קידום אתרים במנועי חיפוש: מה האפשרויות ואיך יודעים באיזה מנוע חיפוש להתמקד?

בעלי עסקים טרודים בעיקר במחשבה אחת: צמיחה. איך הם מביאים יותר לקוחות ואיך הם מגדילים את ההכנסות שלהם. ואז הם פונים, בין היתר, לשיווק דיגיטלי במטרה להחשף מול קהלים חדשים ולהגדיל את מחזור המכירות. ברוב המוחלט של המקרים, אסטרטגיית הקידום תכלול את גוגל, כי כן, מדובר במנוע החיפוש הגדול והשולט כיום בעולם. אבל הי, הוא לא היחיד. קידום אתרים במנועי חיפוש יכול להתבצע גם בבינג, יאהו, יאנדקס ואפילו ב-באידו. תכף נאפיין כל אחד מהם ונבין מי הם ובאילו מקרים כדאי לנו לפעול גם בהם.

ועוד נקודה שחשוב להדגיש בעניין הזה, למרות שקידום אתרים במנועי חיפוש ברוב המוחלט של המקרים מתייחס לקידום אורגני, כן חשוב לזכור שיש דרכים נוספות, כמו קידום ממומן, קידום ברשתות חברתיות ולמעשה, כל שטח נדל״ני שקונה לכם בולטות בתוצאות החיפוש של אותו מנוע.

  • אז מה האפשרויות לאלה שמעוניינים לעשות קידום אתרים במנועי חיפוש?
  • איך בוחרים באיזה מנוע חיפוש לקדם?
  • האם כדאי לבחור בקידום אורגני או שעדיף קידום ממומן?
  • ואיך תדעו על איזו חברת קידום אתרים אפשר לסמוך?

אני הולך לענות כאן על כל השאלות האלה כדי שבסוף המאמר תדעו האם זה מתאים לכם, איפה אתם צריכים לרכז את המאמצים שלכם ולמה אפשר לצפות מכל אפשרויות הקידום.

קודם כל ולפני הכל: איזה מנועי חיפוש קיימים ומה ההבדלים בינהם?

אני לא הולך להתייחס לכל מנועי החיפוש הקיימים, כי יש יותר מדי כאלה. אני כן אתמקד בעיקריים שבהם, אלה שידועים יותר לציבור ואלה שאחוז גבוה של המשתמשים מבצעים בהם את החיפושים שלהם.

קידום אתרים במנוע החיפוש של גוגל (Google)

השליט הבלתי מעורער של שוק החיפוש, זה שכמעט 90% מהחיפושים בעולם מבוצעים דרכו, ואגב, בישראל המספר גבוה אפילו יותר ומגיע ל94% מהחיפושים. 4 וחצי מיליארד (!) אנשים משתמשים בו מדי חודש ובשנה אחת מבוצעים בו כ1.2 טריליון חיפושים! נתונים היסטריים לכל הדעות. למעט סין, שבה מנוע החיפוש המוביל הוא באידו, גוגל פופולרית ומובילה את נפחי החיפוש בכל מדינה על פני הגלובוס.

אז מה הפלא שכולם רוצים לקדם בגוגל. האמת היא שאין פלא וברוב המקרים קידום אתרים במנוע החיפוש של גוגל כנראה תהיה הבחירה הנכונה, במיוחד אם אתם פונים לשוק הישראלי. עבור שווקים אחרים, זה כבר דיבור אחר. נגיע לשם, סבלנות.

גוגל כיום יודעת להציג למשתמשים תוצאות מגוונות שלא מסתכמות רק בקישורים לאתרי תוכן. יש בה גם מנוע חיפוש תמונות, וידאו, חדשות, מפות, יש בה מנגנון שלם של ביקורות על בעלי עסקים וכמובן, איך לא, גם פרסומות.

כל דבר כזה, הוא בעל פוטנציאל לקידום. כשעושים קידום אתרים במנוע חיפוש של גוגל, בהחלט אפשר לירות לכמה כיוונים ולהשיג טראפיק דרך תמונות, מפות, וידאו, ביקורות וכן הלאה.

קידום אתרים במנוע החיפוש של בינג (Bing)

במקום השני, אבל הרבה אחרי המקום הראשון, נמצא מנוע החיפוש של בינג שמצליח להיות פופולרי ומועדף רק על 3% מהמשתמשים בעולם. התמונה קצת משתנה כשמסתכלים על שווקים ספציפים ואפשר לראות שבארצות הברית למשל, הוא מגיע לפופולריות בקרב 20% מהמשתמשים. זה לא מעט, בטח בשוק עצום כמו השוק האמריקאי. הוא גם אהוב על משתמשים בקנדה, בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה. 

המסקנה היא כזו – אם אתם מכוונים לקידום בארצות הברית ולשווקים שבהם בינג הוא מנוע חיפוש פופולרי, בהחלט כדאי לשקול קידום אתרים במנוע החיפוש של בינג.

קידום אתרים במנוע החיפוש של יאהו (Yahoo)

במקום השלישי נמצא מנוע החיפוש של יאהו. הוא זוכה להעדפה של 1% מבין משתמשי האינטרנט בעולם, והמספר זהה גם בישראל, מסתבר. כן, כן, 1% מבין משתמשי האינטרנט בישראל אוהבים את יאהו. אז אני לא אומר שהכרחי לקדם שם, אבל כדאי לפתח עין. במיוחד עבור קידום ממומן, למען האמת, שם יאהו מציעה מחירים תחרותיים יותר מגוגל. ויש לזה סיבה כמובן, היא פופולרית הרבה פחות, אבל בעלי מקצוע בנישות מאד מסויימות יוכלו להנות מהעדר התחרותיות שם.

קידום אתרים במנוע החיפוש של יאנדקס (Yandex)

יאנדקס הוא מנוע חיפוש מאד פופולרי ברוסיה ובמדינות יוצאות ברית המועצות לשעבר כמו למשל אוקראינה, בלארוס וכו׳. 60% מהחיפושים במדינות הללו מתבצעים ביאנדקס ולכן כדאי מאד לקחת אותו בחשבון במידה ואתם פונים לקהל דובר רוסית.

קידום אתרים במנוע החיפוש של באידו (Baidu)

באידו הוא הגוגל של הסינים. הם כמובן לא מעוניינים להשאיר כל כך הרבה מידע בידיים אמריקאיות ולכן פיתחו מנוע חיפוש משלהם שמבוצעים בו 87% מהחיפושים בסין. יחד עם זאת, הוא לא רלוונטי כמעט בשום מדינה אחרת בעולם, ולכן, הוא רלוונטי עבורכם אך ורק אם אתם מעוניינים להפתח לשוק הסיני.

אז איך בוחרים באיזה מנוע חיפוש לקדם?

כשאתם בונים אסטרטגיית שיווק ונדרשים לקבל את ההחלטה באיזה מנוע חיפוש לקדם את האתר, אתם צריכים לחשוב על השוק שאליו אתם פונים. אם אתם פונים לקהל הישראלי ומתכוונים למכור את השירותים שלכם בישראל בלבד – אין מה להרחיק למחוזות רחוקים, גוגל היא מנוע החיפוש עבורכם.

אפשר לסבך את זה קצת ולומר שאם אתם מישראל ומתכוונים למכור את השירותים שלכם בישראל אבל אתם פונים בעיקר לקהל הרוסי – יכול להיות שקידום אתרים במנוע החיפוש של יאנדקס יתן לכם דוקא יתרון תחרותי ויאפשר לכם לפנות לקהל שהמתחרים שלכם הזניחו. לא אומר שזה נכון בכל המקרים, אבל בהחלט משהו ששווה לחקור.

ואם אתם מתכוונים לעשות קידום אתרים בארצות הברית יכול להיות שכדאי לשים עין גם על בינג. בקיצור, הבנתם את השיקולים – תהיו איפה שהקהל שלכם נמצא.

איך עושים קידום אתרים במנועי חיפוש שונים?

הנה אנחנו מגיעים ללב העניין. בגדול, יש 2 דרכים עיקריות לבצע קידום במנועי חיפוש:

קידום אורגני וקידום ממומן.

קידום ממומן נועד לספק תוצאות מיידיות תמורת תשלום למנוע החיפוש על כל קליק שהוקלק על המודעה. זה לא משנה אם המשתמש השאיר פרטים, או סגר עסקה, בכל פעם שיש קליק – מנוע החיפוש יקח לעצמו נתח מוסכם מתוך התקציב שהגדרתם. העלות לקליק משתנה בהתאם לתחרותיות של התחום, יש תחומים שבהם קליק יעלה כמה אגורות ויש תחומים שבהם תשלמו עשרות שקלים על כל קליק.

אם אני צריך לציין את היתרונות של הקידום הממומן, כנראה אומר שזו דרך להכניס תנועה לאתר בטווח זמן מיידי. אם אתם רוצים לקדם איזשהו מוצר עונתי או כרטיס לכנס, או כל מה שיש בו לחץ של זמן – אני אמליץ לכם ללכת על קידום ממומן. להרים מהר קמפיין עם מטרה למכור כמה שיותר ולסגור סיפור.

קידום ממומן זה כמו ההוא עם הפליירים שעומד מחוץ למסעדה וצועק לכולם ״כנסו, כנסו״.

אבל מה אם אנשים נכנסים והמסעדה ריקה? מה אם יש ריח לא נעים? מה אם האוכל שמוגש לא טעים? זה יכול להיות הצועק הכי טוב וכריזמטי באיזור, אבל אם המסעדה לא תספק את הסחורה, העבודה שלו לא שווה כלום.

וכאן נכנס לתמונה הקידום האורגני.

אם הקידום הממומן דואג להכניס תנועה לאתר, הקידום האורגני דואג שהתנועה הזאת תהפוך ללידים, כלומר, שהמסעדה תריח נפלא ותזמין את כולם לשבת ולטעום מה יש לה להציע.

כשעושים קידום אורגני נוגעים בכל האספקטים באתר ומשפרים אותו מכל החזיתות: יוצרים תוכן איכותי, משפצרים את הנראות ואת חווית המשתמש, בודקים איך אפשר לשפר את יחס ההמרה, דואגים להיבטים טכניים כמו אבטחה ומהירות, וכל אלה – בסופו של דבר – משפיעים גם על מיקום האתר בגוגל ולוקחים אותו מעלה. בקיצור – הופכים את האתר מכל הכיוונים כדי למקסם את הביצועים שלו ולוודא שהתנועה שנכנסת תשיג את המטרות של בעל האתר.

היופי הוא שהשינויים האלה שנעשים בתהליך מחזיקים לאורך זמן ונשארים עם האתר, ללא תלות בשום קמפיין, ומבלי שיהיה צורך לשלם למנוע החיפוש תמורת המיקומים שהושגו. נכון, קידום אורגני הוא תהליך ארוך יותר, אבל הוא גם יציב יותר והתוצאות שלו ישארו אתכם, בניגוד לקידום הממומן שמחזיר אתכם לנקודת אפס ברגע שאתם סוגרים את השאלטר על המזומנים.

רוצים שילוב מנצח?
תתחילו עם קידום אורגני כדי להבטיח בסיס טוב, ורק אז, תתחילו לשקול קידום ממומן. כי אם כבר להכניס תנועה, אז רק כשהאתר נראה אמין, איכותי ומזמין.

איך עושים קידום ממומן?
אין פה מה להרחיב יותר מדי, פשוט פותחים את הכיס. יוצרים קופי טוב למודעה, מגדירים את הקמפיין ונותנים לו לרוץ. כל עוד יש כסף להאכיל בו את מנוע החיפוש – הקמפיין ירוץ. ברגע שהתקציב יגמר – חוזרים להתחלה. זה יוצר קצת תלות, אבל כאמור, במקרים מסויימים, קידום ממומן יכול להתאים.

איך עושים קידום אורגני במנוע חיפוש?
זה כבר מורכב יותר מכיון שהתהליך עצמו נבנה ממספר שלבים וכאמור, הוא מתייחס ונוגע בכל זווית של האתר – תוכן, נראות, אמינות, חוויות משתמש, מהירות, אבטחה, קישורים וכן הלאה.
מעבר לזה, לכל מנוע חיפוש יש את האלגוריתם שלו ואת הסטנדרטים שהוא מציב לאתרים כתנאי להתקדמות והשגת דירוגים. הנה קצת על כל מנוע חיפוש:

גוגל – על קידום אתרים בגוגל תוכלו למצא מידע בשפע ולכן אני לא אכנס כאן לפרטי פרטים, אלא רק אציין ממה הוא מורכב. כל פרויקט קידום מתחיל עם מחקר מילים, ואז מחקר מתחרים ואז גיבוש אסטרטגיית תוכן, אופטימיזצית און סייט ואוף סייט, כתיבת תכנים והשגת קישורים. אם תרצו לצלול לעומק, אני ממש ממליץ לכם לקרא את המאמר הזה, פירטתי והרחבתי שם על כל התהליך ואיך הכי נכון לגשת אליו. כמובן שהכל חשוב ולכל פעולה יש את חלקה במאמצי הקידום, אבל קידום אתרים במנוע החיפוש של גוגל מתאפשר בעיקר הודות לשני גורמים עיקריים: תוכן איכותי ובעל ערך וקישורים חזקים מאתרים סמוכתיים.

בינג – מנוע החיפוש של בינג הוא סולידי יותר והאלגוריתם שלו בהתאם. אם החלטתם לקדם את האתר במנוע החיפוש של בינג, כדאי שתתמקדו בשני דברים עיקריים: חווית משתמש טובה וסיגנלים מרשתות חברתיות. קישורים פחות משחקים תפקיד כאן. בינג רוצה שתדאגו למה שקורה בתוך באתר ותבנו למשתמש סביבה נעימה וברורה. אם תקבלו הרבה אזכורים ברשתות חברתיות, גם זה יזקף לזכותכם.

יאהו – האלגוריתם של יאהו די זהה לאלגוריתם של בינג. הוא אוהב תוכן טוב שעשיר במילות מפתח והוא רוצה סיגנלים שמעידים על פופולריות. שום דבר דרמטי מדי, תכלס.

יאנדקס – אצל גוגל, כך אומרים, האורך כן קובע. ככל שמאמר יהיה ארוך ומעמיק יותר, כך גוגל תראה בו מאמר בעל ערך רב יותר למשתמש ותתגמל אותו בהתאם. ביאנדקס זה עובד קצת אחרת, הם דווקא מעדיפים שלא תתפזרו ותכתבו תכנים קצרים ותמציתיים יותר (400-600 מילים). אם זה נראה לכם מוזר, אז חכו לזה – יאנדקס לא ממש סופרת קישורים חיצוניים. יותר מעניין אותה קישורים פנימיים, התוכן באתר, דגש על איכות ותקינות, והרלוונטיות של מילות המפתח. והרבה תוכן, יאנדקס בודקת את הזמנים והתאריכים שהתכנים פורסמו והיא נוטה להעדיף אתרים שמעדכנים תכופות.

באידו – טוב, הסינים כבר טיפה יותר מורכבים. כדי שבכלל יהיה לכם איזשהו סיכוי לקבל התייחסות ממנוע החיפוש של באידו, תצטרכו להכין את התשתית מראש- גם דומיין סיני (כזה שמסתיים ב-cn) וגם אחסון סיני וגם כתובת פיזית בסין, אתם לא חייבים לגור שם, אבל אתם כן חייבים לספק אחת. אה, כן, אתם גם צריכים לקבל אישור מהממשלה להפעלת אתר (!). לא צוחק אתכם. ואם עמדתם בכל זה, עכשיו רק נשאר לייצר תוכן מקורי, כי זה חשוב, ולעקוב בגדול אחרי כללי הקידום של גוגל, כי העקרונות די זהים.

איך לבחור חברת קידום אתרים טובה לקידום במנועי החיפוש השונים?

אז הדבר הראשון שתצטרכו לשאול את עצמכם זה איפה נמצא הקהל שלכם, כי אז תדעו באיזה מנוע חיפוש אתם צריכים להתמקד. ואם הגעתם עד לנקודה הזאת, כנראה שכבר יש לכם איזשהו מושג. השלב הבא יהיה לחפש חברת קידום אתרים שעושה קידום אתרים במנוע החיפוש הספציפי הזה. חשוב לבדוק שיש לה ותק, נסיון, ידע עדכני, וכמובן, גם הצלחות להציג. תוודאו היטב שהחברה הזו בקיאה באותו מנוע חיפוש ושיש לה אסטרטגיה שונה מזו שהיא נוקטת כשהיא מקדמת אתרים בגוגל.

תבקשו לראות תוכנית פעולה מסודרת, להבין את הדרך שאותה חברה תצעיד אתכם בה, תשאלו על תכנים, תשאלו על קישורים, תשאלו כל מה שרק עולה לכם בראש כי כשמתאמים ציפיות – אין הפתעות.

דבר חשוב נוסף זה לוודא שיש לכם איש קשר קבוע שמלווה את הפרויקט, כדי להבטיח שיש רצף, בקיאות והמשכיות.

קידום אתרים במנועי חיפוש שבהם נמצא הקהל זו דרך להבטיח את הצלחת הפרויקט

קידום אתרים מוצלח מתחיל בהבנת הקהל. שאלו את עצמכם איפה נמצא קהל היעד שלכם, איפה הוא רוכש ואיך הוא מחפש מידע. עם התובנות האלה ביד, תוכלו לדייק את מאמצי הקידום שלכם ולהשקיע את המשאבים במקומות הנכונים.

זכרו שקידום אתרים בגוגל שונה מקידום אתרים ביאנדקס וכל מנוע חיפוש דורש אסטרטגיה שונה. לכן, אם תרצו להגיע לתוצאות מקסימליות, חשוב שתבחרו חברת קידום אתרים שבקיאה במנוע החיפוש שבו אתם מתכוונים לקדם, שהיא מכירה את ההבדלים ואת האדפטציות הנדרשות ושהיא יודעת להציג הצלחות מפרויקטים דומים.

כמה שאלות נפוצות

בדרך כלל, כמה חודשים. זה מאד תלוי פרויקט, אבל אני יכול לומר שרוב האתרים חווים שינוי לטובה כבר לאחר חודשים בודדים. חברת קידום אתרים מנוסה ומקצועית תדע להתאים את האסטרטגיה לצרכים של הלקוח ולפעול בדרך שתביא לו תוצאות כבר בטווח הקצר. כמובן שככל שיעבור זמן, כך התוצאות יהיו משמעותיות יותר.

קידום אתרים הוא כלי חשוב ומשמעותי שיכול לעזור לכם להשיג את המטרות העסקיות שלכם. בתהליך קידום אתרים משפרים למעשה את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש, מה שמאפשר להגיע ללקוחות פוטנציאלים חדשים, להגדיל את המכירות ולבנות מודעות סביב המותג.

אם אתם מכוונים לשוק הישראלי, כנראה שגוגל הוא האחד שלכם. יחד עם זאת, יש גם מנועי חיפוש אחרים שיכולים להיות רלוונטיים, כתלות בקהל שאליו אתם מכוונים או במוצרים שלכם. זה בסדר אם אתם לא לגמרי בטוחים באיזה מנוע חיפוש אתם צריכים להתמקד. מזמין אתכם לכתוב לי ולהתייעץ איתי על זה בכיף.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים