עודכן: 26/12/17
אחד התענוגות הגדולים בחייו של מקדם אתרים הוא ההצלחה בפרויקט והעלאת הטראפיק האורגני בפרויקט.
אבל מה קורה כשביום אחד מתחילים לראות פחות ופחות לידים והגרף של האנליטיקס במגמת ירידה קבועה?
ריכזתי כמה בדיקות שאני ממליץ לבצע כאשר מתחילים לזהות את הירידות 🙂
בדקו שגוגל אנליטיקס מוטמע בכל העמודים באתר
קודם כל נשמו עמוק, יכול להיות שלא קרה שום דבר לאתר.
הבדיקה הראשונה אני ממליץ לעשות היא לוודא שהאנליטיקס מוטמע היטב בכל עמודי האתר.
תג אסיסטנט
במידה ומדובר באתר קטן עם כמה עמודים בודדים ניתן לבצע את הבדיקה בעזרת Google tag assistant.
בדיקת אנליטיקס בעזרת תג אסיסטנט
על מנת לבצע את הבדיקה באופן מעמיק עלינו לבדוק עמוד עמוד.
בדיקה בעזרת Screaming Frog
באתרים עם יותר מכמה עמודים, לא ניתן לבדוק עמוד עמוד,
נוכל לבדוק הטמעה נכונה של התג בעזרת הצפרדע היקרה שלנו.
הגדרת צפרדע לחיפוש תג גוגל אנליטיקס
בשדות המותאמים אישית נגדיר שני פילטרים, עמודים המכילים את קוד האנליטיקס / תג מנג'ר שלנו וכאלו שאינם מכילים (במקרים בהם משתמשים בתג מנג'ר לא יוצג בקוד המקור של האתר קוד UA-XXXXXX ולכן עלינו לחפש קוד תג מנג'ר GTM-XXXXXX).
במקרה שאני מציג יש שימוש בתג מנג'ר ולכן אחפש את הקוד שלו בעזרת הצפרדע:
כעת, אם נבחר בשדה האדום נראה את כל העמודים המכילים את הקוד ואם נבחר בשדה הכחול נראה את העמודים שאינם מכילים את הקוד ואולי שם נמצאת הבעיה שלנו.
תוצאות חיפוש מותאם אישית
נפילות במיקומים
אחת הסיבות השכיחות לאובדן טראפיק אורגני היא ירידה במיקומים.
כלים רבים לקידום אתרים מציעים מעקב אחר ביטויים באופן יומי וקבוע.
לאתרים קטנים / בינוניים בארץ אני אוהב להמליץ על כל יום – מערכת חינמית ופשוטה למעקב אחר מיקומי האתרים שלכם.
מעקב מיקומים במערכת "כל יום"
אז אם נפלתם במיקומים באופן משמעותי זו כנראה הסיבה לירידה בטראפיק האורגני (ועכשיו נשאר לגלות מהי הסיבה לירידה במיקומים 🙂 )
בדקו שאין עונש ידני
אם יש טיפ אחד שאני יכול לתת אחרי יותר מ10 שנים בקידום אתרים – אל תתעסקו עם גוגל.
אם קיבלתם את הטיפ הזה מאוחר מדי, יכול להיות שכבר קיבלתם עונש ידני.
הבדיקה מאוד פשוטה – כנסו לWMT ושם יש טאב במיוחד בשביל הודעות מהסוג הזה (אם כי אני מקווה שלא תמצאו שם כלום…)
ענישה ידנית בWMT
ניסיונות פגיעה (מתחרים חביבים ונחמדים)
למרות שגוגל עושים כל שביכולתם למנוע את מהמתחרים את האפשרות – הם עדיין יכולים לפגוע בנו.
על מנת לסכל ניסיונות מהסוג הזה עלינו לבצע כמה פעולות באופן תדיר:
1. ניטור הקישורים הנכנסים לאתר באופן יומי / שבועי.
2. בדיקת תוכן כפול באופן תדיר.
3. מעקב אחרי התראות גוגל לגבי פריצות וכו'.
כדאי לקרוא: המדריך שלי על ענישה ידנית.
בדיקת קובץ Robots.txt
פגיעה בטראפיק בעקבות הגדרה לא נכונה של קובץ רובוטס היא אולי הפגיעה הטיפשית ביותר אבל הקלה ביותר לפתרון.
הדרך הפשוטה ביותר לזהות אילו עמודים חסומים בקובץ היא ע"י סריקה בצפרדע.
סרקתי לדוגמה את דומיין התמיכה של גוגל (support.google.com), וכך זה נראה:
בדיקת עמודים חסומים ברובוטס
כדאי לקרוא: הנחיות גוגל לקובץ ROBOTS תקין.
בדיקה של עמודי NOINDEX
לקובץ הROBOTS יש תמיד אח תאום שמתלווה אליו – תג הNOINDEX.
במקרה של אתרים עם עמודים בודדים ניתן לבצע בדיקה ידנית בקוד המקור של האתר.
נלחץ על הלחצן הימני בעכבר – הצג קוד מקור
הצג קוד מקור
נחפש בקוד המקור של האתר את המילה "NOINDEX":
תגית NOINDEX בקוד המקור
באתרים המכילים עמודים רבים נשתמש (איך לא) בחברתנו הצפרדע, ע"י סריקה פשוטה נוכל למצוא את כל עמודי הNOINDEX באתר:
מציאת עמודי NOINDEX בעזרת Screaming Frog
אובדן קישורים נכנסים
גוגל כבר עדכנו באופן כמעט רשמי כי קישורים הם אחד הפרמטרים החשובים ביותר בדירוג אתר.
אם כך, הגיוני שאובדן קישורים טובים עלול (אם כי לא מחייב) להביא לצניחה במיקומים ובטראפיק האורגני.
על מנת לבדוק אילו קישורים ירדו לנו בתקופה האחרונה נוכל להשתמש בMajestic בטאב Lost:
בדיקת קישורים אבודים במג'סטיק
עמודים שהוסרו / עלייה במספר עמודי 404
עלינו לזכור – גוגל מדרג עמודים ולא דומיינים.
מצב בו עמודים מדורגים הוסרו מהאתר בד"כ לא יעביר את הדירוג לעמוד אחר באתר אלא יביא לאובדן הדירוג.
באופן קבוע עלינו לבדוק את מספר עמודי 404 בWMT:
עמודי 404 בWMT
במידה וזיהינו עלייה בעמודי השגיאה או שעמוד "חזק" באתר (ניתן ללמוד כיצד למצוא את העמודים החזקים פה) נרצה לבדוק מה הסיבה לנפילה של העמוד וכיצד נוכל להחזירו או לחלופין לבצע הפנייה 301 לעמוד הרלוונטי.
מהירות אתר / נפילות שרת
יציבות של אתר והישארותו באוויר לאורך זמן ללא נפילות הוא פרמטר משפיע באופן ישיר על חווית המשתמש ומכך על דירוג האתר בגוגל.
לזמן הטעינה של האתר יש את אפקט דומה על חווית המשתמש ומכך גם על דירוג האתר.
ניתן לראות האם גוגל מזהה קשיים כלשהם בטעינת האתר בסטטיסטיקות הזחילה:
סטטיסטיקות זחילה בWMT
ההמלצה שלי: ביצוע פעולות לקיצור זמן טעינת האתר למינימום – ניתן להיעזר בסעיפים פה.
לסיכום
כשאנו מזהים שינויים בתנועה האורגנית הנכנסת לאתר ההמלצה שלי היא להתחיל בסדרה של בדיקות על מנת לאתר באופן מהיר את הסיבה לירידה.
כמו ברפואה גם בקידום אתרים – זיהוי מהיר יכול להציל את דירוגיו של אתר ואת הטראפיק האורגני הנכנס אליו.
ביצעתם את כל הבדיקות ולא מצאתם פתרון? צרו איתי קשר או השאירו תגובה ואנסה לעזור 🙂