כמו רוב התחומים בחיים, גם בקידום אתרים כדאי להתייחס לחוק ה80-20.
כתבתי כבר בעבר, אני חסיד גדול של ניהול זמן ולכן מאמין שאנו כאנשי מקצוע צריכים להשקיע את הזמן שלנו ב20% מהמשימות שמחייבות אותנו – ואת כל השאר להוציא החוצה לעובדים, פרילנסרים או תוכנות לקידום אתרים.
בפוסט אני אני רוצה לשתף בכמה תהליכים שאני מבצע באופן אוטומטי וחוסכים לי זמן רב על "עבודה שחורה".
הערה: את כל הכלים שאציין פה תוכלו למצוא בפוסט שלי על כלים לקידום אתרים, ישנם כלים נוספים המאפשרים לבצע את הבדיקות אך אני מציין את אלו בהם אני משתמש בלבד.
הערה 2: הכנסתי את הScreaming Frog בפוסט זה על אף שלא ניתן לתזמן בו בדיקות באופן אוטומטי, אך באופן אישי אני סורק כל אתר לפחות פעם בשבוע לניטור תקלות.
הערה 3: אני מסביר בקצרה על כל סעיף ושגיאה, ברור לי שמקדמי אתרים ותיקים יודעים מהו כל פרמטר אך המטרה העיקרית של הפוסט היא להראות שניתן לנטר אותן באופן אוטומטי.
מעקב מיקומים
בכל פרויקט, לאחר שלב מחקר מילות המפתח, עלינו לנטר את מיקומי הביטויים המרכזיים אותם אנו מעוניינים לקדם.
גם היום, באופן מפתיע אני מכיר כמה מקדמי אתרים שמתחילים את היום בבדיקה ידנית של הביטויים ולא משתמשים בכלי שמבצע את הבדיקה.
מעקב מיקומים ניתן לבצע ע"י:
- KolYom (חינם)
- Zefo
- WebCeo
- SemRush
מעקב עמודים בעלי זמן תגובה איטי
גוגל לא מסתירים שמהירות האתר היא פרמטר המשפיע על הדירוגים, על מנת לטפל בעמודים אשר נטענים באופן איטי עלינו לנטר אותם תחילה.
כלים המאפשרים ניטור זמני הטעינה:
- WebCeo
- Screaming Frog
- SemRush
כדאי לקרוא:
– 7 פונקציות בצפרדע שיהפכו את קידום האתר לקל יותר.
– שיפור זמן טעינה של אתרי וורדפרס.
מעקב עמודים מובילים באתר (ופרמטרים נוספים מהWMT)
הנתונים אותם אנו מכירים מדו"ח הSearch Analytics נשמרים במערכת וניתן לראות השוואה אוטומטית ל30 יום אחורה.
הממשק מעט יותר נח ממה שגוגל מציעים לנו.
כלים המאפשרים מעקב עמודים פופולריים:
- WebCeo
סריקת האתר באופן יומיומי ואיתור שגיאות
בסעיף זה בחרתי לרכז כמה שגיאות המתגלות ע"י סריקה יומיומית של האתר (ומתבצעות ע"י אותם הכלים).
את הבדיקות המתוארת בסעיפים אלו ניתן לבצע ע"י:
- Screaming Frog
- SemRush
- WebCeo
קישורים פנימיים המחזירים קוד 404 / 301 / 302 / 500
קישורים פנימיים הם הדרך של גוגל לסרוק אתרים ולהבין מהם העמודים החשובים ומה פחות.
קישורים שבורים או כאלה המבצעים הפניות עלולים לבלבל את גוגל ולהביא לבזבוז של תקציב זחילה, לכן כמובן שעלינו לצמצם אותם למינימום.
קישורים חיצוניים שבורים
כשאנו מקשרים מהאתר שלנו אל אתרים חיצוניים המחזירים שגיאה 404, אנו בעצם משדרים לגוגל שהתוכן שלנו לא רלוונטי (היות וגם הגולש שלנו יגיע בסופו של דבר לאותו דף 404 לא רלוונטי).
על מנת לשמור את התוכן שלנו מעודכן, עלינו לוודא כי גם העמודים אליהם אנו מקשרים עדיין קיימים.
עמודים אשר מוטמעות בהם תמונות שבורות
תמונות שבורות באתר הן בעיה שוות ערך לתוכן שפתאום נמחק באתר.
כמו שלא ניתן להבין את המאמר במלואו ללא כל הטקסט, כך גם עלינו לוודא שכל התמונות נטענות כמו שצריך.
כלים המאפשרים:
- Screaming Frog
- Webceo
- Semrush
תמונות ללא תגית ALT
חלק מאופטימיזציה בסיסית לכל עמוד המכיל תמונות הוא השימוש בתגית ALT .
מטרה של תגית זו לתאר למנוע החיפוש (שאינו יודע לקרוא תמונות כמו שצריך [בינתיים]) את מה שהתמונה מציגה.
תגית TITLE – עמודים בהם היא חסרה / ארוכה מדי / מופיעה פעמיים
תגית הטייטל הייתה ונשארה אחד מהפרמטרים המשפיעים ביותר על קידום אתר בגוגל.
עלינו להשתמש בתגית זו בחוכמה ולוודא כי מבחינה טכנית הכל תקין.
תגית Description חסרה / כפולה / ארוכה מדי
אומנם תגית זו אינה פרמטר המשפיע באופן ישיר על קידום האתר, אך היא משפיעה על פרמטר משמעותי מאוד – CTR.
CTR גבוה מהמתחרים מסמן למנוע החיפוש שהמשתמש בחר את התוצאה שלך על פני מי שמעליך ולכן כדאי לשקול החלפה בניכם.
זהו אזור הנדל"ן העיקרי אותו גוגל מעניק לנו, כדאי להשתמש בו בתבונה 🙂
עמודים ללא כותרת H1
אומנם בגוגל כבר עדכנו שהכותרת הבולטת ביותר היא זו שמשפיעה, אך עדיין מומלץ להקפיד שכותרת זו תהיה H1.
בנוסף, כנראה שאם המערכת זיהתה שאין H1 בעמוד פשוט אין כותרת וזו בעיה די רצינית…
עמודים עם יחס טקסט – HTML נמוך
עדכוני גוגל של השנים האחרונות (ובניהם גם עדכון פרד מהחודש האחרון) בודקים את איכות התוכן המופיע באתר.
אחד הפרמטרים הקובעים האם תוכן באתר הוא איכותי או לא הוא היחס בין כמות הHTML לכמות הטקסט שיש לגולש לקרוא.
בנוסף, עומס HTML מכביד על האתר ועלול להביא לזמן טעינה ארוך.
בצילום המסך מוגדר שכל יחס טקסט לHTML הנמוך מ10% יופיע בדו"ח
כלים המאפשרים לבצע בדיקה זו:
- SemRush
מעקב אחר הקישורים שנבנו לאתר
בניית קישורים הייתה ונשארה אחד האתגרים המורכבים בחייו של מקדם אתרים.
על מנת לוודא שכל קישור שקנינו / החלפנו / הבאנו מרוח הקודש נשאר במקומו, עלינו לנטר אותם באופן יומיומי.
כלים המאפשרים מעקב קישורים:
- KolYom
- SemRush
- WebCeo
- Zefo
מעקב קישורים נכנסים אל המתחרים
בהמשך ישיר לסעיף למעלה, גם אצל המתחרים קיים אתגר של בניית קישורים.
במידה והם הצליחו להביא קישור מאתר איכותי, למה שלא נהנה זה גם אנחנו? 🙂
אני מנטר באופן שבועי קישורים הנכנסים לאתרי המתחרים ומזהה שם הזדמנויות חדשות לאתרים בהם אני מטפל.
כלים המאפשרים בדיקה זו:
- WebCeo
מעקב שגיאות Hreflang
באופן אישי, אחת הבדיקות שאני ממש לא אוהב לבדוק באופן ידני היא הבדיקה של תקינות תגיות HREFLANG.
יש לא מעט מקום לטעויות ולפספוסים, ובכלל, מה יותר טוב מכלי שמבצע את זה באופן אוטומטי?
כלים המאפשרים בדיקה זו:
- SemRush
- Screaming Frog (החל מגרסה 7.2)
ניטור איכות הקישורים הנכנסים אל האתר וזיהוי קישורים רעילים
בניית קישורים "רעילים" היא טקטיקה של קידום אתרים שלילי שלעתים המתחרים נוקטים בו.
על מנת שתוכלו להגיב בזמן, יש לנטר קישורים מהסוג הזה באופן קבוע ובמידת הצורך להשתמש בכלי הDISAVOW.
כלים המאפשרים בדיקה זו באופן אוטומטי:
- WEBCEO
עמודים המכילים תוכן שאינו מאובטח (קישור להעברת אתר לHTTPS)
גוגל הודיעו שהעברת אתר לHTTPS תוסיף "נקודות" לאותו אתר בדירוגו בגוגל, אך גם הודיעו שאתרים המכילים תוכן מאובטח יחד עם תוכן שאינו מאובטח לא ייהנו מאותן נקודות.
לכן עלינו למצוא את העמודים ה"מעורבבים" האלה ולתקן אותם.
כלים המאפשרים למצוא תוכן מעורב:
- SemRush
- Screaming Frog
לסיכום
אני באופן אישי מאמין, שביצוע אוטומטי של הבדיקות שהצעתי בפוסט זה יכול חסוך כמויות ע-צ-ו-מ-ו-ת של זמן לכל מקדם אתרים ותיק או מתחיל.
ברגע שתוכנה לקידום אתרים תציג לכם דו"ח עם נקודות לתיקון ולא תצטרכו לחפש אחריהן באופן ידני בכל פעם, תוכלו להתפנות לדברים הגדולים יותר ולהתעסק באסטרטגיה במקום בטכניקה.
מכירים בדיקות נוספות שניתן לבצע באופן אוטומטי? שתפו אותי בתגובות 🙂
2 מחשבות על “קידום אתרים אוטומטי: איך עושים והאם זה אפשרי?”
איך מתמודדים עם לינקים שנועדו ליצור קידום שלילי?
היי יוסי,
ממליץ לקרוא את המאמר שלי על קידום אתרים שלילי בקישור הזה: https://www.idanbenor.co.il/link-building/prevent-negative-seo/