אתרי מאמרים ישראלים: האם הם עדיין מקור לבניית קישורים?

עידן בן אור

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

בעבר הרחוק (מתישהו בתחילת העשור שעבר) אתרי המאמרים היוו את אחד המקורות המובילים לבניית קישורים. אני יכול להעיד באופן אישי שהצלחתי לקדם אתרים למקומות לא רעים באמצעות פיזור כמות גדולה של מאמרים בין האתרים השונים ברשת (יש לציין שלא שכפלתי שום מאמר ביניהם למעט מאמרים שלא אושרו).

אבל אז הגיע עדכון פנדה וניפץ את הכול: אתרי מאמרים רבים איבדו את הדירוגים שלהם ונכנסו לקטגוריית הספאם של גוגל. מכיוון שכל כך הרבה אתרים אחרים ביססו את אסטרטגיית הSEO שלהם על אתרי המאמרים, נוצרה כאן סוג של תגובת שרשרת וגם אתרים איכותיים עם תוכן טוב ספגו ירידה, בעיקר בגלל ירידת הערך של הקישורים שהם קיבלו מאותם אתרים.

חייבים לציין שהפגיעה המקורית של פנדה בארץ לא הייתה עד כדי כך משמעותית, אבל אחרי רצף של מספר עדכונים, אתרי המאמרים הישראלים יישרו גם הם קו עם אחיהם בחו"ל והחלו להקשיח את דרישות האיכות שלהם. לדוגמה, המאמרים היו צריכים ארוכים יותר (בלי מאמרים של 300 מילה…) וגם מספר הקישורים שהיה אפשר להוציא מהם הוגבל.

האם זה עזר? אם לשפוט לפי "הדיבור בסצנה" בקרב קהילת המקדמים הישראלים וגם הרפרנסים שאני מקבל במסגרת העבודה השוטפת שלי (איפה מאמר מסוים יתפרסם), התשובה היא לא.

רוב האנשים שאני בקשר איתם ומהווים את הקולות הבולטים לא ממליצים על הטכניקה הזו יותר. גם אם תחפשו התייחסות לנושא בבלוגים על קידום אתרים, תוכלו לראות שרובם הפוסטים הם מ- 2015. כלומר, בשנים האחרונות הפסיקו להתייחס אליהם.

מנגד, יש עדיין אתרים המשתמשים באתרי מאמרים לטובת גיוון פרופיל הקישורים, אפשר להסכים עם זה כל עוד נזהרים עם האנקורים (באופן אישי הייתי מקשר רק עם שם המותג מאתרים מהסוג הזה).

זוהי הסיבה שהחלטתי לבדוק מה קורה היום עם אתרי המאמרים, כמה מהמובילים שבהם עדיין פעילים והאם באמת יש שיפור בתכנים שלהם.

אז מה באמת קורה עם האתרים הישראליים?

גם כשאתרי המאמרים היו פופולאריים, היו בערך עשרה אתרי מאמרים חזקים ואתרים קיקיוניים יותר. כאמור, חלק מהם לא שרדו את המעבר, ביניהם היו כאלו שנסגרו לחלוטין וכאלו שפשוט הפסיקו לאשר מאמרים.

קודם כל, אם אתם פוחדים להיות לצד תכנים מועתקים, לא הייתי ממליץ כלל על אתרי מאמרים, הם לא באמת בודקים אם התוכן מועתק. לצערי אין לי יכולת לדגום את אחוז המאמרים המועתקים, אבל אם תיקחו 10 מאמרים לדוגמה, לפחות אחד שניים כאלו לדעתי יהיו מועתקים.

לצורך הדוגמה לקחתי תשעה אתרי מאמרים שונים ובדקתי את האיכות שלהם מבחינת התוכן. חשוב לי להדגיש שגם אם אתם מחליטים להשתמש באתרים האלו, יש לי כמה המלצות קונקרטיות שאותן תוכלו לקרוא בסוף.

Reader

אתר "Reader" היה אחד מן האתרים החזקים והידועים ביותר בסצנה. באופן לא מפתיע, הוא גם זה ששרד ואפילו עבר מתיחת פנים. הבעיה היא שמנגנון הכניסה אליו משובש לחלוטין והייתי צריך לפתוח משתמש חדש. פתיחה של משתמש חדש תפתח לכם משתמש גם באתר דומה בשם Tips4u. התכנים בו מתעדכנים כל כמה ימים (סימן לכך שלוקח כמה זמן לאשר את המאמרים) וזה בהחלט דבר טוב. מבחינת הדרישות:
  • אין מגבלה רשמית על אורך התוכן (הצלחתי לשלוח מאמרי עם שתי מילים לאישור…)
  • יש מגבלה של שלושה קישורים (יותר מדי לדעתי…)
  • מאמר שנשלח לקטגוריה לא נכונה לא בהכרח יאושר
  • שימו לב שאין אפשרות למחוק מאמר אחרי ששלחתם אותו, רק לעדכון
קישורים: Dofollow איכות התכנים באתר היא לא אסון באופן כללי, אבל יש גם עשבים שוטים: צילום מסך מאתר Reader לא יודע מה אתכם, אבל לי הפסקה הזו מזכירה קצת את הציטוט האלמותי של אלון מזרחי: "אני רוצה לשחק באירופה או בספרד"… לסיכום: אתר לא רע, לא הייתי מבסס עליו קמפיין קישורים שלם, אבל בהחלט אפשר לקחת אותו כאופציה אם חסרים לכם קישורים בסוף החודש.

Articles.co.il

Articles.co.il הוא עוד אתר שהיה אחד מהיותר ידועים בעבר. הוא נראה פחות או יותר כפי שנראה פעם. הוא גם "מותאם" למובייל, אבל נראה שם קצת יותר כמו רשימת מכולת… בכל אופן, הוא עדיין פעיל ומאשר מאמרים חדשים. דרישות:
  • ניתן לשים עד שני קישורים בחתימה בלבד (Nofollow)
  • חייבים להכניס תקציר של 2-5 שורות
מבחינת האיכות של המאמרים, לא הייתי צריך יותר זמן מדי כדי למצוא דברים כאלו: פריצת בתים ועסקים לא שמאמרים על מנעולנים צריכים להיות מבריקים, אבל המשפט הראשון נשמע יותר גרוע מתרגום אוטומטי של גוגל טרנסלייט… לסיכומו של דבר: יכול להיות מקור טוב לכמה קישורים, אבל חשוב לבחור בקטגוריה יחסית נקייה.

Publisher

Publisher הוא שפעם היה מוכר לכל מקדם אתרים. התאריכים משום מה הפוכים והאישור האחרון של המאמרים היה באפריל, כך שאני לא לגמרי בטוח שהוא פעיל. בכל אופן, אפשר להוסיף עד שלושה קישורים לכל מאמר + קישור חתימה (קישורים Dofollow) לא מצאתי הרבה מאמרי זבל, אבל עדיין יש פה ושם מאמרים מאוד קצרים. מבחינת ביצועים, קשה להתעלם מכך שהאתר איטי עד אימה ולא טרחו להפוך אותו לרספונסיבי. לסיכומו של דבר, לא בדיוק מהאתרים שהייתי ממליץ עליהם, בטח ובטח אם אתם רוצים שהאתרים מהם אתם מקבלים קישורים יהיו איכותיים לא רק מבחינת התוכן. אם אתם כן מחליטים להשתמש בו, שימו לב שיש אישור של מאמרים מהשבוע שבועיים האחרונים.

Academics

למרות שמו Academics הוא אתר שמפרסם את כל סוגי המאמרים. יש כאן המון הודעות לעיתונות של חיים נוי, חוקר תקשורת, אבל לפי מספר הצפיות לא הייתי אומר שהתכנים האלו פופולאריים במיוחד (די קל למצוא מקומות טובים יותר לפרסם בהם). מבחינת שאר המאמרים, אין כאן משהו יותר מדי בולט לעין לטובה או לרעה, הקישורים הם Dofollow. במבט מהיר יש הרבה מאמרים שנראים מקצועיים על פי הכותרת, אבל כשנכנסים אליהם רואים שהם קצרים מאוד וקצת כמו לקט שהועתק ושוכתב מכל מיני מקומות. לסיכום, אתר וותיק שאפשר להשתמש בו.

Circle.co.il

Circle הוא לא אתר מאוד מפורסם (מה שמסביר את מספר הצפיות הנמוך), אבל עדיין פעיל. לפעמיים יש אינפלציה של מאמרי זנב ארוך מאת אותם הכותבים, כך שהייתי בודק היטב באיזו קטגוריה אתם מפרסמים. דרישות:
  • מינימום 300 מילה
  • עד 3 קישורים יוצאים (Dofollow)
לסיכום, אפשר לעשות בו שימוש לא מוגזם במידה והקטגוריה לא מוצפת.

Portal Asakim

כשמו כן הוא, מדובר באינדקס עסקים די וותיק שמתפקד גם כאתר מאמרים. מבחינת פעילות האתר, יצא לי לראות המון קטגוריות לא מעודכנות וגם כאלו מעודכנות, כך שאני מניח שמקדמי אתרים פשוט הפסיקו להשתמש בו או שפשוט אישור המאמרים נעשה יותר קפדני (דווקא האופציה האחרונה נראית לי קצת יותר סבירה). בניגוד לאתרים אחרים, כאן באמת אי אפשר להוציא קישורים לאתרים אחרים (אם כי בחלק מהמאמרים הישנים יש כאלו). מה שכן אפשר זה ליצור חתימה ארוכה (ממש כמו מאמר שלם) ולהוסיף שם עד חמישה קישורים. העובדה הזו הופכת את האתר ליעיל בעיקר עבור מי שרוצה להגדיל את המוניטין שלו או את המיתוג שלו. מצד שני, חתימה ארוכה שחוזרת על עצמה עם קישורים היא לא בהכרח טקטיקת קידום טובה (קישורים רוחביים עובדים היום קצת פחות טוב). על פי העורכים, חמשת המאמרים הראשונים יאושרו באופן ידני ורק לאחר מכן האישור יהיה אוטומטי. כיצד זה בדיוק משפיע על איכות המאמרים? האמת היא שרוב המאמרים החדשים יחסית (שלוש שנים אחרונות) שהסתכלתי בהם לא רעים, אבל חלק מהם קצת קצרים, אם כי לא באופן קיצוני. לסיכום, אתר לא רע, למרות שלא לגמרי ברור כל כמה זמן מעדכנים מאמרים.

lovearticle.co.il מאמרים באהבה

"מאמרים באהבה" הוא לא אחד מהאתרים הידועים ביותר, אבל אני זוכר אותו לטובה. ובאמת, הוא אחד מהאתרים היחידים שבאמת עבר מתיחת פנים רצינית והפך לסוג של פורטל כתבות. מהצד הפחות חיובי, הוא הגביל את עצמו לקטגוריה יחסית צרה של "בית וגן". מבחינת הדרישות, המאמר צריך להיות באורך של 600 מילים לפחות, אבל דווקא הנחיות לגבי הקישורים (Dofollow) לא מצאתי. אני מניח שאם שמים יותר מדי מהם, המאמר לא מאושר, לכן קחו זאת לצומת לבכם. כל אלו הופכים את האתר לאחד מבין היותר איכותיים. נכנסתי לדוגמה למאמר שהכותרת שלו קצת חשודה "בחירת חברת הובלה קטנה". המאמר לא היה מדהים, אבל בהחלט נראה שהשקיעו בו. כללים בבחירת חברת הובלה קטנה אם אתם מחלקים את המאמר נכון לכותרות וכותרות משנה, יתווסף אליו באופן אוטומטי גם תוכן עניינים בסגנון ויקיפדיה. לסיכום, ללא ספק האתר המומלץ ביותר אם הקטגוריה מתאימה. רק אל תהפכו את המאמר ל"קידומי" או שיווקי מדי.

Pol.co.il

זכור לי כאתר ממוצע. אם אתם רוצים לשחזר את המשתמש הישן שלכם, תצטרכו גם לדעת את שם המשתמש שהוא לא כתובת המייל שלכם… אין דרישות מהמאמרים למעט אורך מינימלי שלא רשום (לדעתי הם גם מאושרים אוטומטית) וקישורים (Dofollow) אפשר להוסיף הישר מהממשק של המאמרים.

במצב כזה ההנחה שלי היא שהמאמרים יהיו באיכות נמוכה, אך למען האמת רובם היו לא רעים (באופן יחסי כמובן), למרות שלא התקשיתי למצוא גם עשבים שוטים.

לסיכום, אתר לא רע בלי יותר מדי ספאם, רק תעשו לי טובה ותקפידו רווח בין המשפטים 😊.

אתרים שלא התעדכנו ואינם פעילים

Maker.co.il – לא התעדכן מ-2017, אפשר לדלג

אתרים שעברו למודל של תשלום

Authors.co.il – כפי שאפשר לצפות, מעט מאוד אנשים הסכימו לשלם כסף
e-mago.co.il – מאמרים מקצועיים שאפשר להוציא מהם קישורים.
אני מניח שאפשר גם להחליף ללא תשלום.
Katava.co.il – לא כתוב באופן מפורש, אבל אני מניח שהם עברו למודל של תשלום.
Publish-Articles.co.il – עברו למודל של תשלום, יחסית מעט מאמרים.

לפני שאתם מחליטים לפרסם באתר מאמרים, העצות שלי:

  1. אל תפרסמו באותו האתר כמה מאמרים באותן קטגוריות.
  2. שאלו את עצמכם כמה קישורים אתם באמת צריכים בדרך כלל שניים זה מספיק. הקישורים צריכים להיות מגוונים מבחינת טקסט הקישור. שימו לב שאתם לא חוזרים על קישורים דומים לעמודים שונים, זה יכול לגרום לקניבליזציה של מילות מפתח (מצב בו חיפוש מחזיר את העמוד "הלא נכון" בגוגל).
  3. באופן כללי, הייתי משתמש בכל אתר מאמרים באופן הדרגתי, שם קישור אחד או שניים, בודק אם יש השפעה, ממשיך הלאה וחוזר חלילה.
  4. עשו לעצמכם טבלה עם כל האתרים, כך תוכלו להכניס אותם לרשימת ה-Disavow (התעלמות מערך של קישורים) במידה והאתר הזיק לכם ואין לכם יכולת למחוק את המאמר.

לסיכום

הפנדה אומנם הצליחה להפוך את אתרי המאמרים כשלעצמם לחיה בסכנת הכחדה, אבל אם חסר לכם קישור אחד או שניים כדי לתת פוש לקידום של אתר, אפשר בהחלט לנסות להשתמש בהם. אך שלא כמו בעבר, לא כדאי "להפציץ" עם 30 מאמרים ביומיים, זה פשוט לא שווה את הזמן (ואת הכסף שתצטרכו לשלם על תוכן באיכות סבירה).

על הכותב - איתי ברנר

שמי איתי ברנר ואני כותב תכנים לאתרי אינטרנט מזה כעשור. במהלך הדרך יצא לי לעבוד עם לא מעט מקדמי אתרים ומנהלי אתרים. בעבר אף קידמתי מספר אתרים פרטיים ואתרים של לקוחות קטנים עד שהחלטתי להתמקד בתחום התוכן. מוזמנים להיכנס לאתר שלי ולהתרשם ממאמרים שכתבתי.

מאמרי קידום אתרים נוספים

עולם התוכן הדיגיטלי הוא בהחלט מאוד עשיר, והוא טומן בתוכו מגוון רחב של תכנים, בין היתר גם תמונות וקבצי וידאו....

|אינטרנטפופולאריםשיווק באמצעות תוכן