3 דרכים לזהות קידום אתרים שלילי ולהמנע מענישה ידנית

הפחד של כל בעל אתר הוא לקבל עונש ידני מגוגל לאחר שביצע עבודת קידום לא מוצלחת, הפחד הגדול יותר הוא לקבל עונש למרות שלא עשית שום דבר.

בחודש האחרון הגיעו אלי לייעוץ שני אתרים מתחומים שונים ובסדרי גודל שונים לגמרי, הסיבה שאני מציין אותם באותו המשפט היא כי שניהם הגיעו אלי לייעוץ אחרי שקיבלו עונש מגוגל – תחת הכותרת "קישורים לא טבעיים לאתר שלך".

קודם כל בואו נבין – למה מתכוונים גוגל כשהם שולחים לנו את ההערה הזו? (צפו בסרטון).

בשני במקרים שהגיעו אלי היה מדובר בענישה לאחר שבעלי האתרים (או מקדמים מטעמם) ניסו לקדם אותם בטכניקות אסורות,וגוגל "עלו עליהם".

אך מה קורה אם המתחרים רוצים להזיק לנו?

אתחיל את הפוסט בסרטון של מאט קאטס לנושא קידום אתרים שלילי לאחר שפנו אליו מספר פעמים בנושא:

בקצרה, אומר מאט קאטס:

מההתחלה, כשבנינו את האלגוריתם ואת צוות מניעת הספאם חשבנו האם יש דרך בה יהיה ניתן "להפליל" אתרים שלא נקטו בשיטות אסורות או שאדם א יוכל לפגוע באדם ב.

עבדו מאוד קשה על מנת לפתח אלגוריתם שימנע אפשרות כזו.

ככל שגוגל החלה לנקוט יד קשה כלפי מניפולציות קישורים כך גם עלה החשש של בעלי האתרים מפני SEO שלילי ושאולי לגוגל אין יכולת לזהות את כל המקרים.

הרבה אנשים מדברים על הנושא הזה אך מעט מאוד ניסו לעשות את זה ועוד פחות הצליחו לפגוע באתרים בצורה הזו.

למצבים מהסוג הזה בנינו את כלי הDISAVOW המאפשר לבעלי האתרים לומר לגוגל לאילו אתרים אין להתייחס ואילו קישורים אתם חושבים שעלולים לפגוע בכם.

הדבר המרכזי שאומר, יש הרבה אנשים שמוטרדים מזה אך מעט מאוד אתרים שבאמת נפגעו ע"י SEO שלילי, וכעת, המצב יהיה אף קשה יותר לאחר שבעלי האתרים יוכלו להתנער מקישורים בעייתיים.

אם כן, מודה (בערך) מאט קאטס שיש מצבים מסוימים בהם עלינו להיזהר ושעלולים להביא לפגיעה בנו ע"י פעולות של המתחרים או של מי שרוצה להזיק לנו.
בפוסט זה אביא 3 מצבים מסוכנים שעלולים להביא לענישה ידנית על האתר שלנו.

1. הפצצות קישורים

אחת מהטכניקות הישנות והטובות להביא לענישה של אתר היא "הפצצה" שלו בקישורים נכנסים.
אומנם בשנים האחרונות גוגל עושים מאמץ אדיר להלחם בתופעה ולמנוע ממתחרים לפגוע באתרים אך לא תמיד הם מצליחים.
עדכוני פינגווין המגיעים ומשתכללים רק מעלים סיכויי ההצלחה של מי שרוצה לפגוע לנו באתרים.

אילו קישורים עלולים לפגוע בנו?

לפני כחודשיים כתבתי פוסט על איך נרצה שייראה פרופיל הקישורים שלנו, הפעם אעשה בדיוק הפוך ואסביר מה צריך להרים לנו דגל אדום.

כמויות גדולות של קישורים נכנסים בתקופה קצרה

לא אכתוב פה מספרים מדויקים אך בעלי אתרים בד"כ מודעים לקצב גדילת הקישורים הנכנסים שלהם.
כאשר מזהים עלייה חדה בכמות הקישורים לאתר עלינו לבדוק באופן מיידי מה מוביל לעלייה זו ולנטרל אותה.

את הבדיקה ניתן לבצע בקלות ע"י שימוש בMajestic:

נכניס את הדומיין אותו אנו רוצים לבדוק:

בדיקת דומיין בMajestic
בדיקת דומיין בMajestic

נבחר ב- new ונוכל לראות האם אנו מזהים עלייה גדולה במספר הקישורים הנכנסים לעומת הקצב הרגיל:

קישורים חדשים בMajestic
קישורים חדשים בMajestic

בצילום המסך ניתן לראות כי מדובר במספרים עצומים של קישורים לאתר בתקופה מאוד קצרה ולכן עלינו לפעול במהירות להסרת הקישורים מהסוג הזה.

קישורים בעלי אנקור טקסט מדויק

ב- 2006 עבודת הSEO הייתה די פשוטה עבורי ועבור מקדמי האתרים בעולם, היה מתכון פשוט:

אתר

כמה שיותר קישורים

אנקור טקסט מדויק

בתאבון 🙂

שנים עבדנו על פי הנוסחה הזו ללא בעיה, עד שהגיעו עדכוני הפינגווין והענישה הידנית.

בין אם אתם אחראים על קידום האתר שלכם בעצמכם ובין אם איש מקצוע מקדם את האתר עבורכם חובה עליכם לבדוק את הקישורים אותם הוא מכניס אליכם לאתר.
לצערנו, ישנם בארץ כאלו שעדיין מאמינים שקישורים בעלי אנקור טקסט מדויק עובדים, וזה נכון, עד שבא העונש.

הנה דוגמה לאתר בתחום קידום האתרים (כמובן ללא השם) שמעל מ40% מהקישורים שלו מכילים את הביטוי "קידום אתרים" בווריאציות שונות:

פילוח אנקורים לא תקין
פילוח אנקורים לא תקין

ניתן להמר בסבירות גבוהה שאת העדכון הבא הוא לא יעבור בשלום.

2. הפניית דומיין בעונש לאתר שלנו

תארו מצב בו אתר מתחרה שלכם קיבל ענישה ידנית לאחר בניית קישורים לא טבעיים והוא מחליט להקים אתר חדש.

אך מה יעשה עם האתר הישן?

במצב אידאלי התשובה תהיה לנסות ולהוציא אותו מהעונש.
במצב פחות אידאלי הוא ינסה לפגוע בכם ולהפנות את הדומיין "הנגוע" אל האתר שלכם

גוגל הזכירו בעבר שהפנייה 301 מאתר מוענש לאתר החדש תעביר את העונש לאתר החדש אך ג'ון מולר טוען שמדובר בסוגיה תאורטית בלבד היות והוא מעולם לא ראה אתר שנענש עקב הפנייה כזו.

לא יהיו עוד הרבה פעמים בהם אני אחדש לג'ון מולר – אבל אני בהחלט ראיתי "עונשים עוקבים" שעברו מאתר אחד לשני.

בעבר הספיקה הפנייה של עמוד הבית של דומיין נגוע לעמוד הבית של האתר בו נרצה לפגוע בשביל להעביר עונש אך מאז גוגל שיפרו את האלגוריתם שלהם.

כיום נראה אתרים נענשים אחרי הפנייה בעיקר כאשר היא מתבצעת בצורה מתוחכמת – הפניות מעמודים פנימיים לעמודים פנימיים באותה בנושא ופחות הפניות למוד הבית.

עלינו לנטר ולעקוב אחרי דומיינים המופנים אלינו לאתר, באופן כללי אין כל סיבה שדומיין יופנה אלינו לאתר אם לא אנחנו יזמנו את הפעולה (במקרה של החלפת כתובת לדוגמה).

מה עושים במקרה של הפצצת קישורים או הפניית דומיין "נגוע" לאתר שלנו?

  1. מזהים – זיהוי פעולות הקשורות בקישורים נעשה פשוט ע"י שימוש במערכות כמו majestic או linkresearchtools.
  2. מוצאים את בעלי האתר המקשר אלינו (מסביר בסעיף התוכן המועתק למטה איך לעשות את זה).
  3. פונים אליו להסרת הקישורים.
  4. מתעדים את הבקשות (לכל מקרה שבסוף כן נענש ונאלץ להוכיח לגוגל שעשינו כל שניתן על מנת להסיר את הקישורים).
  5. מעדכנים את קובץ הdisavow שלנו באופן תדיר.

3. העתקת תוכן

לא תמיד המתחרים שלנו ידעו איך לפגוע בנו ע"י שימוש בקישורים, אבל מה קל יותר מלהעתיק את התוכן שלנו באתר?

אחד מהפרמטרים החשובים ביותר לגוגל באתרי אינטרנט הוא תוכן מקורי ואיכותי, במילים עדינות ניתן לומר שגוגל לא מעריכים אתרי אינטרנט שמעתיקים "נכסים" מאתרים אחרים.

לעתים, האתר שלכם עלול להחשיב כאתר מעתיק ומפר זכויות אפילו אם התוכן נכתב על ידכם בדם יזע ודמעות ופורסם אצלכם במקור (אם כי גוגל משתכללים גם בנושא הזה).

מה עושים אם העתיקו את התוכן שלי?

קודם כל, צריך לזהות את ההעתקה.

לאתרים בהם התוכן הוא העיקר הייתי ממליץ על שימוש קבוע בCopyscape, מדובר בכלי זול מאוד ואחד מהכלים החביבים עלי.
קופיסקייפ יסרוק בכל יום את האינטרנט ויבדוק שאף אתר לא מעתיק מכם את התוכן.

כך נראית בדיקה עם טקסט שלקחתי מהבלוג שלי (כלומר, העתקתי מעצמי):

זיהוי תוכן מועתק בcopyscape
זיהוי תוכן מועתק ב- Copyscape

ניתן לראות שהמערכת זיהתה 97% אחוז מהתוכן כמועתק.

מה עכשיו?

לאחר שזיהינו את ההעתקה, עלינו לפנות לבעל האתר בדרישה מידית להסרת התוכן, אתרים רציניים (בלוגים, פורומים ופלטפורמות web 2.0 נוספות) בד"כ יתייחסו ברצינות ויסירו את התוכן.

במידה ואין תגובה או שלא יודעים למי לפנות תמיד ניתן לעשות בדיקת whois, לזהות למי שייך הדומיין ולפנות אליו בבקשה להסרת התוכן.

כך נראית בדיקת whois על אתר תפוז (אחד מהאתרים בהם ניתן להכניס בקלות תוכן מועתק):

בדיקת whois לאתר תפוז
בדיקת Whois לאתר תפוז

במידה וגם פנייה לכתובת המייל של בעל הדומיין לא עזרה נעשה עוד ניסיון ונפנה לבעל האתר המאחסן את האתר עם הסבר מפורט על הפרת זכויות היוצרים שנעשתה.
את השרת נמצא בעזרת אתר פשוט: Who Is Hosting This?

בדיקת whoishostingthis לבלוג שלי
בדיקת Whoishostingthis לבלוג שלי

לסיכום

גוגל מנסים לזהות ולשפר כל הזמן את היכולת שלהם להתמודד עם מתחרים שמנסים לפגוע אחד בשני.

אם הייתי צריך להמר, הייתי אומר שהתופעה לא הולכת להיעלם בזמן הקרוב אלא רק להתרחב, ועלינו כבעלי אתרים וכאנשי מקצוע להמשיך ולנטר באופן שוטף את הפרמטרים של האתרים בהם אנו מטפלים.

ולסיום, עד שסיימתי לכתוב את הפוסט, הצלחתי "לרפא" את שני האתרים ולהוריד מהם את הענישה הידנית, כך שגם אם הצליחו לפגוע בכם, אין סיבה להתייאש 🙂

שמרו על קשר

אם אתם לא רוצים לפספס עדכונים, פשוט הצטרפו 🙂

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

4 מחשבות על “3 דרכים לזהות קידום אתרים שלילי ולהמנע מענישה ידנית”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים