש פתרון בגוגל והופ – אתם מופיעים שם ומוכנים להציל עבורו את העולם.

שיווק ברשתות חברתיות עובד בדרך אחרת. הוא מעורר צורך שהמשתמש לא בהכרח מודע לו. איך הוא עושה את זה? באמצעות שימוש בכל המידע שהמשתמשים מספקים לו. הרשתות החברתיות יודעות עלינו הכל. הן יודעות מה המגדר שלנו, בני כמה אנחנו, מאיפה, מי החברים שלנו, איפה אנחנו אוהבים לבלות, מה הם תחומי העניין שלנו, במה אנחנו מאמינים, מה העמדות הפוליטיות שלנו ובקיצור – כל לייק שאי פעם עשינו מתועד ויוצר איזשהו פרופיל שבאמצעותו הרשת החברתית לומדת אותנו ומוכרת אותנו.

הנה דוגמא:

נגיד שאני תומך נלהב של איכות הסביבה.

אני עושה לייקים לעמודים שמקדמים רעיונות אקולוגים.

אני עושה אטנדינג כשאני הולך להפגנה נגד זיהום אויר.

אני חבר בקבוצות שמדברות על מחזור ואפס פסולת.

ואני עוקב אחרי מותגים שמייצרים מוצרים ירוקים או כאלה שמתכלים.

בשלב הזה, אין צורך לנחש. אפשר לבנות פרופיל שלם מהפעילות שלי ולדעת בדיוק מי אני ומה מדבר אליי.

לכן, ממש לא יפתיע אותי כשתקפוץ לי בפיד מודעה של מכללה שמעבירה קורסים במדעי הסביבה או בלימודי קיימות. לא חיפשתי את זה, אולי אפילו לא חשבתי על זה, אבל הרשת החברתית יודעת עליי מספיק כדי להבין שזה מעניין אותי ושאני קהל פוטנציאלי. 

זה היתרון החזק והמשמעותי ביותר של שיטת השיווק הזאת.

היא מאד ממוקדת והיא יודעת להופיע בזמן הנכון מול הקהל הנכון ולעורר בו צורך שלא בהכרח קיים.

בנוסף, הרשת החברתית היא דרך מעולה לפנות להמונים. כולם הרי נמצאים שם ואם אין לכם מגבלת תקציב תוכלו להגיע לחשיפה מטורפת במינימום זמן.

גם כאן, כמו בקידום הממומן, אתם על הגל כל עוד אתם משלמים. חסרון נוסף הוא שהרשת החברתית מלאה בגירויים. אתם הולכים להתחרות על תשומת לב מול חתולים, כלבים, תינוקות, חברים ובני משפחה. לא פשוט בכלל, בטח לא כשאנחנו מריחים פרסומות מקילומטרים ויודעים לסנן אותן. כדי להצליח פה צריך לבוא עם תוכן מדויק, משעשע או מעניין במיוחד. ודבר אחרון, זכרו שאתם מפרסמים בפלטפורמה שלא שייכת לכם – המשמעות היא שהתוכן שתשקיעו בו לא יעבוד עבורכם, אלא אם שילמתם כדי לקדם אותו.

4. שיווק משפיענים

למי זה מתאים:

  • אנשים שרוצים לחדור עם מוצר חדש לשוק. 
  • אנשים עם לחץ של זמן שצריכים תוצאות מיידיות.
  • אנשים שמחפשים חשיפה רחבה מול קהל מאד ממוקד.

לכל אחד מאיתנו יש מקורות השראה. לפעמים, אלה יהיו אנשים שעשו דברים בגדול ונרצה ללמוד מהם, לפעמים אלה יהיו אנשים שהם אוטוריטה בתחום מסויים שמעניין אותנו ולפעמים אלה פשוט יהיו אנשים שמשהו באורח חיים שלהם מדבר עלינו. לא משנה מאיזה סוג הם יהיו, אלה אנשים שאנחנו נעריך את הדעה שלהם, נחבק את ההמלצות שלהם ונסמוך על מה שיש להם לומר לנו.

על זה מבוסס שיווק משפיעים.

זו שיטת שיווק באינטרנט שלמעשה נשענת על אותם דברים חיוביים שאנחנו משייכים וחשים כלפי מקור ההשראה שלנו (המשפיען). 

אנחנו כל כך סומכים על המשפיענים האלה וכל כך מעריכים את מה שהם עושים שבלי לשים לב, את החיוביות שיש לנו כלפיהם, אנחנו אוטומטית נעביר הלאה גם למוצר שהם יפרסמו. אני אסביר.

נגיד שאני עוקב אחרי אנשי SEO מובילים בעולם.

כל מיני בלוגרים שמפרסמים מקרי בוחן, כלים שהם משתמשים בהם, חדשות מהתעשייה וכו׳.

אלה אנשים שאני לומד מהם ועוקב אחריהם כי הם מספקים לי תוכן מעניין ועל זה מושתתת מערכת היחסים בינינו. הם משקיעים בי על ידי התכנים שהם מעלים – ואני נאמן להם וסומך על המילה שלהם.

לכן, ברגע שהם יספרו לי על כלי חדש למחקר מתחרים, זה אוטומטית יסקרן אותי. ואם הם יגידו לי שהכלי הזה שונה מכל מה שהם השתמשו בו עד היום ושהם רואים תוצאות מדהימות – אז אני כנראה ארצה לקנות אותו ולנסות אותו בעצמי.

למה?

כי המילה שלהם שווה בעיני. אלה אנשים שעבדו קשה כדי להרוויח את האמון שלי.

זאת לא עוד מודעה שבסך הכל מנסה למכור לי. זה מישהו שאני מכיר וסומך עליו ויודע שהוא מקצוען ולא יאכזב אותי.

וזה, חברים, הכוח של שיווק משפיענים. כי אנחנו תמיד נעדיף המלצות מאנשים שאנחנו סומכים עליהם מאשר מודעות ופרסומות שרק מנסות לדחוף לנו משהו שאנחנו לא בהכרח רוצים או צריכים. אז אם יש לכם מוצר חדש שאנשים לא יודעים אפילו איך לחפש אותו בגוגל – שיווק משפיענים יכול להיות דבר מעולה עבורכם. אתם צריכים לחפש מי הם האנשים הכי חזקים בנישה שבה המוצר שלכם רלוונטי, לפנות אליהם, להציע להם להשתמש במוצר ולשתף את דעתם האובייקטיבית עם העוקבים שלהם, במידה והחוויה שלהם הייתה חיובית.

הנה כמה דגשים:

  • ודאו שאכן למשפיען יש קהילה גדולה ואקטיבית.
  • ודאו שמדובר במשפיען שיש כלפיו הערכה.
  • ודאו שהמשפיען אכן אהב והתחבר למוצר שלכם. אם זה לא המצב והוא עושה את זה רק בשביל כסף – זה לא באמת שווה ולא באמת ישכנע.
  • ודאו שלא מדובר במשפיען שהפך להיות בלוג פרסומי בצורה מובהקת. אם הוא עושה את זה יותר מדי, סביר להניח שהעוקבים שלו כבר שחוקים.

5. שיווק שותפים

למי זה מתאים:

  • אנשים שרוצים להגביר את מאמצי השיווק שלהם ולירות לכל החזיתות.
  • אנשים שחושבים רחוק ואין להם לחץ של זמן.

אני מאד אוהב את האסטרטגיה הזאת אבל היא בהחלט לא מתאימה לכל אחד. היא קצת מזכירה את האסטרטגיה מהקומה למעלה (שיווק משפיענים), אבל היא פחות מבוססת על אהדה שאנחנו רוחשים כלפי בנאדם מסויים (למרות שזה לא סותר וזה בהחלט יכול לעבוד גם). 

זה עובד ככה-

נגיד שאני יבואן של מצלמות, אוקי? יש לי מלא מצלמות במלאי.

מה אני עושה? אני פונה לצלמים, לאתרי ביקורות והשוואת מחירים, בעלי נכסים דיגיטליים, למגזינים רלוונטיים, אתרי לידים ואומר דבר כזה – זה הלינק למוצר שלי. תפרסמו איזו כתבה שתרצו על מצלמות וכל פעם שמישהו יקנה ממני מצלמה דרך הלינק הזה שאתם מפרסמים אצלכם באתר – אני אשלם לכם כסף. דיל?

ככל שזה יהיה אתר חזק יותר – כך הסיכוי שתקבלו לידים יגבר.

אבל בגדול, אין לכם יותר מדי מה להפסיד, אם לא קבלתם מכירות מאותו אתר – לא שילמתם.

מן העבר השני, זה יכול לקחת זמן וכנראה שהכתבה שתפורסם לא תהיה רק עליכם, אלא תכלול מוצרים נוספים ואז התחרות על המשתמש היא גבוהה יותר והסיכוי שלכם לקבל את המכירה הוא נמוך יותר.

זו עוד דרך לעשות שיווק באינטרנט אבל לא הייתי בונה עליה כערוץ השיווק היחיד.

והגענו לקו הסיום

זה היה ארוך, אני יודע. אבל אני מקווה שמי שהגיע עד לכאן יצא עם לא מעט תובנות וחומר למחשבה. אני רוצה להאמין שעכשיו אתם מכירים כל אחת משיטות השיווק קצת יותר מקרוב ושאתם יודעים לומר מה מתאים לכם בהתחשב במטרה שלכם וביעדים שהגדרתם. אני גם רוצה להאמין שאתם יודעים מאילו דברים להתרחק ומאילו טעויות להימנע ומה תצטרכו להביא אתכם לתהליך כדי שהוא יצליח. 

שיווק באינטרנט הוא עולם מלא אפשרויות וכל אחד יכול למצוא בו משהו שמתאים לו, לצרכים שלו ולמשאבים שעומדים לרשותו. כמו בכל דבר, גם כאן תידרש השקעה ראשונית מסוימת אבל כשעושים את זה כמו שצריך – התוצאות מגיעות ואין מספק מזה.

 

מאמרי קידום אתרים נוספים