כמעט אין מקדם אתרים או מישהו שמתעניין בתחום, שלא שמע על הביטוי "אתרי תמיכה / אתרי לוויין / PBN " – הגדרות שונות לאותו דבר.
אתרי לוויין הם בדרך כלל אתרים קטנים נישתיים שמתמקדים בנושא אחד מסוים והמטרה שלהם היא לקדם את "אתרי הכסף" באמצעות יצירת קישורים אליהם או החלפות מאמרים עם אתרים אחרים (ואז הקישור לאתר היעד יוצא מהאתר אתו מחליפים את הקישור).
למרות כל העדכונים של גוגל, תהיו בטוחים שאתרי לוויין עדיין פועלים. למעשה, קשה מאד לעשות SCALING לתהליך קידום אתרים בגוגל ללא רשת אתרים, הדבר משפיע באופן ישיר על המחיר שתגבו מהלקוח.
2 כללים חשובים ובסיסיים לאתרי לוויין: כמות ופיזור.
לא משנה כמה חזקים האתרים בתשתית שלכם, אם יש רק מספר חד ספרתי של אתרים, תמצו אותם מאד מהר ויהיה קשה לקדם לקוחות לאורך זמן (תוך חודשים בודדים למעשה התשתית תיגמר).
גם אם תפסתם דומיינים חזקים, סביר להניח שהם לא מתקרבים ברמה שלהם לאתרים כמו Ynet ושות' ולכן עם כל הכבוד – צריך להשיג עוד דומיינים.
לדעתי, בתשתית מינימלית של אתרי תמיכה צריכים להיות באזור ה-50 אתרים לפחות. דבר זה מאפשר פיזור מכובד של נישות, תחומים, כתובות IP וכו' – על מנת לקלוע כמעט לכל התחומים הקיימים ועדיין שיהיה מספיק "בשר" ואתרים להיעזר בהם – גם לצרכי החלפות וכדומה
חשיבות הדומיינים
כאשר מדברים על רשתות בלוגים פרטיות, יש חשיבות עליונה לרכישה של דומיינים חזקים מבחינת SEO.
אלו הם דומיינים שהרישום שלהם לא חודש או שניתן להעביר אותם אליכם בתשלום אל מי שמחזיק בהם כרגע. דומיינים שלא חודשו אפשר למצוא דרך שירותים כמו Expireddomains, SpamZilla ועוד הרבה אחרים. דומיינים למכירה אפשר למצוא בזירות של רכישת דומיינים או אפילו לקנות אתרים שלמים. גם בארץ יש זירות כאלו כמו למשל אתר floop הוותיק יחסית.
כדי שהרשת תהיה איכותית, לדומיינים אלו חייבים להיות מספר רב של קישורים נכנסים אותם אפשר לבדוק באמצעות כלים כמו Majestic או, הכלי המועדף עליי – Ahrefs.
כדאי מאוד גם לשלב בין רשמים שונים או סיומות מדינה שונות. לדוגמה, אתרים באנגלית יכולים להיות גם .com וגם .net, .org, .co, .io ועם הסיומות החדשות – האפשרויות הן למעשה כמעט בלתי מוגבלות.
עם זאת – מהניסיון שלי דומיינים ישראלים נוטים לעבוד קצת יותר טוב וגם הסיכוי שהם יהיו מוענשים על ידי גוגל לאחר רכישתם נמוך בהרבה. יש ישראלים שמספימים כמובן – אבל בחו"ל מדובר על מקרים יותר קשים ויותר נפוצים, זאת מהניסיון שלי לפחות…
כמובן שהפרופיל של הקישורים צריך להיות איכותי מבחינת פיזור אנקורים, מספר הדומיינים, המיקום בדף ממנו הם יוצאים וכו'. צריכה להיות כמות מינימלית של קישורים, אבל כמובן שעדיף פחות קישורים חזקים מאשר המון קישורים באיכות נמוכה או מאותו הדומיין.
לאחר שמוצאים דומיין פוטנציאלי, אבל לפני שמוציאים עליו כסף, רצוי גם לבדוק אותו ב-Wayback Machine, זהו אתר שמאנדקס דפים ישנים, גם כאלו שגוגל כבר הסיר מהאינדקס הציבורי שלו.
חפשו אתרים שנראים לגיטימיים – לא משהו שנראה בעבר כמו אתר תמיכה או אתר מפוקפק.
הפרד ומשול
על מנת להקטין את הזיקה בין האתרים ולאפשר קישורים פנימיים בין אתרים מרוחקים, חשוב מאוד להשתמש בשירותי אחסון עם כתובות IP שונות ורשמי דומיינים אחרים. יש גם כאלו שממליצים על סוג אחסון שונה כמו למשל אחסון שיתופי מול אחסון בשרת וירטואלי (VPS). אפשרות אחרת היא כן להשתמש באותה חברת אחסון לחלק מן האתרים, אבל לוודא שיש להן הפרדה ב-C-class:
המבנה של הבלוקים בכתובת IP שמקושרת לאתר הוא AAA.BBB.CCC.DDD. אם שלושת המספרים תחת ה-CCC הם זהים, הרי ששני האתרים יושבים על אותו בלוק ויש ביניהם זיקה גדולה יחסית כאילו הם יושבים באותה השכונה. לכן, חלק מחברות האחסון מציעות "חבילות SEO" עם בלוק CCC שונה. יש לשים לב למספר הכתובות הייחודיות שאתם מקבלים ולא למספר האתרים הכולל שאתם יכולים לארח (שיכול להיות תאורטית גם אין סופי בחלק מן החברות).
אם אתם רוצים לחסוך מעצמכם את החלק הקשה, יש כמובן שירותים שישמחו לטפל בכל זה באופן אוטומטי. לדוגמה, Easy Blog Networks.
טיפ אחרון בהקשר הזה: הפרנואידים שבינינו נוטים שלא להתקין שירותים של גוגל בתוך הרשת (גוגל אנליטיקס, סרץ' קונסול וכו'). באופן אישי אני משהו שאני כן עושה מדי פעם (לא בכל האתרים ולא באופן שיטתי), ולמרות שזה משהו שמאד קשה לבודד את ההשפעה שלו לטוב ולרע, עד היום לא מרגיש שזה פגע בי בצורה כלשהי.
מערכת ניהול תוכן ותוכן
כפי שהשם רומז, רוב האתרים ברשתות ה-PBN הם בסדר גודל של בלוג, ולשם זאת לא צריך יותר ממערכת ניהול תוכן בסיסית של וורדפרס.
למרות שפיזור האתרים עם מערכות ניהול תוכן שונות יכול להיות רעיון חכם ואפקטיבי, בפועל – למי יש כוח לעבוד על אתרים שהם לא וורדפרס?
נכון להיום אין באמת חלופות אמיתיות לוורדפרס מבחינת הגמישות. יש אמנם אתרים שאפשר לפתוח בחינם, אבל עדיף לא להתעסק איתם מכיוון שזה מעניק לכם פחות שליטה על הרשת.
מה שכן מומלץ הוא להשתמש במגוון רחב של תבניות מכיוון שלכל תבנית יש קוד שונה. אם האתר שלכם באנגלית, יש אינספור תבניות שאתם יכולים להשתמש בהן. היום יש גם מבחר לא רע של תבניות RTL שמותאמות לעברית ואפילו בחינם אותן אפשר למצוא במאגר הרשמי של וורדפרס.
התוכן עצמו צריך להיות מן הסתם ייחודי. לא ברמה של מיליון דולר, אבל גם לא ברמה של אתרי ספאם שהיו עובדים לפני 10 שנים… נסו לשחק עם הזנב הארוך. אפשר להגיע בקלות לכמה עשרות גולשים ביום וכך לעשות גם קצת כסף מהצד עם מודעות או תוכניות שותפים.
שימו לב גם לספאם ברור לעין כמו למשל כמות גדולה של מודעות מעל לתוכן העיקרי או מודעות שקופצות ברגע שפותחים את האתר. אלו דברים שיכולים להפיל את האתרים שלכם בלי קשר לרשת, וזה פשוט חבל…
חשוב גם לעדכן את התוכן באופן רציף, אפילו אם מדובר רק על שני מאמרים בחודש. אתר מעודכן מאותת לגוגל שהוא לגיטימי שימושי ושלא מדובר סתם אתר שמישהו "שיגר ושכח" או אתר לא רלוונטי מלפני כמה שנים.
האם זה עובד?
הגענו לשאלה החשובה ביותר, האם רשתות פרטיות עדיין עובדות?
התשובה היא שבהחלט כן, אחרת לא היינו שומעים על רשתות גדולות שנפלו… אחרי הכול, אם גוגל החליטה להתביית על רשת מסוימת בענישה ידנית (וזה לרוב המצב), סביר להניח שהיא היוותה סוג של איום.
עם זאת, חייבים להבין שרשתות הן מקרה קיצון של בניית קישורים מניפולטיבית (הגדרה של גוגל, לא שלנו), ולכן אין בכלל שאלה אם היא נוגדת את הקווים המנחים של גוגל. זו גם הסיבה שאחת ההמלצות היא לקשר רק לאתר מטרה מרכזי אחד. אם אתם רוצים להפחית עוד יותר את הסיכון, עדיף שזה יהיה אתר שמיועד לתוכניות שותפים (לא של גוגל, זה עשוי לחסום אתכם לצמיתות). עדיף להפסיד את הכסף שלכם מאשר את הכסף של אחרים (הלקוחות שלכם!).
בסופו של דבר, השאלה היא אם יש לכם כוח להיכנס לסיפור הזה. לפעמים ההרפתקה הזו יכולה לעלות לכם בהרבה כסף וזמן שהייתם יכולים להשקיע בדברים פחות מסוכנים כמו למשל פרסום וגיוס עוד לקוחות, תוכן איכותי לאתרי לקוחות, בניית קישורים קצת יותר רגועה וכך הלאה. מה שבטוח הוא שלא כדאי לכם להסתמך רק על PBN, ממש כמו שלא כדאי לכם לקנות רק מניות בסיכון גבוה בבורסה…
מצד שני, קשה להאשים אתכם אם אתם מעוניינים לבדוק עד לאן אפשר להגיע. יש כאלו שטוענים שעם PBN שבנויה בזהירות, תמיד אפשר לחתוך את הענפים הנגועים ולהמשיך הלאה, אבל מן הסתם לא כדאי לבנות על זה, גוגל יכול להגיע גם לשורשים..
דניאל זריהן, בתחום ה-SEO כבר די הרבה זמן, כיום בעל חברה לקידום אתרים ובעל בלוג קידום אתרים ושיווק באינטרנט.