נכס דיגיטלי: למי זה מתאים, ממה להיזהר ואיך עושים מזה כסף?

אני אגיד את זה כבר עכשיו כדי לחסוך לכם זמן – מי שמחפש הכנסה פאסיבית, כדאי שיחשוב על רעיון אחר, כי אני לא בטוח שנכס דיגיטלי זה משהו שאני יכול להכניס תחת ההגדרה הזאת. מה שכן, זה בהחלט עוד אפיק שדרכו תוכלו לעשות כסף מהבית. אתם תצטרכו לעבוד לא מעט, להשקיע ולהתמיד, אבל זו אחת ההשקעות הכי משתלמות שתעשו, כל עוד תדעו לעשות את זה כמו שצריך. אני אשתדל לתת לכם פה במאמר את כל הדגשים, ההמלצות וגם דברים שכדאי להיזהר מהם, אבל חשוב לי להדגיש שהקמת נכס דיגיטלי זה לא לכל אחד. אני אחדד – כל אחד יכול, אבל לא הייתי שולח להרפתקה הזאת מישהו שאין לו מושג בשיווק ובדיגיטל כי כמות הטעויות שאפשר לעשות בדרך עלולה לעלות בהרבה זמן וכסף. גם אנשים שכן מבינים דבר או שניים בתחום, עלולים למצוא את עצמם פתאום תקועים ובדיוק מהסיבה הזאת, יש המון קורסים לאחרונה סביב הנושא הזה של נכס דיגיטלי. הם טוענים שהם ילמדו אתכם כל מה שצריך לדעת כדי להקים נכס דיגיטלי מניב, אבל האמת היא שלא נתקלתי ביותר מדי קורסים שבאמת ידעו את העבודה וסיפקו ערך מוסף. מי שמרגיש צורך להעשיר את הידע שלו ולקבל הכשרה מקצועית ואמינה לגבי נכסים דיגיטליים, אני ממליץ לו שיעשה את זה דרך הקורס של שמוליק. כל שאר הדברים שבדקתי לא נראו לי כמו "הדבר האמיתי" ולא באמת חידשו מעבר למה שקיים בגוגל. זכרו שקורס טוב הוא קורס שחוסך מכם טעויות ולוקח אתכם בצורה מהירה ויעילה אל עבר היעד הנכסף – להתחיל להרוויח מהנכס הדיגיטלי שלכם. ועכשיו, אחרי כל ההקדמה הזאת, אם הבנתם ש״נכס דיגיטלי״ ו״הכנסה פאסיבית״ הן לא מילים נרדפות ואם אתם מוכנים להשקיע ולעבוד קשה כדי ליצור ערוץ הכנסה רווחי – בוא נמשיך הלאה.

אז מה זה בכלל ״נכס דיגיטלי״?

משום מה כשאומרים ״נכס להשקעה״, כולם יודעים במה מדובר, אבל כשמגיעים לדיגיטל, דברים קצת מתבלבלים. אם בחיים עצמם להשקיע בנכס אומר לקנות משרד, או דירה, או שטח, או משהו שאנחנו יכולים לרשום תחת השם שלנו ולהרוויח ממנו בעתיד, אז בדיגיטל זה די דומה. מדובר בעצם בנדל״ן דיגיטלי שרשום על השם שלכם ושבבוא היום, תוכלו להרוויח באמצעותו כסף. שמתי דגש על ״רשום על השם שלכם״, כי למרות שגם קבוצת פייסבוק או ערוץ יוטיוב יכולים להיות נכסים דיגיטליים, הם לעולם לא יהיו 100% שלכם ועל הבעיתיות שבזה ארחיב בהמשך.

אז עכשיו תשאלו, רגע, אם לא יוטיוב ואם לא פייסבוק, אז מה כן?

והתשובה שלי תהיה – אתר אינטרנט. אתר אינטרנט שאתם מקימים ובונים ואתם הבעלים הבלעדיים ואף אחד לא יכול לקום מחר בבוקר ולשנות לכם מדיניות ותקנון ומה מותר לכתוב ומה אסור לכתוב. אתם לא נתונים פה לקפריזות של יוטיוב או פייסבוק, אתם לגמרי עצמאיים לעשות כרצונכם וגם למכור את הכנס כאקזיט ביום מן הימים (מאחל לכולכם).

ככל שהכנס הדיגיטלי שלכם, כלומר, האתר שלכם, ימשוך אליו יותר מבקרים, ככה אתם תרוויחו יותר כסף.

השאלה הבאה המתבקשת, היא – מה מושך מבקרים?
והתשובה, היא עניין, רלוונטיות, חדשנות וכמובן – תוכן טוב, איכותי ומקורי בתדירות גבוהה.
יש הרי סיבה שאתם נכנסים ל- ynet כמה פעמים ביום, נכון?
כל כניסה שלכם, היא כניסה ששווה כסף לבעלים של ynet. בזכותכם המפרסמים מגיעים, בזכותכם מוכנים לשלם לאתר כדי לקבל ממנו לינקים, בזכותכם הוא מלא בכתבות פרסומיות. כולם רוצים להגיע אליכם והם מוכנים לשלם על זה לא מעט. זה הסוד של נכס דיגיטלי חזק ומניב.

ועכשיו אתם גם מבינים למה אני לא יכול לקרא לזה הכנסה פאסיבית. הרי אף אחד פה לא חשב שהחבר׳ה ב-ynet קמים בבוקר, פותחים את מפת העולם וזורקים מטבע שיקבע באיזו מדינה הם יאכלו ארוחת צהריים, נכון?

אם האתר הזה לא היה מתעדכן, הוא היה הופך מהר מאד ללא רלוונטי. ובזכות העובדה שהוא כן מתעדכן, אנשים נכנסים אליו כל יום, כמה פעמים ביום – ועל זה – המפרסמים מוכנים לשלם הרבה מאד כסף.

אז רגע, לא, אני לא אומר שאתם עכשיו צריכים להקים את ה-ynet הבא, זו רק דוגמא, כן? אני רוצה שתבינו את הרעיון. אני רוצה שתבינו מה גורם לנכס דיגיטלי להיות מניב, מאיפה מגיע הכסף ולמה אין ברירה – אלא לעבוד בזה, לייצר תכנים ולהשקיע.

אילו סוגים של נכס דיגיטלי קיימים ב-2021?

קצת נגענו בזה קודם, אבל עכשיו אני רוצה לפרט יותר ולהרחיב יותר. בעקרון, כמו שאמרנו, יש נכסים דיגיטלים שיש לכם שליטה עליהם ונכסים דיגיטלים שפחות יש לכם שליטה עליהם. אני רוצה להתחיל מהנכסים הדיגיטלים שיש לכם שליטה עליהם:

אתר אינטרנט

הנ-כס הדיגיטלי הכי יציב, בטוח ושלכם שיכול להיות לכם. יש לכם שליטה מלאה על העיצוב, על התכנים, על מה יופיע, איך ואיפה, עם מי לעשות שיתופי פעולה, עם אילו מפרסמים לעבוד, מה לפרסם, מתי לפרסם ועוד כל כך הרבה דברים שאני לא הייתי מקל בהם ראש. אין שום תקנון שימנע מכם, אין שום שינוי פתאומי במדיניות, הכל לחלוטין לשיקולכם והחלטתכם.

(בקורס הזה ניתן ללמוד לעומק את תהליך הפיכת האתר שלכם לנכס דיגיטלי)

כשאני אומר אתר אינטרנט, חשוב להבין שאני לא מדבר על משהו מובנה ונוקשה, יש כל כך הרבה אפשרויות וכיוונים שאפשר ללכת אליהם:

בלוג או אתר אינפורמטיבי

אתם יכולים לכתוב על נושא שאתם ממש מבינים בו וללמד את הקוראים שלכם לעשות משהו מסוים. למשל, אתם יכולים ללמד אותם איך לטפל בצמחי בית בלי להרוג אותם. יהיו שם כמובן מדריכים וטיפים והסברים ואפילו סרטונים, אבל גם בהחלט יכולות להיות שם המלצות שלכם למוצרי דישון, להרחקת מזיקים ולמשתלות שמספקות צמחים בריאים ורעננים. ונחשו מה? כל המלצה כזאת שווה לכם כסף. אתם למעשה יוצרים שיתופי פעולה עם עסקים שמשיקים לתחום שלכם וכל פעם שמוצר שלהם נקנה דרך לינק שפרסמתם - אתם תעשו מזה כסף (שיווק שותפים). זה לא נגמר כאן כמובן. אתם יכולים לקבל כסף גם על פרסומות שיופיעו באתר (אדסנס), ספקים שירצו שתעשו סקירה על המוצר שלהם, שיתופי פעולה וכן הלאה.

אתר אפיליאציה

כאן מדובר באתר מכירתי טהור, אבל עם כוכבית. המטרה היא למכור, בלי באמת למכור. אני אסביר, אתם בוחרים לכם נישה מסויימת וכותבים ביקורות על המוצרים ששייכים לאותה הנישה. אתם לא מחזיקים שום סחורה ולא מוכרים שום דבר בפועל. אבל כל פעם שמישהו ירכוש מוצר דרך הלינק שפרסמתם בביקורת שכתבתם - אתם תעשו כסף. הנה דוגמא: יש לכם אתר שמסקר מצלמות. אתם כותבים ביקורות על כל מצלמה שיש לה ביקוש בשוק וברגע שמישהו נכנס לביקורת שכתבתם, משתכנע, לוחץ על הלינק שמוביל לאתר הספק ומבצע רכישה - הרווחתם.

אתר לידים

נפוץ מאד בתחום של בעלי מקצוע. אתם מקימים אתר, מעלים לו תכנים מקצועיים, מקדמים אותו ומוכרים את הלידים שהגיעו לבעלי המקצוע האמיתיים בתחום. דוגמא: אני יכול לפתוח אתר של מרחיק יונים, גם כשבפועל הידע שלי בנושא מסתכם בלפתוח ולסגור עליהן במהירות את התריס. את הלידים שהגיעו - אני מוכר למרחיקי יונים. כלומר, אני עובד על הקידום, מעלה תכנים ודואג שיגיעו לאתר מבקרים, ובעלי המקצוע משלמים לי על זה שסיפקתי להם עבודה.

חנות דיגיטלית/ איקומרס

פלטפורמה שבה אתם מוכרים את המוצרים שלכם ו/או עושים דרופשיפינג. המודל פה די ברור אני חושב, אז אין לי יותר מדי מה להרחיב.

קורס דיגיטלי

מומחים בתחום מסוים? יש לכם מספיק ידע שצברתם ואתם מרגישים שהגיע הזמן שהוא יעבור הלאה? קדימה. אתם יכולים להקליט את עצמכם, לבנות אתר, להעלות אליו את השיעורים ולהרוויח מכל תלמיד חדש שיגיע. וזה אולי, הכי הכנסה פאסיבית שאני יכול לתת לכם.

ויש נכסים דיגיטלים מהסוג הנוסף, שכמו שכבר הספקתם להבין, אני פחות ממליץ עליהם. מדובר על נכסים דיגיטליים שפזורים בפלטפורמות החברתיות, ולמרות שאני חושב שהם יופי של מוצר משלים, לא הייתי הולך עליהם כנכס הדיגיטלי העיקר שלי.

נכסים דיגיטלים בפלטפורמות החברתיות (נכסים שאין לכם שליטה מלאה עליהם)

קבוצת פייסבוק

אם התמזל מזלכם ומצאתם נישה שעוד לא קמו לה שלושים קבוצות פייסבוק- ברכותיי. אולי עוד תצליחו לראות מזה קצת כסף. בעקרון המודל פה הוא לבנות קבוצה פעילה ותוססת עם בסיס נאמן של משתתפים ואז להכניס מפרסמים ולאפשר להם להציע דילים לחברי הקבוצה. זה עובד מעולה בתחום החתונות - מרכזים את כל המידע והספקים וכמובן מציעים דילים (שמהם גוזרים עמלה) לאולמות, צלמים, קייטרינג ושאר נותני השירות. אופציה נוספת היא להקים קבוצת פייסבוק שעוסקת בתחום המומחיות שלכם, לספק ערך, לענות על שאלות, לפתח דיונים ולקוות שמזה תקבלו כמה לידים.

פרופיל אינסטגרם

אתם צריכים לעבוד קשה כדי לבנות קהל עוקבים נאמן, להפוך למשפיענים, לפרסם מוצרים ויאדה יאדה יאדה. אני חושב שרק מעטים יכולים להפוך את ההכנסה מהאופציה הזאת למשהו ארוך טווח, כי תמיד יהיו אנשים חדשים ומרגשים שיצוצו וינגסו לכם בתהילה, ומתישהו לעוקבים שלכם ימאס לראות אתכם מעלים פרסומות ואם תעשו את זה יותר מדי - גם האמינות שלכם תפגע. בקיצור, לבנות את הקהל יקח לכם הרבה זמן, להנות מהפירות, סליחה שאני מבאס, לא תזכו יותר מדי, בהנחה ולא הפכתם למגה סלב.

ערוץ יוטיוב

ליוטיוב יש מודל שמתגמל יוצרים על צפיות, העניין הוא, שאם אתם לא סטטיק ובן אל, תצטרכו לעבוד מאד קשה כדי לבנות קהל עוקבים נאמן שיצפה בסרטונים שלכם בכמויות של מאות אלפים. ועוד לא דברתי על עלויות הפקה של סרטונים ברמה שגורמת לצופים לחזור. יש כאלה שמשתמשים ביוטיוב כדי לעשות אפיליאייט, אבל מהנסיון שלי, זה די חלש. יוטיוב היא פלטפורמה של פאן, אנשים פחות קונים ביוטיוב ואם אתם הולכים על אפיליאציה, כבר עדיף למקד את המאמצים האלה באתר. הדרך הזאת מוכיחה את עצמה הרבה יותר.

כל אלה יכולים להיות נכסים דיגיטלים כי הם נושאים את השם שלכם או הרעיונות שלכם ויש בהם פוטנציאל הכנסה. במקרים מסויימים הייתי משלב אותם עם אתר אינטרנט, שאותו אני מגדיר כנכס דיגיטלי הכרחי. בשום מקרה לא הייתי נכנס אול אין בנכס דיגיטלי שמושתת על רשת חברתית בלבד.

מה צריך לדעת לפני שמקימים נכס דיגיטלי?

אני לא ארחיב יותר מדי על נכסים דיגיטלים בפלטפורמות החברתיות, רק אגיד שאם החלטתם שזה הכיוון שלכם, יש מספיק מדריכים ברשת שידעו לספר הרבה יותר טוב ממני על איך להפוך למשפיענים ולצלם סרטונים ולהגדיל עוקבים וצפיות וכו׳. בכל אופן הייתי ממליץ לכם לשבת עם מישהו שעשה את זה ולשמוע ממנו מה נדרש והאם זה משהו שאתם מוכנים לו.
אני אתמקד כאן בנכסים דיגיטליים שיש לכם שליטה מלאה עליהם (אתרי אינטרנט / קורסים דיגיטליים וכו') והנה מה שצריך לדעת לפני שמקימים נכס דיגיטלי מהסוג הזה:

  • באיזה סוג של נכס בוחרים?
  • איך בוחרים נישה רווחית?
  • האם התחרותיות סבירה?
  • מה הוא פוטנציאל הרווח?
  • מהם שיתופי הפעולה האפשריים?
  • מה אפשר ללמוד ממחקר המילים לגבי התכנים שאצטרך באתר?
  • איזה סוג של אתר אני צריך לבנות?
  • איך אני מתכוון לשווק את האתר?
  • מהיכן תגיע התנועה?
  • האם אני הולך על קידום אורגני או קידום ממומן? אולי בכלל שניהם?
  • איך אני מחלק את התקציב?

חשוב להבין שנכס דיגיטלי זו השקעה לכל דבר ולכן גם כאן כדאי שתהיה לכם תוכנית עסקית מובנית ומפורטת עם מטרות, יעדים והצעדים שתעשו כדי להגיע לשם. מי שיש לו הבנה מסויימת בשיווק ובקידום אורגני בגוגל  – יהיה לו קל יותר. מי שלא – תמיד יכול ללמוד. אבל כדאי להגיע לזה במלא הרצינות ולהבין שמדובר בתהליך ארוך ודורשני, אך מספק.

אז איך מתחילים לבנות נכס דיגיטלי?

זה הרגע שבו הידע שלכם בשיווק נכנס לתמונה, ואם אין לכם כזה, מומלץ מאד להעזר באיש שיווק שיעשה את הבדיקות הרלוונטיות עבורכם. אם אתם מעדיפים לא להיות תלויים באף אחד ולדעת לעשות את זה בעצמכם – קחו קורס בהקמת נכס דיגיטלי, אתם תקבלו שם את כל היסודות שאתם צריכים כדי שהדרך תעלה לכם במינימום טעויות.
יש כמה שלבים שתצטרכו לעבור עד הרגע המיוחל, וכן, אלה השלבים שבהם מתבצעת ההשקעה המשמעותית, הן בכסף והן בזמן. מי שקונה דירה להשקעה, צריך לבדוק את האיזור, לקרא את התוכניות כדי להבין מה פוטנציאל הרווח, לשפץ במידת הצורך ובעיקר – לשים הרבה כסף בלי לראות יותר מדי תמורה. לפחות בשלב ההתחלתי. המצב לא שונה כשמדובר בנכס דיגיטלי. צריך לחקור את הסביבה ולדעת איזו נישה לבחור, להכיר את המתחרים, להבין את רמת התחרותיות, לבצע מחקר מילים, לגבש רשימת תכנים וכמובן – לבנות אתר, על כל המשתמע מכך – דומיין, פלטפורמה, אחסון, עיצוב, תכנים וכיוצא בזאת. המשמעות היא, שמעורב פה לא מעט כסף וצריך להתייחס לזה כאל השקעה לכל דבר, כלומר, הוצאה שאם מתנהלים איתה כמו שצריך, עשויה להניב רווח. צריך סבלנות ואורח רוח והבנה שהתוצאות הן לא מידיות. אם אתם לא מצפים להחזיר משכנתא של מיליון שקל אחרי חצי שנה, אין שום סיבה שהציפיות שלכם מנכס דיגיטלי יהיו שונות.

איך בוחרים נישה עבור הנכס הדיגיטלי?

הייתי אומר שזה מורכב משלושה גורמים וכל אחד יצטרך לעשות את השיקולים שלו לגבי כמה משקל הוא נותן לכל אחד מהגורמים. יהיו כאלה שיעדיפו להתפשר על נישה בתחום משעמם, כי הם רואים בו פוטנציאל כלכלי מאד גדול. מנגד, יהיו כאלה שיעדיפו להרוויח פחות אבל להתעסק במשהו שהם אוהבים. אני לא יכול להחליט בשבילכם, אבל אני מקווה שאצליח לעזור לכם לקבל את ההחלטה הנכונה עבורכם. אז לעניינינו, שלושה דברים צריכים להנחות אתכם בבחירת הנישה לנכס הדיגיטלי שלכם:

מידת הרלוונטיות

עד כמה התחום שבחרתם רלוונטי? האם מדובר במשהו טרנדי או במשהו קבוע ויציב שישאר כאן לאורך זמן? האם יש קהל מספיק גדול שעשוי למצא עניין בתחום הזה? כל אלה הן שאלות חשובות שצריכות להשאל ואני לא הייתי ממהר לבחור בנישה שאני לא רואה לה אופק ארוך טווח, לא משנה כמה היא מעניינת ומרגשת אותי. יקח לכם זמן להניע את הנכס הדיגיטלי שלכם ולקטוף את הפירות - לא תרצו לגלות שעד שהגעתם לרגע - הנושא שבחרתם כבר לא מעניין אף אחד.

זיקה לתחום

ובכן, כמו שאמרתי, הקמת נכס דיגיטלי הוא פרויקט שלוקח זמן ואתם הולכים לבלות לא מעט סביב הפרויקט הזה. יש כאלה שלא מסוגלים לעבוד לאורך זמן על נושא שהם לא מוצאים בו שום עניין. אם אתם מזהים את עצמכם ככאלה ויודעים שלא יהיה לכם דרייב להשקיע אם לא תתעסקו במשהו שאתם אוהבים - בחרו נישה שאתם מבינים בה, מכירים אותה, אוהבים אותה ויודעים שתהיה לכם סבלנות לעסוק בה וכדאי שגם הסעיף הקודם יתקיים.

פוטנציאל רווח

אוקי, הגענו לתכלס. בסופו של דבר, אנחנו לא פה כדי להקים נכס דיגיטלי כתחביב, אנחנו רוצים להרוויח ממנו כסף. כדי שזה יקרה, אתם חייבים לשאול את עצמם איזו נישה לא מספקת לקהל היעד שלה מספיק ידע או פתרונות מספקים, איפה יש תחרותיות סבירה ברמה שתוכלו להכנס ולהתברג יחסית מהר בראש תוצאות החיפוש, איך תוכלו לקבל חשיפה מול כמה שיותר עיניים, אילו שיתופי פעולה פוטנציאלים תוכלו לעשות ומה הם כל אפיקי ההכנסה האפשריים. השילוב בין השלושה הוא משהו עדין ותצטרכו למצא את האיזון הנכון בתוכו. זה עוד יתרון שיהיה לאנשים שמגיעים מתחום השיווק ויודעים לנתח סביבות תחרותיות ופוטנציאל הצלחה. שורה תחתונה - זכרו שהכסף מגיע מחשיפות וכמה שיותר מבקרים.

איך גורמים לאנשים לבקר בנכס הדיגיטלי שהקמנו?

העבודה על הנכס הדיגיטלי רחוקה מלהסתיים ברגע שיש אתר באוויר. להפך, הייתי אומר שברגע הזה היא רק מתחילה. ואם אתם איתי מתחילת המאמר, אתם יודעים שהדבר הכי חשוב שצריך לקרות עכשיו זה תנועה לאתר. לא משנה באיזו נישה בחרתם, כנראה שיש תחרותיות מסוימת ושיש עוד אתרים שמציעים למשתמש בערך את מה שאתם מציעים. ועדיין, לגולשים תמיד תהיה העדפה ואתם צריכים לייצר את ההעדפה הזאת. כי גם האתר הכי יפה והכי מושקע לא יכניס לכם שקל אם לא תמצאו את הדרך להביא אליו את הקהל. אז העדפה אפשר לייצר בשתי דרכים – או שיהיה לכם תוכן ממש ממש טוב, או שתשלמו כדי להופיע ראשונים בתוצאות החיפוש ואז כנראה שיעדיפו אתכם. אז בקיצור, ידידינו, הקידום האורגני והקידום הממומן. לכל אחד היתרונות והחסרונות שלו.

קידום אתרים אורגני – עבודה שמתבצעת לאורך זמן אבל מייצרת תוצאות יציבות שמחזיקות לטווח יחסית ארוך. 

קידום ממומן – יספק לכם תוצאות מידיות ויכניס לכם כמויות גדולות של משתמשים, כל עוד תשלמו על זה. ברגע שתסגרו את הברז של המזומנים, ככל הנראה תראו ירידות משמעותיות.

התרחיש האופטימלי הוא שילוב בין השניים. השקיעו בקידום האורגני, כי היסודות של הקידום האורגני, הם בסופו של דבר אלה שיגרמו לאנשים להגיע ולהישאר – תוכן איכותי, קישורים וערך. ברגע שיהיה לכם בסיס מספיק טוב, תוכלו להוסיף קידום ממומן כדי שיגיעו מבקרים ויתרשמו ממה שבניתם וגם יחזרו בשביל עוד. בשום פנים ואופן אל תתחילו קידום ממומן עד שיש לכם אתר מספיק טוב ברמת התוכן, אחרת לא תהיה למשתמשים שום סיבה לחזור או אפילו להישאר. 

*כוכבית – אם מדובר באתר שהמטרה שלו היא איסוף ומכירת לידים (ולא אתר שהמשתמשים עתידים לחזור אליו)- קידום ממומן עשוי להיות האופציה העדיפה.

איך עושים כסף מנכס דיגיטלי?

הגענו לחלק המעניין. ואם הכל הלך כמו שצריך, יש הרבה דרכים בהן תוכלו לעשות כסף מהנכס הדיגיטלי שעבדתם עליו כלכך קשה. האפשרויות הן באמת אינסופית ותלויות רק בכם, בכמות המוטיבציה שיש לכם, בשיתופי הפעולה שתזמו ובהצעות שתקבלו. זאת תהיה טעות לחשוב שהעבודה שלכם מסתכמת בליצור את התוכן הכי טוב שקיים, כי גם אם זה נכון, וגם אם מגיע קהל, וגם אם אתם עושים מזה כסף, שיתופי פעולה יכולים להגדיל את ההכנסות שלכם ולהשיג עבורכם הרבה יותר. חשוב מאד להיות אקטיבים בתהליך הזה ותמיד לחשוב כמה צעדים קדימה. אוקי, השגתם את היעד הנוכחי, מה הלאה? מה עוד אתם יכולים לעשות כדי לגדול? מאיפה עוד אפשר לייצר אפיקי הכנסה? הרבה פעמים זה יהיה כסף שפשוט מונח על הרצפה ורק תצטרכו להרים. הרי אם יש כבר אתר ואם כבר מגיעים אנשים, מה אכפת לכם להוסיף לינק אפיליאציה? מקסימום תרוויחו. זאת תהיה טעות להניח שמה שהיה הוא שיהיה. תמיד תשאפו לעוד. הנה כמה רעיונות להתחיל מהם:

שיווק שותפים (מכירה עקיפה) – בכל פעם שמישהו יקנה מוצר דרך קישור שהופיע אצלכם באתר – אתם תקבלו כסף. אם תצליחו לקבל הצעה בלעדית עבור הקוראים שלכם – תדעו שהכנס הדיגיטלי שלכם על הגל והצלחתם להגיע למשולש הזהב הנכסף בו כולם מרוויחים – הקוראים שהצליחו להשיג דרככם את המחיר הנמוך ביותר, המשווק שהצליח למכור ואתם שמקבלים על זה עמלה. ככל שתבואו עם יותר כוח מיקוח וככל שהכנס הדיגיטלי שלכם יהיה יותר חזק – כך יהיה לכם קל יותר לסגור עסקה בלעדית שעשויה לייצר לכם המון כסף. הקפידו לעשות את זה בחכמה ולא להיות מכירתיים אלא למען ולטובת הקוראים שלכם. 

מכירת שירותים (מכירה ישירה) – מי שיבחר לבנות אתר סביב תחום המומחיות שלו ויצליח לגבש קהל עוקבים נאמן – יהפך לאוטוריטה בתחום. אתם יודעים מה אתם עושים, אתם עושים את זה טוב וזאת הסיבה שאנשים קוראים מה שיש לכם לומר. הם סומכים עליכם, הם לומדים מכם והם מקבלים מכם ערך. בלי שבכלל תתכוונו, האתר שלכם יהפוך למכונת לידים שתסדר לכם הרבה הצעות עבודה מהקוראים באתר. וזה עוד בלי להזכיר שאתם יכולים להרוויח גם ממכירת הקורס שלכם או מליין מוצרים שנהנהים אוטומטית מהאמינות, האיכות והשם שלכם.

לידים – אתר שמוכר לידים יצטרך להיות בקשר עם בעלי מקצוע וממש כמו במכירה פומבית – למכור את הליד לזה שמציע את הסכום האטרקטיבי ביותר. נגיד שפתחתם אתר לידים למנעולן, צרו קשר עם מנעולנים, קבלו מהם הצעת מחיר לליד והמשיכו לעבוד עם אלה שנתנו לכם את ההצעה המשלמת ביותר. חשוב מאד להיות מהירים בתחום של בעלי מקצוע ולפעול מיד. 

גוגל אדסנס – מכיון שהאתר שלכם מושך הרבה עניין ותנועה, יש מפרסמים שרוצים להנות מחשיפה אצלכם באתר. כאן גוגל נכנסת לתמונה ועושה את הקישור בין האתר שלכם ובין מפרסמים רלוונטים ואתם נהנים מתשלום על השטח שאתם משכירים. מדובר בהליך די פשוט שכולל הוספת קטע קוד לאתר ואז גוגל תציג מודעות בהתאם לפריסת האתר שלכם ולשטחים הזמינים שיש בו. 

משפיענים ברכותיי, הפכתם לדבר הזה שכולם מדברים עליו. אנשים סומכים עליכם ובזכות העובדה הזאת יש מותגים שרוצים להנות מהאמינות, מהאותנטיות ומהמקצועיות שלכם. תמורת כמה מילים שלכם על המוצר – אתם תקבלו כסף. חשוב מאד לבחור במוצרים באמת טובים שאתם מרגישים שהייתם יכולים להמליץ עליהם גם אם לא הייתם מקבלים עליהם כסף, אחרת אתם פוגעים באמינות ובשם שלכם.

וכמובן, מי שפועל ביוטיוב יעשה כסף מצפיות ומאפיליציה. מי שפועל באינסטגרם יעשה כסף משיווק משפיענים, מי שפועל בפייסבוק יכול לפרסם מוצרים לחברי הקהילה וכן הלאה. כמו שאמרתי, באמת שאין לזה סוף והכל תלוי בכם ובדרייב שלכם.

מה הם הסיכונים בהקמת נכס דיגיטלי?

חשוב לזכור שהסיכון תמיד קיים. נכס דיגיטלי הוא השקעה לכל דבר וכמו שאפשר לקנות דירה שלא תחזיר את ההשקעה, אפשר גם להקים נכס דיגיטלי שלא יהיה מניב ורווחי. ככל שתבינו יותר לקראת מה אתם הולכים, ככל שתעשו עבודת חקר טובה וככל שהידע שלכם בשיווק יהיה רב יותר – ככה הסיכוי להכשל יקטן משמעותית. בכל זאת אמנה כמה מהסיכונים האפשריים, כי אני לא רוצה לצייר מצג שווא כאילו הכל ורוד ומחכה לכם הכנסה בטוחה.

זמן וכסף

נכס דיגיטלי הוא משהו שיגזול מכם הרבה משניהם. גם אם יש לכם את כל הידע הנדרש, עדיין תצטרכו לבנות אתר, לאחסן אותו, לעצב, לייצר תוכן, להשקיע בשיווק וכן הלאה. אלה דברים שעולים כסף וההמלצה שלי תהיה להתייחס לכל הדברים האלה כאל כסף שלא יחזור. אם אתם חיים בשלום עם הרעיון הזה - לכו על זה. חשוב לי להדגיש, אני לא אומר שהכסף הזה לא יחזור, אני רק אומר שזאת החלטה שצריך לקחת וכדי להמנע משברון לב ואכזבה - כדאי להיות מוכנים לכל תרחיש. ככל שתדעו יותר לקראת מה אתם הולכים, הסיכוי שלכם להכשל קטן משמעותית. לכן, אני ממש ממליץ למי שאין לו את הידע לקחת קורס בהקמת נכס דיגיטלי. זה יכול להיות ההבדל בין נכס דיגיטלי מדשדש לנכס דיגיטלי מניב ומשגשג.

בחירה לא טובה של נישה

טעות שמאפיינת הרבה אנשים שמדלגים על שלב המחקר. לא מקימים אתר בנישה ש״נראה לי שתהיה מוצלחת״. הרבה זמן וכסף מושקעים בתהליך וכדאי שההחלטה על הנישה תהיה מושכלת ומתוך נתונים.

חוסר הבנה שיווקית

אני מאד מעריך אנשים שרוצים לעשות הכל לבד אבל זה לא יהיה חכם לכתוב את התכנים אם אתם לא יודעים לכתוב מספיק טוב. ולא יהיה חכם לעשות את הקידום הממומן בעצמכם אם אתם לא יודעים לטרגט קהלים בצורה אפקטיבית. טעויות כאלה עלולות לעלות הרבה יותר מאשר אם הייתם מאפשרים לאיש מקצוע לבצע את העבודה הזאת מלכתחילה. מה שלמדתם ואתם יודעים לעשות - עשו בעצמכם. מה שאתם לא בטוחים שאתם יודעים לעשות - תנו לאנשים שלמדו ויודעים איך לעשות. תאמינו לי, זה ישתלם לכם.

לקנות נכס דיגיטלי או לבנות נכס דיגיטלי?

הרבה מאלה שניסו להקים נכס דיגיטלי ולא בדיוק הצליחו, ינסו להחזיר את ההשקעה ולהציע את הנכס שלהם למכירה. בהנחה ויש לכם את הידע השיווקי ואתם מזהים את הטעויות שבוצעו אבל גם רואים את הפוטנציאל -ֿ יכול להיות שיהיה לכם יותר משתלם לקנות מאשר להקים מאפס. ככה תוכלו להנות מהוותק של הדומיין, מהקהל היחסי שמבקר באתר ובעיקר מזה שאתם עובדים עם משהו קיים. היופי, שהתהליך הזה גם עובד ההפך. הקמתם נכס דיגיטלי מניב, פופולרי ומצליח? תוכלו למכור אותו ולעשות אקזיט.

בין אם אתם בצד המוכר ובין אם אתם בצד הקונה חשוב שתעשו בדיקות כדי להבטיח שלא תשלמו יותר ממה שצריך ולא תבקשו פחות ממה שמגיע לכם. הנה כמה שאלות שצריכות להשאל לפני שהולכים להליך כזה:

  • כמה כסף וזמן הושקעו בפרויקט?
  • האם יש קהל קיים או שיש צורך להשקיע כסף נוסף כדי להביא אותו?
  • אילו פעולות בוצעו לקידום האתר והאם יש לכך תוצאות?
  • האם האתר כיום רווחי, אם כן, מה הם אפיקי ההכנסה?
  • האם האתר מפותח מבחינת תכנים?
  • האם יש שיתופי פעולה? האם הם יימשכו? כמה הם מכניסים?

כל אלה הן שאלות כמותיות שאמורות לעזור לכם להבין כמה כסף האתר שווה והאם יש לו פוטנציאל להמשיך לייצר ובנפחים גדולים יותר.

אז שווה בכלל להקים נכס דיגיטלי?

נשמע לכם כמו הרבה עבודה? מצטער, אבל אתם צודקים. אני לא מאמין ב״כסף קל״. אין דבר כזה, וגם כאן הכסף שתראו יגיע רק אחרי עבודה קשה, השקעה והתמדה. אבל אם עושים את זה נכון, אין סיבה שזה לא יצליח. תהיו עקביים ובואו לזה עם מוכנות להשקיע. גם אם בהתחלה לא תרוויחו יותר מדי, נכס דיגיטלי נחשב כיום לאחת ההשקעות המשתלמות והרווחיות ביותר ומי שיש לו את הידע הרלוונטי ויעשה עבודה טובה ומקיפה – יהנה מהפירות.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

3 מחשבות על “נכס דיגיטלי: למי זה מתאים, ממה להיזהר ואיך עושים מזה כסף?”

  1. תודה על המאמר המקיף.
    השוק מוצף בהצעות להרוויח הון מנכסים דיגיטליים. כל ילד מנסה למכור לך משהו, לכן לפני שמתחילים לקנות חשוב לחקור את התחום לעומק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים