בניית אתר אינטרנט חדש היא דבר מורכב – זו האמת.
יש מגוון עצום של ספקים בשוק, הבדלים מטורפים במחירים ונראה שכולם מבטיחים פחות או יותר אותו דבר.
כמי שמתעסק בקידום אתרים יותר מ14 שנה והיה מעורב בבנייה של מאות אתרים, כתבתי כמה נקודות שכדאי לדעת לפני שמתחילים את תהליך בניית האתר.
בניית אתרים לעסקים
רוב הפניות שמגיעות אלי באופן ברור שייכות לעסקים (או בעלות פוטנציאל עסקי) – כמעט ולא נבנים אתרים של אנשים פרטיים למטרות תחביב.
אחרי שאמרנו את זה – בואו נבין מה חשוב לעסק שרוצה להקים את האתר שלו:
- מי בונה את האתר? פרילנסר או חברה?
- האם האתר כתוב בקוד פתוח (למשל וורדפרס) או בקוד סגור?
- האם בונים את האתר על בסיס תבנית או מעצבים אותו בעיצוב אישי?
- האם האתר בנוי עם תשתית מותאמת מראש לאופטימיזציה?
- האם יש לי אפשרות לבצע שינויים באתר בפשטות ובאופן עצמאי?
- מחיר בניית האתר (כמובן :))
חברה לבניית אתרים או פרילנסר?
השלב הראשון והחשוב ביותר – אצל מי מפקידים את התהליך שהולך להשפיע באופן דרמטי על ביצועי העסק שלנו?
האם אצל חברה גדולה או אולי אצל פרילנסר?
פרילנסר
יתרונות:
- מחיר – באופן גורף ניתן לומר שעבודה מול פרילנסר תהיה זולה יותר.
פרילנסר מכניס בשעות העבודה את עלות השכר שלו בלבד – חברה צריכה להעמיס עוד לא מעט תשתיות על הצעת המחיר. - לוחות זמנים גמישים – ברוב החברות תהליך העבודה תלוי במספר גורמים והיכולת לתזמן אותם לעבוד יחד, לא כך כשמדובר בפרילנס – פרילנסרים בד"כ עובדים כשצריך וזה יתרון משמעותי כשיש בלת"מים.
חסרונות:
- יותר מסוכן – פרילנסר הוא אדם בודד, ברגע שהזמינות שלו יורדת (ולא חשובה הסיבה) הפרויקט שלנו בסכנה.
- איכות העבודה – כאשר מדובר באדם בודד בלי "אבא ואמא" אין מישהו שמבצע בקרה על איכות העבודה (ולבעל העסק הממוצע אין יכולת למדוד האם הקוד כתוב כמו שצריך או לא).
חברה לבניית אתרים
יתרונות:
- יש על מי לסמוך – לחברות מקצועיות מאוד חשוב השם והמוניטין, לכן, באופן טבעי הן יקפידו מאוד על סיום תהליך מהודק עם הלקוח.
- צוות רחב – אחד היתרונות הבולטים אצל חברה הוא הצוות.
כאשר המתכנת, המעצב ואיש הUX יושבים כולם במקום אחד ועובדים בסינרגיה – ניתן לצפות למוצר שלם ואיכותי. - דרג ניהולי – כאשר המפתח והמנהל הם לא אותו אדם יש מי שיבצע בקרה ומעקב על העבודה (כאשר בעל העסק הוא גם המתכנת אפשר לשחד את המנהל :)).
- תמיכה – כשעובדים עם חברה ניתן לצפות לשירות לקוחות איכותי ומסודר (יש אנשים שזה התפקיד היחיד שלהם בחברה).
חסרונות:
- מחירים גבוהים יותר – אין מה לעשות, כשמדובר בחברה עם משרדים, תפקידי אדמיניסטרציה, מנהלים וכו' – אנחנו סופגים את העלות שלהם.
קוד סגור או פתוח?
תחת המונח "קוד סגור" נמצאים כל האתרים שלבעל האתר אין יכולת להגיע אל "המנוע של האתר" ולבצע שינויים עיצוביים מהותיים / פונקציונליים ללא המתכנת שבנה את האתר (למשל קונימבו).
חסרון משמעותי של אתרים בקוד סגור הוא שלא ניתן להתנתק מהספק שבנה את האתר – הקוד שייך לו ובמידה והיחסים מתערערים אנחנו נשארים "שבויים" אצלו.
טיפ: במידה ובונים אתר בעזרת מערכות קוד סגור כדאי לקרוא את השוואת המערכות לבניית אתרים שעשו באתר website planet.
קוד פתוח הוא הצד השני של המתרס- מדובר במערכות שיש קהילות שלמות של מפתחים העובדות על מנת לשפר אותן באופן בלתי פוסק (המוכרות בניהן הן וורדפרס, ג'ומלה, מג'נטו וכו').
לאתרים הבנויים בקוד פתוח יש בד"כ מגוון רחב של אנשי מקצוע, כך שאם משהו לא מסתדר עם אחד הספקים – תמיד ניתן להחליף באחר.
אתר בעיצוב אישי או תבנית?
אתרי תבנית
אתרים מבוססים תבנית הם למעשה "עיצוב מוכן מהבית" עליו מבצעים שינויים ברמת הצבעים והמיתוג.
בד"כ מדובר על אתרים בסדר גודל קטן או בינוני עם דרישות בסיסיות.
יתרונות:
- תיאום ציפיות ברור – הלקוח יכול לראות איך ייראה האתר מראש.
- לוחות זמנים קצרים – זמני ההקמה של אתרי תבנית לוקחים ימים / שבועות בודדים עד למוצר המוגמר.
- מחיר – מחירי אתרי תבנית יהיו זולים באופן משמועתי לעומת עיצוב אתרים באופן אישי (עלות ממוצעת של 3,000 – 6,000 ש"ח).
חסרונות:
- מקוריות – אם תגלשו ברשת תגלו שיש לא מעט אתרים שנראים אותו דבר – אלו בד"כ אתרים הבנויים על אותה תבנית.
- רוב הקוד כתוב מראש – אם התבנית לא בנויה באופן אופטימלי זה עלול להשפיע באופן משמעותי על מהירות האתר ועל הביצועים.
בניית אתרים בעיצוב אישי
בעיניי, כמעט תמיד – זו האופציה היחידה.
אם המטרה שלנו בבניית אתר אינטרנט היא להיות ראשונים בגוגל, אנחנו צריכים להיות בולטים משמעותית (לחיוב כמובן ;)) מעל המתחרים שלנו – חווית משתמש ועיצוב אתרים נכון היא הדרך לשם.
יתרונות:
- האתר נבנה ומאופיין על פי הצרכים באופן מדויק – גמישות אינסופית המאפשרת לעשות כל מה שרק חולמים עליו.
- ביצועים אופטימליים והמרות – באתר שנכתב עם קוד נקי יש אפשרות לתת דגש משמעותי על ביצועי מהירות והמרות – בסופו של דבר זה המדד המרכזי להצלחה של אתר טוב.
חסרונות:
- מחיר – אתר שנבנה ב"תפירה אישית" יהיה יקר יותר היות ודורש שעות רבות של אפיון ופיתוח.
- לוחות זמנים – בד"כ לא פחות מ3 חודשים להעלאת אתר מרגע חתימת ההסכם.
התאמת האתר לקידום אתרים אורגני (SEO)
ככלל, אני ממליץ בחום להכניס מקדם אתרים לתהליך בניית האתר החדש ממש מתחילת האפיון.
ישנן לא מעט פעולות שאפשר לבצע עוד לפני שמעלים את האתר ותהליך שלם שצריך לעבור תוך כדי הבנייה בשביל להגיע למצב שגוגל מבין את האתר כמו שאנחנו מתכננים.
חשוב לבדוק שלחברת בניית האתרים יש הבנה בSEO והיא משלבת את כל האלמנטים הנדרשים ובכך למנוע עלויות נוספות בהמשך.
האם האתר מאפשר לי לבצע שינויים באופן עצמאי?
אין דבר מתסכל יותר מלקבל אתר חדש שדורש עזרה של מישהו חיצוני בכל פעם שרוצים לבצע שינוי באחד העמודים.
הדרישה הבסיסית מכל אתר חדש היא שיאפשר לערוך את כל האזורים, להוסיף ולהסיר תוכן ולבצע שינויים קוסמטיים ברמה כלשהי (את מבנה האתר כנראה שלא נוכל לשנות לבד).
חשוב לוודא שבעת קבלת האתר מבצעים חפיפה עם איש מקצוע שיודע להסביר בדיוק לאיזה אזורים במערכת ניהול האתר יש לנו גישה ומה ניתן / לא ניתן לשנות.
לסיכום
כמה עולה לבנות אתר?
כמו שמפורט במאמר, במידה והולכים על בניית אתר תבניתי – המחירים יהיו סביב 3,000-6,000 ש"ח.
במידה ובוחרים באתר בעיצוב אישי (אופציה טובה משמעותית בעיניי) – המחיר תלוי מאוד באפיון.
כמו תמיד, אם המאמר עדיין לא ענה לך על כל השאלות – אני תמיד זמין להתייעצויות.
האם צריך לשלב איש SEO כבר בשלב הקמת האתר?
כמובן, כתבתי בעבר מאמרים על פעולות שניתן לבצע עוד לפני עליית האתר לאוויר ובנוסף צ'קליסט שלם לאופטימיזציה לאתר.
אם עוד לא החלטתי איזה סוג אתר נכון עבורי – איך אפשר לדבר?
בקלות :)
אפשר להשתמש בתוסף הצ'אט בתוך המאמר או פשוט לשלוח הודעה בעמוד צור הקשר.
מאמרי קידום אתרים נוספים
עדכון אחרון: 13-02-2019 בחודשים האחרונים, אחד הנושאים המדוברים ביותר בקבוצת הפייסבוק "הפרלמנט" שאני בין מנהליה (אם אתם לא שם כדאי
עודכן: 05/06/2019 קידום אתרים מתחלק לשניים: – אלו שמאמינים שחווית משתמש היא הכרחית לקידום נכון. – אלו שמאמינים שדחיפה של
האם ניתן לקדם אתר עוד לפני שהשקנו אותו? טעות נפוצה בקרב בעלי אתרים היא להתחיל ולעסוק בקידום אתרים רק אחרי שהאתר