האם הai יהרוג את הSEO? מחשבות על עתיד קידום האתרים

לפני כמה חודשים הושק chatGPT והביא אלינו את העתיד ישר לפרצוף.
דברים שכמה חודשים לפני היו נראים לנו כאילו נלקחו מתוך סרט מדע בדיוני הפכו להיות אפשריים – ובניגוד לרוב החידושים שבהתחלה הם ״לעשירים בלבד״, במקרה הזה מדובר בכלי כמעט חינמי לגמרי.

קרב ענקים ברקע

אחת המשקיעות הגדולות של chatGPT היא חברת מיקרוספוט.
מיקרוסופוט היא הבעלים של מנוע החיפוש בינג שאיבד בשנים האחרונות את התנועה שלו כמעט לגמרי ברוב העולם (בישראל מקבלים אחוזים בודדים).
ובגאונות אמיתית זיהו במייקרוסופט את ההזדמנות ומיהרו לשלב את chatGPT בתוך מנוע החיפוש שלהם.
לגוגל זה היה קצת יותר מדי והם מיהרו להכריז ״קוד אדום״ ולהביא את המייסדים לפגישות חירום בשביל לחשוב איך מתמודדים עם הענק החדש על המגרש.

מה כ״כ הפחיד את גוגל?

בפורמט המוכר של מנועי החיפוש אנחנו רגילים לחפש שאילתה ולמצוא תשובות ששולחות אותנו לתוך האתרים.
אחרי שנולד chatGPT הדברים השתנו – במקום לשאול את גוגל ולהכנס לאתרים אנחנו יכולים לשאול את הצ׳אט ולקבל תשובה מיידית בתוך המערכת.

הגדילו לעשות מפתחים וייצרו בוט בוואטספ שמתחבר לצ׳אט ונותן את התשובות ישירות בתוך הוואטספ.

אם כך – למה מייקרוסופוט לא מפחדים?

פה זה נהיה מעניין.
מייקרוסופט שכבר מזמן הבינה שהיא הפסידה את הקרב על החיפוש החליטה שהיא מוכנה להרוג את החיפוש במעין ״תמות נפשי עם פלישתים״.
הנזק הפוטנציאלי למייקרוסופט הוא יחסית נמוך – החברה פיתחה במשך השנים אפיקי הכנסה רבים אחרים והיא כמעט ולא מתבססת על ההכנסות שלה ממודעות בחיפוש.

חיפשתי את המספרים המדוייקים ומצאתי את הכתבה הזו  בה מציגים את הפילוח ההכנסות ומבינים של מייקרוסופוט מחיפוש עומדות על 6% מהמחזור.
Microsoft revenue breakdown by product percentage chart

חיפשתי את ההכנסות של גוגל ומצאתי את הכתבה הזו שמראה שאחוז ההכנסות של גוגל מהמודעות בחיפוש הוא 58.1% ועוד 11.7% מרשתות הפרסום שלה.

Chart showing Google's revenue breakdown

 

כלומר, אם מייקרוסופוט תצליח ״להרוג״ את האופן הקלאסי בו אנחנו מחפשים היא בפועל מורידה את גוגל על הברכיים ומעלימה לה כמעט 70% מההכנסות בעוד מייקרוספוט עצמה תאבד פחות מ6%.

גוגל מתחילים לזוז מהר

אז אחרי שגוגל הכריזו על מצב חירום (ממש ככה), הם התחילו לחשוב איך אמור להראות מנוע החיפוש העתידי שלהם – כזה שמצד אחד יאפשר להם להמשיך להרוויח ממודעות ומהצד השני לא ישאיר אותם במצב ״פרימיטיבי״ לעומת המתחרים.

בכנס Google I/O שהתקיים בשבוע שעבר הכריזו גוגל על שילובו של הAI כמעט בכל אחד מהכלים שהיא מציעה.
אני כמובן אתמקד בשינויים במנוע החיפוש ובאופן שבו זה ישפיע לדעתי על עולם הSEO.

לפני שאתחיל לפרט, כדאי שתראו את הסרטון הזה 🙂

האתגר של גוגל

מצד אחד – גוגל מבינים שבלי אתרים שמייצרים ומחדשים תוכן הם נכנסים ל״אין מוצא״ – לא יהיה להם תוכן עדכני להציג במנוע החיפוש והם יכרתו את הענף שהם יושבים עליו.
מהצד השני – גוגל מבינים שהסבלנות של אנשים לכניסה לאתרים הולכת ויורדת ושהם יסגלו לעצמם הרגלים של קריאה מצומצת של ״סיכום המידע״ במקום מאמרים ארוכים.

איך ייראה מנוע החיפוש?

במודל החדש גוגל הולכים להציג תשובה מתומצתת באזור המרכזי של מנוע החיפוש ועוד 3 קישורים בצד, כלומר הסיכוי של אתרים שנמצאים מתחת לtop 3 לקבל כניסות וחשיפות נהיה קטן מאוד.
מהצד השני – ל3 המקומות הראשונים סיכוי שווה לקבל תנועה ממנוע החיפוש.

היות והמודל החדש ירגיל את האנשים לשאול שאילתות ב״לשון חופשית״ אנחנו בפועל נראה יותר ויותר אתרים שעולים בתוצאות החיפוש עם תשובות יותר מדוייקות לשאילתה המחופשת.
אם היום זה כמעט לא משנה באיזה אופן נחפש מידע על נושא מסויים נקבל את אותם האתרים (אולי בסדר קצת שונה) – במודל החדש נקבל את האתרים שעונים באופן הכי מדוייק על השאילתה הספציפית שלנו.

האם זה אומר שקידום אתרים מת?

אני קצת מרגיש קשיש, אבל ממרום 19 שנותי בSEO (ואני לא בטוח כמה עשרות פעמים כבר שמעתי שהמקצוע הזה מת) אני אהמר שלא.
זה לא אומר שלא תצטמצם העבודה ועל הדרך ״תהרוג״ את מי שחושב שלקדם אתר זה רק בניית קישורים ויצירת תוכן בינוני.
הדעה שלי הייתה ונשארה – לאנשי המקצוע הטובים העבודה לא הולכת להגמר, ואולי יותר מזה – יהיו מוכנים לשלם הרבה יותר כסף להופיע עכשיו ב3 הקישורים העליונים היות והם אלו שיקבלו את מירב התנועה.

היכולת לעשות מניפולציות על מנוע החיפוש החדש תהיה כנראה מורכבת יותר בטווח הרחוק ותהפוך את השירות הזה לשירות ל״עשירים בלבד״ ובתרחיש יותר קיצוני תייצר מצב שאנשי SEO נכנסים כחלק אינטגרלי בעסקים שונים בתמורה לקידום האתרים (כי יכול להיות שעבודה בריטיינר כבר לא תהיה משתלמת).

בנוסף, תוכן באנגלית ידרוש הרבה יותר דיוקים וחדשנות.
בעולם שבו ai כותב את התוכן תדרש יכולת מדוייקת במיוחד לייצר פרומפטס טובים על מנת לייצר בידול.
כבר היום יש אלפי אנשים שנותנים לchatGPT הנחיות בסגנון ״תכתוב לי מאמר טוב של 1000 מילים על נושא 123״ – התוצאות של המאמרים האלה אף פעם לא יהיו מספיק טובות.
גם מי שיבקש מהai שיבנה לו את הoutline של המאמר כנראה יבין בטווח הרחוק שזה פשוט לא יספיק – כולם כבר עושים בדיוק את זה.

ובעברית? פה זה כבר משחק אחר לגמרי.
בשביל לאמן ai על שפות קטנות כמו עברית צריך אינטרס משמעותי של גוף פיננסי גדול או אולי אפילו מדינה.
ללמד ai עברית ברמה שהוא יוכל לתפקד כמו שהוא עשה כרגע באנגלית זה תרחיש רחוק מאוד אם אני קורא את המפה נכון – אז מי שחושב שיהיה לו פשוט לייצר תוכן שייכתב במקור בעברית ע״ בוטים כנראה יתאכזב.

וכמה טיפים פרקטיים

  1. הדבר הכי חשוב: להיות מקצוענים – בעולם התעסוקה המתחדש (שמתקרב אלינו בצעדי ענק) לא ישארו תפקידים לאנשים שai יכול להחליף אותם.
    אם העבודה שלכם היא סיסטמית וניתן לבנות ממנה תהליכים שai יכול ללמוד – אתם צריכים לשנות מקצוע (ויש אנשי מקצוע כאלה גם אצלנו בSEO – מי שלא מבין לעומק את כוונת המשתמש, את האופן בו גוגל מדרג אתרים ויודע כבר היום להיות כמה רמות מעל הממוצע כנראה ימצא את עצמו בדרך ללא מוצא).
  2. אל תפחדו, תאמצו – צריך לאמץ כל כלי שיש לו ערך אמיתי (ועם זאת להוציא החוצה כאלה שמייצרים רעשי רקע ורק נשמעים מגניבים כי יש להם ai בשם) במטרה להוזיל עלויות ולייעל תהליכים.
    הai מאפשר לנו היום לעשות ניתוח מדהים של דאטא ויהפוך את העולם שלנו למבוסס נתונים הרבה מעבר למה שהוא היום.
  3. תלמדו לעבוד עם הapi של chatGPT ולאמן אותו לצרכים שלכם – בטווח הרחוק זה ישתלם הרבה מעבר לשימוש בפלטפורמה הwebית שקונים ב20$ ויכול לעשות הבדל גדול בקלות ונוחות העבודה.
  4. דעו למה מגיע לכם לקבל תנועה – העידן בו גוגל שולחים תנועה למי שיש לו את המאמר הכי ארוך או עם הכי הרבה קישורים הולך ויפחת – גוגל ידעו לזהות היטב איזה אתר נותן חוויה טובה לגולש גם ברמת האתר וגם ברמת התוכן.
    אם האתר שלכם מספק חוויה של 2018 כדאי לעשות שינוי.
  5. לקבל החלטות בעצמכם על בסיס נתונים, לא הai – הדבר הכי קל (גם היום) הוא ליצר מערכת שבונה באופן אוטומטי את התוכן והקישורים כמעט לכל אתר.
    העלויות יחסית נמוכות והטכנולוגיה רק משתפרת כל הזמן.
    אבל, זה ואבל גדול – עד שלא יחברו לנו למח צ׳יפים שידעו בדיוק איך אנחנו חושבים הטכנולוגיה לא תוכל להחליף את ההבנה האנושית (וגם יש על זה מעט מאוד מידע אמיתי בעל ערך ברשת ככה שאי אפשר לאמן על זה אף רשת נוירונים) והדרך בה מקבלים החלטות, אז אל תוותרו על החלק שלכם בתהליך.
  6. עשו שינויים מהירים – גוגל שולטים היום ברוב התנועה ברשת בזכות החיפוש שלה, ובשביל להשאר בהובלה הם יצטרכו לעשות שינויים בקצב מאוד מהיר וללא התראות ברוב המקרים – תנו לעצמכם להסתגל ואל תבלמו, אתם לא רוצים להיות בעלי הכרכרות בתקופה שלפני מהפכת התחבורה (רמז: העבודה היחידה שלהם נשארה רק בטקס הכתרת מלך אנגליה, וזה קורה פעם ב70 שנה).
  7. היו חרוצים (ולא עצלנים) – אם תרצו להחליף את כל העבודה שלכם בai זה לא יעבוד לאורך זמן.
    לאורך כל השנים יכולנו ״לעבוד על גוגל״ בטווח הקצר ע״ מניפולציות ללא ערך אמיתי אבל זה לא החזיק מים.
    הקפידו ללמוד ולהשאר עדכניים ורלוונטים (הגיל לא משחק פה תפקיד).
  8. טכנולוגיה היא לא המהות, רק אמצעי – אני יודע שכלים חדשים לSEO זה מגניב ומלהיב (לפחות אותי), אבל אסור לנו להשאב למקום שבו הכלים הם המהות – המטרה שלנו היא לייצר את הערך (עם כמה שהמילה הזאת חרושה היא הופכת להיות רלוונטית מלתמיד).
  9. המיקוד הוא כבר לא על ״מילות מפתח״ – אנשים מתרגלים לשינויים טובים מהר, וככל שיעבור הזמן הם ילמדו לחפש באופן מדוייק מאוד את מה שהם רוצים.
    הגיע הזמן לעבור מקידום מונחים ספציפיים לקידום של כוונות משתמש.
    אני בעצמי לא יודע מה המשמעות של זה עדיין אבל זה בהחלט יהיה מעניין.
  10. כמות היא כבר לא פרמטר – אם עד היום הייתה משמעות כלשהי לכמות התוכן והעמודים (האיכותיים באתר) האינפלציה של התוכן ״האיכותי״ תשנה את הפרמטר הזה באופן דרמטי.
    גוגל ילמדו לראות מעבר לכמויות התוכן ויתמקדו בעיקר באיכות של הכותבים והסמכות של האתר.
  11. סמכות סמכות סמכות – הקרב הענק על העתיד, מי שיבין איך גוגל מודדים סמכות יקח את כל הקופה.
    אנחנו אוהבים לחשוב שאנחנו מבינים את גוגל ב100% ושהכל ברור לנו, אבל מי שבאמת יתעמק יבין שאנחנו כמעט לא יודעים כלום.
    אם הייתי צריך להשקיע את משאבי המחקר שלי במשהו אחד – בניית סמכות הייתה הנושא ללא עוררין.

ולסיכום

כל פעם שמזיזים לנו את הגבינה זה מלחיץ אבל גם מלהיב.
אני באופן אישי מתרגש משינויים ומהתפתחויות טכנולוגיות וחושב שהדבר ההחשוב ביותר הוא לרוץ קדימה.
מי שיקפא ויאחז בקרנות המזבח וישתמש רק בשיטות הישנות יעלם (וזה עלול לקרות אפילו למנוע החיפוש של גוגל אם הם לא יזוזו מהר).
ובנימה אישית – פחד הוא מוטיבטור גרוע מאוד, אל תתנו לו לנהל את קבלת ההחלטות שלכם 🙂

 

 

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

1 מחשבה על “האם הai יהרוג את הSEO? מחשבות על עתיד קידום האתרים”

  1. כל הכבוד! סיקור מעניין, מושקע איכותי ועדכני. למרות שאני מהתחום ובשבילי לכאורה לא נאמר דבר חדש, עדיין כיף לקרא, ונעצת את המסמר האחרון שהייתי צריכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים