גוגל אנליטיקס: כך תשתמשו בו למטרות קידום אתרים - עידן בן אור

לפני כמה חודשים חבר שלי גילה את גוגל אנליטיקס.

הוא אהב את כמות המידע שפתאום יש לו לגבי האתר שלו, וסיפר לי כמה זה מגניב שהיום הוא יכול לראות מאילו ארצות הגולשים שלו התחברו וכמה גולשים מבקרים אצלו באתר מדי יום. הוא סיפר לי כמה הוא שמח שהוא יודע עכשיו הרבה יותר על האתר שלו.

"יפה מאוד!" עניתי לו. "ומה הספקת לעשות מאז שהתחלת להשתמש בכלי המופלא הזה?"

"אני לא עשיתי כלום", אמר, "אבל אני יודע הרבה יותר וזה מה שחשוב…"

גוגל אנליטיקס לא נועד כדי להסתכל במספרים.

הכלי הפופולרי והחשוב הזה למדידה וניתוח של מה שקורה אצלנו באתר, נועד כדי לספק לנו דרכי פעולה לביצוע כדי להשתפר ולהיות טובים יותר, כדי ללמוד מנתונים שנאספו בעבר בשביל להצליח יותר בעתיד.

כך גם לגבי קידום אתרים, כאשר משקיעים הרבה מאמצים בקידום האתר, חשוב מאוד למצוא הזדמנויות לפעול נכון יותר בעקבות תובנות מתוך הנתונים.

איך לעזאזל עושים את זה, שאלתם?

בשביל זה בדיוק אספתי כמה פרקטיקות לניצול המידע מתוך גוגל אנליטיקס בשביל שיפור עבודת הSEO שלכם.

1. מציאת הזדמנויות להגדלת הCTR

הCTR הוא פקטור חשוב. למרות שככל הנראה גוגל לא מתחשב בו כפקטור לשיפור הדירוג בתוצאות החיפוש, ההשפעה של הCTR היא חשובה כי היא בסוף משפיעה על התנועה לאתר שלנו ישירות!

וגם אם כבר מדברים, יכולה כמובן להשפיע בעקיפין על הדירוג – לדוגמא מישהו שהגיע דווקא למאמר שלנו כדי למצוא רפרנס למאמר שלו והחליט לתת לנו לינק נכנס.

בדוח של וובמאסטר טולס תחת Queries יופיעו מילות המפתח, כמות הimpressions , הCTR, והדירוג הממוצע. בנקודה הזו נסו לבדוק:
היכן הCTR נראה לכם נמוך במיוחד לעומת כמות החשיפות והדירוג שהוא מקבל?

בדיקת CTR בWMT

נעשו מחקרים על הנושא ויש ממוצע כלשהו שאפשר לקבל בעזרתו רפרנס, כמו בתמונה הבאה מתוך מחקר שנכתב עליו ב Search Engine Land:

אחוז טראפיק לפי מיקום

בכל מקרה, זהו רפרנס בלבד וזה נושא שיכול מאוד להשתנות, לכן חשיבות רבה יותר כדאי לייחס להשוואה בין מונחים אצלכם בטבלת ה Queries  , ומציאה היכן ניכר יחס CTR-דירוג נמוך.

לאחר שמצאתם את המקומות שבהם הCTR שלכם נראה נמוך, הגיע הזמן להכנס לראש של הגולש!

חשבו על השאילתה שהוא הקליד בתיבת החיפוש. מה הגולש בעצם מחפש, מה יעשה לו את זה, ומדוע הוא הלך על אפשרויות אחרות ולא על האתר שלכם (תהליך דומה לזה שעושים במחקר מילים)?

מהניסיון שלי, במקרה של חיפוש תוכן, הCTR  נוטה לעלות כאשר הכותרת ותיאור המטא מרמז על תוכן מאוד פרקטי, כך שהגולש יקבל את הערך שהוא מחפש בזמן הכי קצר:

  • רשימת ה…
  • 5 טיפים ל…  וכו' תלוי בהקשר.

נסו להבין את הכוונה מאחורי החיפוש ומה יכול לרמז לגולש על המענה לשאילתה אותה הוא חיפש ומכאן לשפר את הטייטלים ותיאורים.

2. לוח בקרה מותאם אישית

שימוש בלוח בקרה ייעודי ל SEO יכול לחסוך זמן כך שנוכל לקבל תמונת מצב של כל הפרמטרים שמעניינים אותנו מול העיניים. הנה דוגמה ללוח בקרה גנרי לSEO שניתן לקחת ולעצב לפי הצורך.

מספר מדדים שיכולים להיות חשובים ל SEO וכדאי לכלול בלוח הבקרה:

  • המרות לפי תנועה אורגנית
  • השוואות בתנועה האורגנית בין חודש קודם לחודש הנוכחי
  • דפים מובילים בתנועה
  • מיקומים מובילים של תנועה
  • כניסות אורגניות שהן לא עבור חיפושי מותג

במאמר של שמוליק דורינבאום ניתן לקבל רעיונות למדדים שיכולים לעניין לקוח שמבצעים עבורו קידום אתרים ולכן גם אותנו. כך במקום לנבור באנליטיקס עבור נתונים הגיע הזמן לקבל הכל מול העיניים.

3. השוואת פרמטרים של דפים

מהירות של הדף תורמת לחווית המשתמש והיא פקטור חשוב בSEO, את זה כולנו יודעים. חשוב לזכור- גוגל מדרג את התוצאות על פי דפים ולא על פי אתרים. דפים מהירים יספקו חווית גלישה טובה יותר לגולשים וגם ישפרו את הדירוג שלכם במנועי החיפוש.

קורים מצבים בהם רוב הדפים באתר עולים מהר, ומסיבות מסוימות דפים מסוימים איטיים הרבה יותר מאחרים: תמונות כבדות שלא עברו אופטימיזציה, אלמנטים שמאטים את הדף וכו'

את הדפים עם ההזדמנויות הללו ניתן לאתר באמצעות Site Speed  בגוגל אנליטיקס. היכנסו ל:
Behavior>Site Speed> Page Timings
ותקבלו רשימת דפים באתר שלכם שנראית ככה:

site speed analytics

כשאתם על Avergae Site Speed  תוכלו לראות את העמודים שיחסית איטיים לעומת אחרים (מה היחס שלהם לממוצע). בייחוד אם הדפים הללו מקבלים מספר גדול של pageviews , במידה והמהירות נמוכה מצאתם דף עם הזדמנות אפשרית לשיפור מהירות ולכן גם דירוג. בדקו מה יכולות להיות הסיבות להאטת הדף ותקנו.

רוצים לדעת איך לשפר את המהירות של האתר שלכם? עידן כתב פוסט לעניין בנושא שיפור מהירות אתרי וורדפרס.

4. זמן שהייה באתר

בשלב הבא עברו ל All Pages Behavior>Site Content. (הערה: במידה ואתם מחפשים לקבל נתונים עבור גולשים שהגיעו ישירות ממנוע החיפוש, לכו במקום ל Landing Pages, בשביל לקבל מידע על תנועה אורגנית בלבד הפעילו את הסגמנט Organic Traffic).

הכנסו ל  Comparison (כמו בתמונה) ובחרו Bounce Rate.

analytics bounce rate

התנהגות משתמשים באתר שלכם בהחלט יכולה להשפיע על הדירוג. חשבו כמו גוגל: האם הייתם משאירים עמוד בראש תוצאות החיפוש אם מרבית הגולשים היו בורחים ממנו במהירות?

הפעם מצאו את הדפים בהם הבאונס יחסית גבוה. בדפים כאלו אתם צריכים לשאול את עצמכם למה הוא גבוה יותר. יש מקומות בהם טבעי שהבאונס יהיה גבוה וזה נורמלי לחלוטין, אבל יש מקרים בהם יכולנו להעביר את המשתמשים להמשיך לגלוש באתר ולהתעניין בתוכן שלנו. עוד עניין בתוכן- עוד זמן באתר ובאונס נמוך יותר.

אותו דבר תופס לגבי זמן באתר. אם משתמש נכנס לתוכן שלכם, התעכב בו זמן רב וקרא ורק בסוף יצא הוא עדיין ביצע באונס- אבל זה כנראה מצב טוב בהרבה מבאונס לאחר שלוש שניות. אנחנו נרצה לגרום לגולש לשהות באתר שלנו, לחפור ולהנות מהתוכן.

בתפריט הדרופ דאון בחרו Avg Time on Page במקום Bounce Rate ובצעו את ההשוואה גם לגבי הזמן שגולשים מעבירים בעמוד. זה ייתן לכם זווית נוספת על כמות העניין בתכנים שלכם.

בשביל לקבל מידע כללי לגבי זמן העניין באתר שלכם, נווטו ל Audience>Behavior>Engagement. הזמן באתר שנחשב "טוב" כמובן תלוי בתחום העיסוק ובאתר הספציפי שלכם לכן קשה לומר מה זמן טוב יותר או פחות, אבל אפשר לומר בביטחון שבמצב כמו בתמונה יש מקום לשיפור.

Engagement analytics

רוצים לשפר את הזמן של הגולשים באתר (וע"י כך לשפר את הדירוג בגוגל)?

בבלוג שלי כתבתי על 9 עקרונות לשיפור יחס ההמרה באתר, ניצול העקרונות הללו יגדילו את זמן השהיה באתר שלכם ויגרמו לגולשים להתעמק בתוכן. כמה כללים חשובים:

  • נקו את הממשק כך שיהיה ברור מה הגולש מקבל ואל תתנו לו ללכת לאיבוד בתוכן.
  • השתמשו בקישורים פנימיים מסקרנים ושימושיים ותנו ללינקים חיצוניים להיפתח בחלון חדש (בעוד אנקורים פנימיים יפתחו באותו החלון).
  • התחילו עם כותרת / פתיח המעוררים סקרנות, אלמנט שיגרום לגולש להשאר, להמשיך ולקרוא.
    כמובן חשוב להיות מאוד רלוונטים לחיפוש של המשתמש מלכתחילה ולשמור על קו אחד עם הטייטל שבחרתם – הגולש צריך לומר לעצמו שזה מה שהוא חיפש!
  • כמו שכבר אמרתי- שפרו את המהירות! מהרות היא לא רק פקטור ישיר לדירוג של גוגל אלא גם עבור גולשים שפשוט יותר מהם ינטשו את האתר עוד לפני הטעינה שלו. זה כשלעצמו לא דבר טוב לשדר לגוגל. גולשים נהיים רק חסרי סבלנות ורוצים הכל מהר מאוד. אם הם לא יקבלו את זה מהר -הם ילכו לחפש במקום אחר.

ולסיכום

גוגל אנליטיקס יכול לספק הזדמנויות לשיפור הדירוגים בגוגל. הוא יכול למקד אתכם במקומות הנכונים להעלות את הCTR, למצוא הזדמנויות להוריד מהירויות של דפים, ולשפר את הזמן של הגולשים באתרים.

יש לכם רעיונות נוספים לשימוש בגוגל אנליטיקס למטרות קידום אתרים? שתפו אותנו 🙂

question_answer תגובות

  1. מאמר נכון.
    אני במיוחד משתמש באנליטיקס כדי לראות דפים איטיים במיוחד.
    הייתי רוצה לדעת איך רואים באנליטיקס משהו דומה ל"קליקים מסייעים"
    הכוונה היא שכניסה אורגנית לנושא מסויים מביאה לבסוף להמרה אבל לא מייד.
    דוגמאות:
    לעורך דין שאני מקדם הצעתי להכניס מאמר שהכותרת שלו "מהו שכר הטרחה של עורך דין בתביעתX" המאמר העלה את זמן השהיה באתר ובסוף יש יותר המרות.
    לדיאטנית ספורט שאני מקדם הצעתי להכניס מאמר על השפעת מגנזיום. יש הרבה כניסות למאמר ויש לו זמן שהיה גבוה. השאלה היא אם אני יכול לבדוק כמה הוא מכניס.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.