תוצאה 0 בגוגל: מהי ואיך מגיעים לשם?

עדכון: 01.08.2019

זה היה אחד הדברים המסתכלים שחוויתי מאז שהתחלתי לעשות קידום אתרים אורגני – 80% מהביטויים עלו בדירוגים למקום הראשון אבל התנועה האורגנית לאתר ירדה.

מי שעובד עם פרויקטים בחו"ל בשנה האחרונה יודע בדיוק מה קרה שם ולמה זה כ"כ מעצבן – תוצאה אפס.

מהי תוצאה 0 בגוגל?

כתבתי לא מעט פעמים בעבר שהאינטרס של גוגל (וגם של פייסבוק) היא להשאיר את המשתמש כמה שיותר בתוך הפלטפורמה שלה.
ככל שעבר הזמן, מצאו גוגל עוד ועוד פתרונות להשאיר את התנועה אצלם ולא לשלוח לאתרים.

אחת מהדרכים הללו היא "דירוג 0", בעצם מדובר בתוצאה הנלקחת מאתר הנמצא בעמוד התוצאות הראשון (כלומר אם מישהו בודק 10 תוצאות בעמוד אז אחת מהעשירייה הראשונה ואם הוא בודק 100 בעמוד אז אחת מתוך ה100 הללו).

התוצאה הזו אמורה "לענות על השאלה" של הגולש ולאפשר לו לקבל את המידע ישירות מתוך מנוע החיפוש.

הערה: תוצאת דירוג 0 אינה מופיעה כרגע בגוגל ישראל אך כמו כל עדכון כנראה שתגיע מאוחר גם לארץ – זה הזמן להתכונן 🙂

 סוגי התשובות שמקבלים

אז בגדול זה מתחלק ל-3:

  1. פסקה עם תוכן

    חיפשתי בגוגל קום את הביטוי Who was Shimon Peres וזה התשובה שקיבלתי:שמעון פרס ויקיפדיהכלומר – גוגל שאבו פסקת טקסט איפורמטיבית מתוך ויקיפדיה, מהאזור שהם מצאו רלוונטי ביותר לשאלה ומציגים אותו.
  2. רשימות

    כאשר חיפשתי את הביטוי "להתחיל להתאמן בחדר כושר" קיבלתי את התוצאה הבאה:תוצאה 0 חדר כושרכלומר רשימה המציגה את השלבים אותם יש לבצע כאשר מתחילים להתאמן בחדר הכושר.
  3. טבלאות
    בחיפוש של הביטוי "mortgage rates today" מקבלים את התוצאה הבאה:תשובה ישרה בטבלהבמקרה הזה – גוגל מציגים לנו את שיעורי המשכנתא הרלוונטיים להיום ללא צורך להכנס לאתר עצמו בצורה נוחה של טבלה.

מה היתרון של הופעה בתשובות הישירות?

מקרה הבוחן האישי שלי היה הפרויקט איתו פתחתי.
עמודים בהם היינו מדורגים במיקום 3 על ביטויים מסוימים ולאורך זמן עלינו למקום 1 ירדו בתנועה (בהשוואה למיקום 3) לאחר הופעת התשובות הישירות.

כלומר מקום 3 הכניס יותר תנועה ממקום 1 לאחר הופעת התשובה הישירה.
המסקנה הישירה היא שתוצאה המכילה תשובה בולטת באופן משמעותי מעל התוצאות ו"שואבת" את רוב התנועה לאתר אליו היא מקשרת או שמונעת כניסה לאתר בכלל (למשל בדוגמה של שיעורי המשכנתא – מי שרק חיפש מספרים כבר לא יכנס לאתר).

אז איך מגיעים לשם?

אז הגענו לנושא המרכזי – איך תופסים את המיקום הכ"כ נחשק הזה?
כשהבנתי שאם אני לא עושה משהו במהירות אני מאבד תנועה רבה לאתר – פניתי קודם כל למקורות רשמיים של גוגל והתשובה כמובן הייתה משעממת כמו תמיד: אי אפשר.

התשובה של גוגל

הערה: לא מדובר בRich Snippets רגילים אותם ניתן להטמיע באתר ע"י שימוש בקוד HTML.

אז בדומה להנחיות גוגל לבחירת מקדם אתרים גם פה לקחתי את הדברים בערבון מוגבל (מאוד) והתחלתי לחקור ולעשות ניסויים.

1. המצב שלי לעומת המתחרים

  • השלב הראשון בתחקיר שלי היה זיהוי הביטויים עליהם המתחרים מקבלים תוצאות עם תשובה ישירה.
    הכלי בו השתמשתי להוציא את המידע הזה היה SEMRUSH אשר מאפשר לזהות כמה מהביטויים אשר אתר מדורג עליהם מכילות תשובות ישירות.בדיקת מתחרים בSEMRUSH
  • לאחר מכן הורדתי את טבלת העמודים המכילים את הביטויים והכנסתי את כתובות הURL לScreaming Frog ויצרתי לעצמי קובץ אך ורק עם כותרות H, טייטלים וטקסט שהוצאתי ע"י שימוש בREGEX (אפשר לקרוא עוד על הפיצ'ר אצל עופר בבלוג).
  • השלב הבא היה לזהות את כותרות, טקסטים ודפוסים שחוזרים על עצמם בעמודים אשר מציגים תשובות ישירות אצל המתחרים.
  • יצרת רשימה רשימה של "סוגי ביטויים" בהן מופיעה תשובה (למשל ביטויים שמכילים את המילים how,what, why, where).
  • חזרתי על השלב הזה אצל שלושת המתחרים המרכזיים.

2. מיפוי העמודים אצלי באתר

  • בשלב הבא הרצתי את הצפרדע על האתר שלי ושאבתי את כל העמודים שמכילים את אחד מהביטויים שמיפיתי בסעיף הקודם בטייטל או בכותרות H.
  • את העמודים מיינתי על פי סוג השאלה – האם השאלה קרובה יותר ל"מה / למה" או ל"איך".

3.  סידור הטקסט באתר מחדש

  • שמתי לב ששאלות "מה" מקבלות בד"כ תשובה בצורת פסקה ושאלות "איך" מקבלות רשימה.
    בהתחלה בחרתי את העמודים החזקים ביותר שלי מבחינת דירוג, תנועה וקישורים ועשיתי בהם שינוי של הכותרת לאופן שיהיה ברור יותר על מה עונה הפסקה מתחתיו.
  • עמודים שענו על "שאלות איך" קיבלו שינוי צורה והתוכן בהם הפך להיות בצורת רשימה מספרית או בולטים.
    עמודים שענו על "שאלות מה" קיבלו שינוי צורה והטקסט בהם התחיל ממענה חד וישיר על השאלה שכל מה שיצטרכו לעשות בגוגל זה פשוט Copay & Paste ולהציג את התשובה שלי גבוה.

4. בניית קישורים

  • השלב הבא היה לחזק את העמודים אותם רציתי להציג כתשובה ישירה ע"י בניית קישורים המכילים שאלות ולא רק את מילת המפתח עצמה.
  • כל עמוד (שכבר היה מדורג ראשון וחזק על הביטוי מראש) קיבל לפחות 2 קישורים מאתרים בדרגה בינונית (בדיקה במג'סטיק של Trust 13 ומעלה וCitation גבוה עד פי אחד וחצי מקסימום).

5. תוצאות

  • במבחן התוצאה, האתר בו טיפלתי עלה מ0.36% ביטויים מזוהים עם תשובה ישירה בSEMRUSH ל2.4% והביא לעלייה של מעל 35% תנועה אורגנית לעמודים עליהם דורגתי בתוצאה 0.

ועוד כמה טיפים

  1. נסו להפוך את הכותרת הרלוונטית לשאלה כמה שיותר מדויקת בחלק מהמקרים תצליחו לדרג את הכותרת הראשית ובחלק מהמקרים ידורגו הכותרות משנה.
    בכל מצב – נסו לדאוג שהכותרת המשנית תהיה כמה שיותר קרובה לאופן בו הגולשים שואלים את השאלה.
  2. מקמו את התוכן כמה שיותר גבוה מהבדיקה שביצעתי מיקום התוכן בפסקה היה קריטי.
    ככל שהתוכן הופיע גבוה יותר וצמוד לכותרת כך הופיע בסבירות גבוהה יותר בעמוד התוצאות.
    בנוסף – ככל שהתוכן היה גבוה יותר בעמוד כך גם עלתה הסבירות שגוגל יציגו אותו.
  3. נסו למצוא עמודים המציגים תוצאה 0 והתוצאות שם לא מדויקות במידה וגוגל החליט להציג בSERP תשובה ישירה היא תוצג מהאתר שגוגל ימצא הכי רלוונטי לתוצאה.
    לא תמיד האתר הזה יהיה אתר טוב! נסו למצוא את המקומות בהם התשובה לא מדויקת ולא עונה תשובה מקיפה ובצעו אופטימיזציה לעמוד שלכם על אותו ביטוי.
  4. בצעו בדיקה דו שבועית / חודשית על המתחרים המתחרים כנראה לא ינוחו ויאפשרו לכם להשתלט על כל התשובות הישירות, סביר להניח שהם ינסו לחזק את העמודים גם ע"י קישורים וגם ע"י אופטימיזציה מדויקת יותר.
    השתמשו בכלים אוטומטיים לבצע את הבדיקות האלה (אחרת זה כמעט בלתי אפשרי) ודגו להשתפר כל הזמן.

לסיכום

מדובר באחד ממקרי הבוחן המעניינים ביותר שעבדתי עליהם בשנה האחרונה היות ואין כמעט מידע ברשת אודות הנושא.
למזלי, היה מדובר בלקוח שהיה פתוח לניסויים ואפשר לי לבצע את כל הבדיקות שמצאתי לנכון ולשמחתי הרבה הרוויח לא מעט תנועה והכנסות כתוצאה מהבדיקות האלה.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

מאמרי קידום אתרים נוספים