ניתוח לוגים לקידום אתרים: כלי עוצמתי או בזבוז זמן?

אני ממש זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את המונח "ניתוח לוגים".
כלומר, הכרתי את השימוש בלוגים בשביל להבין מי הגולשים שהגיעו לאתר, מאיזה IP וכו' – אבל הפעם הראשונה שהבנתי שאפשר להשתמש בזה למטרות SEO הייתה אי שם ב2013.

קידמתי את אחד מאתרי החדשות הגדולים בארץ ונתקלתי בקושי – איך אני יודע מהם העמודים החשובים בעיני גוגל?
ידעתי היטב מהם העמודים שאני רוצה לקדם ומהם האזורים החשובים לי באתר, אבל האם גוגל הסכים איתי? לא היה לי מושג.

ואז באו הלוגים 🙂

לפני שתשאלו: את כל צילומי המסך אני לוקח מכלי ניתוח הלוגים של הצפרדע היקרה 🙂

מהם בכלל הלוגים של השרת?

דמיינו שהשרת שלכם הוא בעצם חנות ובשביל להכנס אליה יש תנאי – צריך למלא את הפרטים ב"ספר האורחים".
ויותר מזה, אין אפשרות להתחמק או להכנס אל החנות בלי שכל הפרטים מלאים.

ומהם הפרטים?

  • כתובת הIP ממנה מגיעה הבקשה
  • כתובת העמוד אליו מבקשים לגשת
  • חותמת זמן (שעה ותאריך) של הבקשה
  • הסטטוס של הבקשה (200 – תקין, 301  – הפנייה, 404 – לא נמצא וכו', ניתן לראות את רשימת הקודים המלאה פה).
  • user agent – סוג של מזהה עבור בוטים, למשל כשגוגל נכנס המזהה שלו יהיה googlebot.

ניתוח לוגים לפי איוונטים

איך הפרטים האלה עוזרים לנו בSEO?

קובץ הלוגים מכיל תיעוד על כל מי שביקר באתר, אם יש לכם מיליוני מבקרים באתר זה יכול להיות קצת בלגן להתחיל להבין כל מה שקורה בפנים, אבל,אנחנו מתעסקים בSEO אצלי בבלוג, ופה בוודאי שזה יכול לעזור 🙂

מתי בפעם האחרונה הסתכלתם לגוגל ישירות בעיניים ושאלתם אותו מה הוא מחפש אצלכם באתר? זה בדיוק מה שניתוח לוגים מאפשר לעשות, ובקלות.

מהם הכלים המומלצים לניתוח לוגים?

  1. הכלי של הצפרע לניתוח לוגים – מבצע בדיקה מקומית אבל נותן תמורה הכי טובה לכסף.
  2. OnCrawl – כלי SAASי מצויין – מאפשר הרבה מעבר לניתוח לוגים אבל יקר מאוד אם זה הצורך היחידי.
  3. seolyzer – אם אתם מעדיפים מוצר SAAS פשוט במחיר סביר, זו אופציה טובה.

ניתוח לוגים מאפשר לנו:

  1. להבין האם תקציב הזחילה מנוצל כראוי והעמודים החשובים הם אלה שנסרקים
  2. קבלת דיווחים ממקור ראשון על שגיאות באתר (וזיהוי נקודות "עומס יתר")
  3. זיהוי העמודים הכבדים באתר בקלות
  4. בדיקת הניווט באתר – האם משרת את מטרות הSEO שלנו?

אז בואו נצלול פנימה 🙂

האם העמודים החשובים נסרקים?

הפעולה הבסיסית שלנו להבנת האופן בו גוגל רואה את האתר היא לבדוק באילו עמודים הוא מבקר הכי הרבה.
אנחנו תמיד נעדיף שהעמודים הפופולאריים יהיו עמודי קטגוריות מרכזיים (שדרכם גוגל יכול לנווט לשאר האתר) או עמודי הכסף שלנו באתר (העמודים שאותם אנחנו מנסים לקדם באופן שוטף).

ניצול ראוי של תקציב הזחילה בעצם אומר לנו שגוגל רואה עין בעין איתנו והעמודים שאנחנו מגדירים כ"חשובים" הם גם אלה שנסרקים בתדירות הגבוהה ביותר על ידו.

מספר הביקורים בכל עמוד בקובץ הLOG

 

מה אפשר לעשות במידה וגוגל סורק עמודים אחרים?

        1. הסרה של עמודים שאינם איכותיים ממפת האתר XML (שינוי תדירות במפת האתר הוא חסר משמעות לפי מה שאומרים בגוגל)

        2. הגדלת כמות הקישורים החיצוניים לעמודים הרלוונטים (ממליץ לראות הסרטון הזה לפני שמתחילים בניית קישורים).
        3. בניית קישורים פנימיים באופן חכם.
        4. שינוי ההיררכיה באתר וקיצור מספר הקליקים בדרך לעמודים החשובים. 

זיהוי שגיאות באתר וחיווי על מצבי עומס

אחד הדברים המסתכלים שיש במקצוע שלנו הוא העבודה מול מתכנת.
גוגל מציג לנו דרך הSerach Console שגיאות שרת (500), אנחנו מעבירים את זה למתכנת אבל הוא לא מצליח למצוא את הבעיה, האתר עובד לו כמו שצריך והתקלה "לא משתחזרת".
ניתוח הלוגים מאפשר לנו להבין בדיוק מתי הייתה הבעיה ועד כמה היא נפוצה.
ניתוח הלוגים מאפשר לנו מעבר לכך לזהות את נקודות הכשל:

  • האם יש אזורים מסויימים באתר שמחזירים שגיאה כאשר הם בעומס?
  • האם שעות מסויימות הן יותר "תקולות"?
  • האם יש בוטים מסויימים שנחסמים יותר מאחרים? (במידה ובודקים גם בוטים של בינג, יאנדקס וכו')
  • האם יש בוטים שמעמיסים על האתר ואפשר לחסום להם את האפשרות לסריקה? (אני מכיר לא מעט אתרים ישראלים שחוסמים את Yandex באופן קבוע)

זיהוי העמודים הכבדים באתר

סוד גלוי הוא שבמאי השנה (עוד פחות מחודשיים) גוגל הופכים את הCore Web Vitals לפקטור דירוג – משמע הציון שלהם ישפיע באופן ישיר על דירוג העמודים שלנו בגוגל.
אני בכוונה כותב עמודים ולא אתרים כי לכל עמוד באתר יהיה ציון פרטי (בניגוד לעדכונים מהעבר שהיו מדרגים את כל הדומיין).

לא חסרות דרכים לבדוק מהם העמודים האיטיים באתר (וגם איך לשפר אותם), אבל אחת הדרכים הפשוטות היא פשוט לבדוק את הלוגים של השרת  – הם יגלו לנו ישירות איפה להשקיע את המאמץ שלנו.
ככל שעמוד הוא יותר מבוקר (יותר איוונטים בLog) והמשקל שלו יותר גבוה – ככה תקציב הזחילה שהוא גוזל הוא משמעותי יותר ואלה העמודים שנרצה קודם כל להשקיע בהם.

מיון כתובות בLOG לפי גודל

 

האם הניווט באתר משרת את מטרות הSEO שלי?

הרבה פרוייקטים שאני פוגש בקידום אתרים עברו אופטימיזציה טכנית טובה ברמת העמוד אבל עבודה גרועה מאוד ברמת ההיררכיה של האתר.
היררכייה של האתר צריכה לשקף באופן ברור מהם העמודים החשובים באתר ולאפשר את הניווט אליהם בכמה שפחות קליקים מעמוד הבית.
בד"כ, אם אתר תדמית בונה קישורים "לפי הספר" – עמוד הבית שלו יהיה העמוד החזק ביותר ודרכו ה"כח" יעבור לעמודים האחרים באתר.
במצב כזה, ההיררכייה צריכה לאפשר את זה.
טיפ: חשוב לבנות קישורים גם אל עמודים פנימיים שבנויים היררכית נכון וידעו להעביר כח לעמודים תחתיהם בהיררכיה.

אם בבדיקת הלוגים של האתר ההיררכייה לא מתבטאת בכמות הביקורים בכל עמוד – משהו לא עובד כמו שצריך 🙂

בדיקת היררכיית אתר בscreaming frog
בדיקת היררכיית אתר בscreaming frog

 

וכמה מילים לסיכום

לפני שנפרד, אשתף אתכם בפרקטיקה שלי – אני מבצע בדיקת לוגים לפרוייקטים שאני מטפל בהם לפחות פעם ברבעון (במידה והבדיקה הקודמת יצאה תקינה) בשביל לוודא ששום דבר לא השתנה באופן משמעותי לעומת המצופה.
אם בבדיקה אגלה שיש דברים לא תקינים אכנס לסבב של בדיקות כל שבוע שבועיים (תלוי בגודל האתר ובכמות הזמן שיקח לגוגל לסרוק אותו) ובין לבין אתקן את הליקויים על פי הדברים שכתבתי פה בפוסט.

בהצלחה!

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

מאמרי קידום אתרים נוספים