עריכה אחרונה: 01/01/2020
בניית אתר חדש והחלפת אתר קיים (ומקודם) היא אחת מהפעולות מהן חוששים מאוד בעלי אתרים.
הסיכוי לאבד את הדירוגים הטובים ויחד איתם את אחד ממקורות התנועה העיקריים עלולים למנוע לעתים שדרוג ושיפור של אתר.
בפוסט זה אפרט כמה טעויות נפוצות שמבצעים בעת העברת אתר לדומיין חדש ואת הפתרון (המאוד פשוט) שלהן
חשוב להדגיש – הסעיף הראשון הוא הבסיס לכל העברת אתר, הקפידו עליו 🙂
1. לא ממפים נכון את עמודי האתר
על מנת שנוכל לבצע הפניות 301 ולהעביר "כוח" מעמוד ישן לעמוד החדש המקביל לו עלינו להכיר קודם כל את כל העמודים שיש לנו באתר.
אחת הדרכים הפשוטות לעשות את זה היא ע"י השימוש באופרטור
site:domain.com
סימון זה מבקש ממנוע החיפוש להציג את כל העמודים שמאונדקסים תחת דומיין מסוים (בד"כ, אם הוא לא מאנודקס כנראה שהוא לא מעניין אותנו).
מהם העמודים החשובים ביותר?
ישנם מקרים בהם יש מאות אלפי עמודים באתר ולא ניתן לבצע הפניות ידניות מעמוד לעמוד (אלא אם יש לכם צבא של אנשים).
במקרים כאלה אני ממליץ לבצע הפניות של העמודים החשובים ביותר.
יחד עם זאת, במידה רק הדומיין מתחלף במסגרת המעבר וכתובת התיקיות והעמודים הפנימיים נשמרים, ניתן לבצע הפניה גורפת מדומיין לדומיין באמצעות פקודת mod_rewrite. דבר זה יכול לחסוך שעות על גבי שעות של עבודה, בעיקר באתרים גדולים.
עמודים עם קישורים חיצוניים
העמודים המקושרים ביותר מאתרים חיצוניים (במידה ואלו קישורים טבעיים) הם אלו עם "הכוח" הרב ביותר.
עמודים אלו ניתנים לזיהוי פשוט ע"י שימוש בWMT (מדריך מפורט ניתן למצוא בסעיף 3 בפוסט המקושר).
עמודים המכניסים טראפיק אורגני לאתר
על מנת לזהות אילו עמודים מכניסים לנו את הטראפיק הרב ביותר לאתר נשתמש בשני כלים.
1. SemRush
SemRush הוא אחד מהכלים השימושיים ביותר עבורי ומאפשר לי לקבל תמונת מצב טובה אודות המתחרים שלי ואודות האתר שלי.
על מנת להבין אילו ביטויים ועמודים "שווים לי טראפיק" אני אכניס את כתובת האתר שאני רוצה לבדוק ולאחר מכן אבחר בOrganic Research.
ניתן לראות בדו"ח זה אילו כתובות URL מכניסות טראפיק דרך תנועה אורגנית:
עמודים אורגניים מובילים בYNET
2. גוגל אנליטיקס
על מנת למצוא את הנתונים המדויקים ביותר על העמודים שמכניסים לנו את הטראפיק האורגני עלינו להשתמש באנליטיקס.
נוכל לבצע את הבדיקה ע"י סדרת פעולות קצרה:
א. נכנס לאנליטיקס
ב. נבחר בAcquisition
ג. All Traffic
ד. נבחר בChannels
ה. נבחר בOrganic Search
ו. נסדר את התוצאות על פי Landing Page
עכשיו יש לנו את כל הנתונים על העמודים המובילים שלנו ושעליהם עלינו להתמקד במידה ולא נוכל לבצע הפניות לכל העמודים.
2. לא מונעים אינדוקס בסביבת הפיתוח
הדרך הנכונה להעביר אתר היא לבצע את כל הבדיקות על סביבת טסט.
הבעיה מתחילה כשלא "סוגרים" את האתר למנועי החיפוש בזמן הפיתוח ומאפשרים לו לאנדקס את התוכן.
כשמעלים אתר חדש רוב התוכן יעבור אליו as is ואם לא עצרנו את מנועי החיפוש בכניסה אנו יוצרים לעצמנו בעיה רצינית של תוכן כפול.
הפתרון פשוט: עלינו להקפיד להכניס בקובץ הrobots.txt של דומיין הפיתוח שלנו חסימה כוללת ע"י שימוש בטקסט הבא (פשוט לעשות העתק הדבק)
User-agent: * Disallow: /
3. לא מאפשרים אינדוקס לאחר העלאת האתר לאוויר
העליתם אתר חדש לאוויר, אתם מתרגשים ובודקים פעם ביום איך גוגל מדרג את האתר החדש.
לאחר כמה ימים אתם שמים לב שלאט לאט התנועה האורגנית מתחילה לרדת ושהמיקומים לאט לאט נעלמים.
אתם לא מבינים מה עשיתם לא בסדר (הרי עברתם על כל המדריך הזה) ומתחילים להילחץ.
הפתרון לבעיה זו הוא הרבה פעמים מצחיק – פשוט הפכו את מה שעשינו בסעיף הקודם ובטלו את החסימה למנועי החיפוש בקובץ הRobots.
לאחר שפתחנו את האתר ניתן לבקש מגוגל לאנדקס אותו באופן יזום על ידי שימוש ב"אחזר כמו גוגל".
4. שוכחים את ה- HTTPS
במידה והאתר הנוכחי שלכם יושב על פרוטוקול HTTPS כמובן שתרצו שגם האתר החדש יישאר על HTTPS (ובאופן אישי, אמליץ להעביר את האתר לHTTPS במידה ועוברים לדומיין חדש בכל מקרה).
כאשר לא מבצעים את ההעברה יוצרים 2 בעיות מרכזיות:
- אובדן דירוגים עקב אובדן "תוספת הכוח" שמקבלים על הצבת האתר על פרוטוקול מאובטח.
- אובדן אמון של הגולשים באתר – מדוע האתר כבר לא "יושב" על פרוטוקול מאובטח?
5. לא מתקינים אנליטיקס באתר
סוף החודש הגיע ואתם רוצים לבדוק את ביצועי האתר שלכם לעומת החודש הקודם או השנה הקודמת.
אתם בודקים את מיקומי האתר בתוצאות החיפוש ורואים שאין שינויים דרסטיים ולא מבינים מה הסיבה לירידה בטראפיק.
לא מעט פעמים הבעיה היא קלה מאוד – קוד האנליטיקס לא הוטמע באתר (ניתן לבדוק ע"י שימוש בתוסף תג אסיסטנט).
בקשו מהמתכנת להטמיע את קוד האנליטיקס ופתרתם את הבעיה 🙂
6. לא מסדרים את הקישורים הפנימיים באתר
כשעושים שינוי דרסטי באתר, אנו עלולים לאבד את אחד מהפרמטרים המשפיעים ביותר על הקידום שלו- קישורים פנימיים.
כאשר אנו לא מקפידים על תיקון של הקישורים הפנימיים אנו גורמים ל- 2 דברים:
- חווית משתמש לא טובה – הגולש ציפה לקבל הרחבה על תוכן מסוים ע"י שימוש בקישור וקיבל עמוד 404.
- אובדן "כוח" המתקבל מקישורים פנימיים.
ההמלצה שלי: במידה ויש אפשרות להריץ סקריפט/ שאילתה על בסיס הנתונים של האתר ולשנות את הקישורים הפנימיים זה מומלץ בחום.
במידה ולא מתאפשר, יש לשנות את הקישורים באופן ידני לעמודים החשובים עבורנו.
7. לא בודקים את גרסת המובייל
כולנו יודעים שאחוזי הגלישה מהמובייל עולים על אחוזי הגלישה מהמחשב.
מה קורה כאשר מעלים אתר מושלם בגרסת הדסקטופ אך שוכחים לבדוק את גרסת המובייל?
הסבר מפורט על נושא זה ניתן למצוא בפוסט של דניאל.
8. לא משתמשים בכלי של גוגל לשינוי כתובת אתר
גוגל החליטו לעשות לנו את החיים קלים ויצרו לנו כלי שיעזור לנו לדווח להם על שינוי כתובת האתר.
מה פשוט יותר מלהשתמש בכלי? שום דבר.
אין צורך להיות חכמים יותר מגוגל ולנסות להעביר אתר בלי להשתמש בכלי, זה פשוט פחות יעיל 🙂
לסיכום
העברת אתר לדומיין חדש היא פעולה שחייבת (ואני לא מרבה להשתמש במילה זו) להעשות בליווי מומחה קידום אתרים.
במקרים רבים התוצאה תהיה פחות מוצלחת מהמצופה, אך המסר המרכזי שחשוב לי להעביר אליכם בפוסט זה הוא שהפתרון יכול להיות ממש מתחת לאף.
אין סיבה להילחץ אך חשוב לפעול ביסודיות.
בהצלחה 🙂
1 מחשבה על “8 טעויות נפוצות בהעברת אתר לדומיין חדש”
תודה עידן על המאמר המקיף שאכן מתחיל במיפוי נכון של המלאי הנוכחי מול המלאי החדש של העמודים.
אני לצורך המיפוי משתמש בשני כלים: screaming frog ול- xenu
בהצלחה,
זהר עמיהוד
מוביל עסקים להצלחה באינטרנט 052-8200895