קידום אתר רב לשוני

דיון מעניין שהיה היום במשרד הביא אותי לחקור (ובסופו של דבר גם לכתוב את הפוסט הזה) על נושא של קידום אתר רב לשוני.
עסקים רבים מנסים לגעת בכמה שיותר גולשים, ובמדינה כמו ישראל בה יש לפחות 3 שפות עם אחוז דוברים גבוה חשוב להבין, איך מקדמים אתר במספר שפות ומהי הדרך הנכונה להקים אותו?

מהו הצורך?

במדינת ישראל ישנן שלוש שפות רשמיות (עברית, אנגלית וערבית) ונוסף לשלוש השפות ישנם גם דוברי רוסית רבים.
אם כך, ברור מדוע השאיפה של בעל אתר ועסק היא להקים אתר רב לשוני, הקושי הוא בביצוע, איך עושים זאת בצורה הטובה ביותר בלי להזיק לקידום האתר?

צורך נוסף הוא כמובן של עסק בינלאומי המעוניין להגיע לכמה שיותר קהלים ולכן צריך לכתוב בשפות רבות עבור קהלים שונים ברחבי העולם.

מהן האפשרויות?

במהלך השנים התפתחו מספר שיטות בהן משתמשים להקמה של אתרים בעלי מספר שפות.
אם כך, מהן האפשרויות העומדות בפני עסק שרוצה להגיע למקסימום קהל יעד?

  1. דומיין ccTLD (ראשי תיבות של country code top-level domain) – רכישה של דומיין ייעודי עבור כל מדינה (לדוגמה: site.fr, site.ru וכו').
  2. דומיין gTLD (ראשי תיבות של generic top level domain) עם תיקייה לכל שפה (לדוגמה: site.com/en, site.com/fr).
  3. דומיין gLTD עם סאב דומיין לכל שפה (לדוגמה: ru.site.com, fr.site.com).

מה אומרים בגוגל?

ובכן, לא מצאתי התייחסות עדכנית של גוגל לגבי הנושא של אתר רב לשוני, אבל כן מצאתי סימוכין מ2011.
מאט קאטס התייחס לנושא בסרטון בו הוא עונה לתשובה של גולש.

 

שאלת הגולש:

נגיד שאני רוצה להוסיף שפות מרובות / ארצות מרובות לאתר שלי site.com,
האם עדיף שאכניס את כל השפות לתוך הדומיין הראשי של האתר שלי או שעדיף שאצור דומיינים חדשים,
site.fr, site.ru וכו'?

תשובותו של מעט קטאס לגולש:


במידה ויש לך מספר שפות באתר, הייתי מתרגם אותם (כמובן לא מתרגם באופן אוטומטי) ומוודא שהם קריאים לגולשים בשפות האלה.
אם אפשרי הייתי מעלה את התכנים לדומיינים נפרדים מסוג ccTLD.
אני ממליץ על זה היות והרבה יותר קל למנועי החיפוש לומר שהדומיין הזה מיועד ספציפית לאזור ולשפה מסויימת.
בנוסף, הגולש (שוב חווית גלישה), יגיב טוב יותר שיבין שמדובר בעסק מקומי ולא בעוד אתר מתורגם על סאב דומיין.
אומנם הפתרון של דומיין ספציפי לכל אזור הוא יקר יותר, אבל אם אתה עסק שיכול לממן את זה בהחלט הייתי ממליץ על הפתרון הזה.
במידה ולא מתאפשר לקנות דומיין לכל אזור ניתן לפתוח סאב דומיין לכל שפה.

יתרונות וחסרונות של כל שיטה

דומיין ccTLD תיקייה בדומיין gTLD סאב דומיין gTLD
יתרונות
  • דומיין לוקאלי ספצייפ למדינה ולשפה בה רוצים לקדם.
  • ניתן להשתמש בטכניקות קידום שונות על פי שינויים מוכרים באלגוריתם הלוקאלי של גוגל לאותו האזור.
  • מיקום השרת לא רלוונטי – ברור באיזה אזור האתר צריך להיות מקודם.
  • המלצתו של מאט קאטס.
  • קל מאוד לביצוע
  • חלק מהאתר הראשי "החזק"
  • קל לביצוע
  • ניתן לקבוע כל אתר על שרת אחר (הפניית DNS לכל סאב דומיין לשרת לוקאלי)
  • מקבל כח (לדעתי) מהאתר הראשי
חסרונות
  • יקר – עלות כספית לכל דומיין נפרד (עלות שנתית מתחדשת).
  • נדרשים מאמצי קידום אתרים נפרדים לכל אתר.
  • מסורבל יותר.
  • מחליש את מיקוד הדומיין (אף על פי שניתן להגדיר אזורים בWMT)
  • עלול לגרום לגולשים "ללכת לאיבוד" באתר.
  • לא תמיד הגולש יבין מה המשמעות של הסאב דומיין אליו הוא נכנס.

 

  מה נעדיף לא לעשות

    • לא נפתח סאב דומיין שמיועד למדינה נפרדת על דומיין ccTLD.
    • לא נערבב שפות על דומיין אחד בלי שווידאנו הפרדה חדה ברורה בניהן.
    • לא נכתוב בעמוד אחד (מאמר למשל) את התרגומים שלו בכל השפות.

סיכום

  • אם אנו מעוניינים לקדם אתר למספר קהלים בעולם, נעדיף להשתמש בדומיין לוקאלי ספציפי לאותה המדינה, במידה ולא מתאפשר לנו, נבחר בסאב דומיין.
  • במידה והאתר שלנו מיועד לאזור אחד אך לדוברי מספר שפות (כמו בישראל לדוגמה) נעדיף להשתמש בסאב דומיין לכל שפה.

 

יש לכם שאלות? צרו קשר או כתבו תגובה 🙂

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

3 מחשבות על “קידום אתר רב לשוני”

  1. תודה על מאמר ברור ורהוט
    אודה לך אם תתייחס לאופציה של פלאג-אין בוורדפרס שנותן לפרסם בכמה שפות

    1. עידן בן אור

      היי צחי, הפלאגין הפופולרי ביותר הוא WPML והוא מאפשר שימוש בכל אחת מהאפשרויות המתוארות בפוסט.

  2. אנגלית לא שפה רישמית, היא רק מדוברת ע"י מספר רב של אנשים.
    רק עברית וערבית הן רישמיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים