7 פונקציות בScreaming Frog שיהפכו את קידום האתר להרבה יותר פשוט

Screaming Frog (או הצפרדע המשוגעת) היא אחד מהכלים לקידום אתרים האהובים עלי במיוחד (ציינתי את זה כבר לא מעט פעמים), ולמה?
כמעט כל מי שדיבר איתי על שוק קידום האתרים בשנתיים האחרונות יודע שמבחינתי 2 נקודות הכשל המרכזיות של מקדמי האתרים הן בזבוז זמן וחוסר ירידה לפרטים.
כמו בכל סוכנות המספקת שירותים, זמן = כסף, זו הסיבה שלדעתי Screaming Frog היא תרופה מצוינת לאחוזים גדולים מהבעיות האלה.

בפוסט הזה אני אראה כמה דוחות שכדאי להכיר ויכולים לעזור לכם לניצול זמן אפקטיבי ועבודה יעילה יותר.

אני רוצה לציין מראש – על מנת ליהנות מהצפרדע כמו שצריך באתרים שיש בהם יותר מכמה עמודים בודדים (בד"כ) יש לרכוש את התוכנה המלאה (אני לא מרוויח מזה שום דבר, הלוואי והייתה להם תוכנית אפיליאציה..).

1. תמונות ללא תגית ALT

לא סוד שמנוע חיפוש לא בדיוק יודע להבין מה רואים בכל תמונה (אם כי היכולת הזו בהחלט משתפרת בקצב מטורף) וזקוק לעזרתנו.
על מנת להסביר מה רואים בתמונה, המציאו את תגית הALT המוכרת והטובה.

אחת מהבדיקות התקופתיות הקבועות שאני מבצע בכל פרויקט היא בדיקה של התמונות באתר ותקינות תגיות הALT.
בבדיקה זו אני בודק שני פרמטרים:

  • האם קיימת תגית ALT?
  • האם הטקסט בתוכה מכיל תוכן ראוי או שמדובר בדחיסה של מילות מפתח ללא כל ערך?

אם נבצע את הבדיקה הזו באופן ידני באתרים בינוניים ומעלה (במיוחד אתרי מסחר) היא עלולה לקחת המון זמן.
בצפרדע נוכל לבצע את הבדיקה הזו בקלות ופשטות.

אחרי שהרצנו סריקה כוללת על האתר:

  1. נבחר בטאב Images
  2. בצד שמאל נבחר בMissing Alt Text
  3. נלחץ על Export

מציאת תמונות ללא תגית ALT

כעת יש לנו קובץ אקסל המכיל רשימת תמונות ללא תגית ALT שנראה כך:

אקסל תמונות ללא תגית ALT

אם נרצה למצוא את העמודים בהם התמונה נמצאת, נבחר בטאב התחתון לאחר שלחצנו על תמונה ספצפיפית:

מיקום התמונה ללא ALT

באותה הצורה ניתן להוציא את הדוחות הבאים:

2. איך גוגל מגיע לעמוד?

כמה מתסכל זה לראות בWMT שגיאות 404 או כל שגיאה אחרת על עמוד שגוגל לא אמור להגיע אליו.
יותר גרוע, כמה זמן עלול להתבזבז בשביל להבין איך גוגל הגיע לעמוד הזה דרך זחילה (כמובן לא במקרה שהעמוד קיבל קישור חיצוני).

סקרימינג פרוג פותרת לנו את הבעיה הזו ומאפשרת לנו לראות את הנתיב דרכו הוא הגיע לכל עמוד אצלנו באתר:

  1. לאחר שהסתיימה הסריקה נלחץ לחצן ימני על העמוד אליו אנו רוצים למצוא נתיב.
  2. נבחר בExport.
  3. נבחר בCrawl Path Report

מציאת נתיב אל העמוד

לחיצה על ייצוא תייצר לנו קובץ אקסל המכיל את הנתיב ונראה כך:

קובץ אקסל עם הנתיב לעמוד

3. דו"ח שגיאות קנוניקל

תגית קנוקניל נועדה על מנת להסביר למנוע החיפוש מהי הגרסה הנכונה לטקסט במקרים של כפילות (במצב ללא כפילות, על התגית להצביע על העמוד עצמו).
שגיאה בתגית זו עלולה להיות קטלנית, למנוע אינדוקס של עמודים ולהביא לירידה חדה בטראפיק האורגני.

סקרימינג פרוג מאפשרים לנו לקבל בלחיצת כפתור דו"ח שגיאת קנוניקל המציג 2 מצבים:

  • עמודים בהם תגית הקנוניקל מצביעה על עמודים המחזירים קוד שאינו 200 (301, 404, 500 וכו').
  • עמודים אשר תגית הקנוניקל שלהם אינה מקושרת משום מקום אחר באתר פרט לקנוניקל (סימן רציני לתקלה באתר).

על מנת לייצא את הדו"ח:

  1. נבחר בReports
  2. נבחר בCanonical Errors

דו"ח שגיאות קנוניקל

 

4. מבט מהיר על נתונים מהאנליטיקס

לפעמים כל מה שצריך בשביל למצוא בעיות באתר הוא מבט חטוף בנתוני האנליטיקס.
הצפרדע עוזרת לנו גם בזה ומאפשרת לנו ניתוח בסיסי של הנתונים (בשביל דברים מורכבים יותר כדאי שתבדקו את קטגוריית גוגל אנליטיקס אצל שוקי).

על מנת לחבר את האנליטיקס לצפרדע היקרה:

  1. נבחר בConfiguration
  2. API Access
  3. Google Analytics

חיבור אנליטיקס לסקרימינג פרוג

עכשיו בלשונית analytics נוכל לקבל כמה פילטורים בסיסים:

  1. עמודים בהם אין נתונים מגוגל אנליטיקס (יכול להעיד על עמודים בהם תג האנליטיקס לא מוטמע כמו שצריך).
  2. עמודים בהם יש מעל 0 סשנים – כלומר עמודים שביקרו בהם בתקופה שהגדרתם לסריקה.
  3. עמודים שאחוז הבאונס שלהם (גולשים שנכנסו אל העמוד ועזבו ממנו את האתר) גבוה מ70% – היות ובאונס הוא מדד טיפש, הפרמטר הזה לא בהכרח מעיד על בעיה אבל יכול להיות מקום מצויין להתחיל ממנו בדיקות מסויימות.

פילטור נתוני אנליטיקס בסקרימינג פרוג

5. יצירת מפת אתר XML (כולל מפת אתר לתמונות)

מפת אתר XML היא אחת היכולות היותר מוכרות של הצפרדע שלנו.
בעלי אתר וורדפרס בד"כ לא ישתמשו בפונקציה זו היות והפלאגינים (Yoast וAll In One Seo) יודעים לייצר מפת אתר באופן אוטומטי וגם לעדכן אותה, אך בעלי אתרים אחרים (קטנים או גדולים) יוכלו בהחלט לשתמש בפונקציה הנוחה הזו.

יצירת מפת אתר XML

אישור מפת אתר XML

6. מציאת כל הקישורים הפנימיים באתר

קישורים פנימיים הם כלי עוצמתי בקידום של כל אתר.
הן מאפשרים למנוע החיפוש להבין את היררכית האתר ולהבין הקשרים סמנטיים דרך האנקור טקסט (שבניגוד לקישורים חיצוניים, יכול להיות מדויק).

בעזרת הצפרדע אנו יכולים למצוא את כל הקישורים הפנימיים באתר ולוודא מספר דברים:

  • האם האנקור טקסט מתאים?
  • קישורים לא תקינים
  • קישורים שמבזבזים "כוח" ומקשרים לעמוד שמבצע הפנייה (כמובן שצריך לקשר ישירות לעמוד הקצה).
  • ועוד המון דברים!

אפשר לקרוא יותר במדריך שלי בנושא קישורים פנימיים (כולל תמונות ומה שצריך בשביל להבין :))

7. בדיקת תקינות מפת אתר XML

מפת אתר XML היא הדרך שלנו לדווח לגוגל באופן ישיר מהם העמודים שאנו רוצים שהם יסרקו באתר ובאיזו תדירות.
באופן טבעי אנו רוצים שיהיו שם אך ורק עמודים תקינים ולא כאלה המבצעים הפניות, חסומים ע"י קובץ Robots.txt או עמודי 404.

סקרימינג פרוג מאפשר לנו לעשות זאת בקלות וביעילות.

קודם כל נשנה את צורת הסריקה של הצפרדע לרשימה (LIST)

סריקת רשימה בסקרימינג פרוג

לאחר מכן נעלה למערכת את מפת האתר שלנו (במקרה שלי דרך הURL שלה על השרת) :

טעינת מפת אתר XML לצפרדע

בחירת כתובת מפת אתר

ועכשיו פשוט נבצע סריקה.
התוצאות שאנו רוצים לקבל הן שכל העמודים מחזירים קוד 200 – מה שמעיד על מפת אתר תקינה ובד"כ גם על אתר בריא.

בדרך זו ניתן למצוא עמודים במפת האתר המחזירים:

  • עמודים שלא קיימים (404)
  • עמודים המבצעים הפניות (301 / 302)
  • עמודים לא תקינים (500)
  • עמודים החסומים ע"י קובץ Robots.txt

בדיקת קוד HTTP אחרי טעינת מפת אתר

 

לסיכום

Screaming Frog הוא ללא ספק ה-כלי לכל מה שקשור בבדיקה של בריאות אתר ובדיקות ON-SITE.
כמובן שיש עוד אפשרויות אין סוף בתוך המערכת ועוד יותר לאחר ייצוא הנתונים לאקסל.

בפוסט זה בחרתי להביא טעימה לכמה פעולות שהופכות את החיים שלי להרבה יותר קלים.

יש לכם שאלות? אשמח לעזור בתגובות! 🙂 (או צרו קשר לדברים מורכבים).

 

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

6 מחשבות על “7 פונקציות בScreaming Frog שיהפכו את קידום האתר להרבה יותר פשוט”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים

עדכון: 25/07/2019 "איזה מקום אני בגוגל ואיך אני בודק את זה?" – 7 פעמים קיבלתי את השאלה הזו במייל בחודשים...

15.07.2017
|כלים לקידום אתרים – הבחירות שלי