בחודשים האחרונים, אחד הנושאים המדוברים ביותר בקבוצת הפייסבוק "הפרלמנט" שאני בין מנהליה (אם אתם לא שם כדאי שתצטרפו) הוא קידום אתר במערכת קונימבו.
באופן אישי, יש לא מעט חנויות קונימבו שיצא לי ולצוות לטפל בהן ומתוך זה נולד הפוסט שאתם קוראים  🙂

קודם כל, מה זה קונימבו?

קונימבו היא פלטפורמת קוד סגור ישראלית לבניית חנויות וירטואליות שהוקמה במטרה מוצהרת של "חנות שממירה".

מה האלטרנטיבות?

מגוון הפלטפורמות לבניית חנות וירטואלית הוא כמעט אינסופי, הנפוצות בעולם הן (לא על פי סדר):

בישראל, בנוסף לכל מערכות הקוד הפתוח (שופיפיי היא חצי קוד פתוח), יש כמה מערכות שהצליחו לצבור פופולאריות רבה (בינהן קונימבו)

מהן המגבלות?

קודם כל, חשוב שנבין את האתגר.
בכל תהליך קידום אתרים אני פונה קודם כל לצ'קליסט שלי לאופטימיזציה ומוודא שאני לא מפספס שום שלב בתהליך, בקונימבו מסתבר שהדברים לא כל כך פשוטים.

האתרים על אותה כתובת IP

לרוב האתרים (אם לא כולם) במערכת קונימבו יש את אותה כתובת IP (וכמובן c class).
בעבר, עובדה זו הייתה הופכת קידום של כמה אתרים על אותו ביטוי לכמעט בלתי אפשרי.
היום, אני מניח שגוגל יודעת לזהות שמדובר בפלטפורמה סגורה לבניית חנויות ולכן מתייחסת לעניין זה בחשיבות מופחתת.
ועדיין – ממערכות שמשרתות כמה מהחנויות הגדולות בארץ הייתי מצפה שיהיה אפשר להחליף את הIP.
נקודה נוספת למחשבה היא מה קורה כאשר כמה אתרים על אותו אייפי יעברו "מתקפה" של קידום אתרים שחור, אני מניח שאתרים נוספים שלא חטאו יושפעו מזה.

מערכת בקוד סגור

בקצרה, קוד סגור אומר שבכל שינוי שתרצו לעשות, אפילו הפשוט ביותר (במידה ולא מופיע כדיפולט במערכת) אתם תלויים ברצון (ובתמחור) של החברה.
מהניסיון שלי זה הופך תהליכים למסורבלים ומאוד יקרים.

פירורי לחם לא מזוהים

בדיקה של עמודי האתר בStructured Data Testing Tool של גוגל מראה שאומנם פירורי הלחם קיימים פיזית באתר אך לא מוגדרים נכון ולכן לא מזוהים ע"י גוגל כפירורי לחם.

פירורי לחם קונימבו

נתונים מובנים במוצר

שליטה חלקית בלבד על הURL

נכנסתם לפאנל הניהול וראיתם שאפשר לשנות SLUG? אז לא בדיוק.
קונימבו מאפשרים לשנות את כתובת הURL באופן חלקי בלבד, את החלק שמגיע אחרי המספרים בלבד.

אין שליטה על הקנוניקל

במערכת קיימת תגית קנוניקל אוטומטית בכל עמוד המצביעה לעמוד עצמו (self canonical), אך מה קורה כאשר אנו רוצים להשתמש בקנוניקל לשימוש המקורי שלו ולהתריע למנועי החיפוש שיש לנו עמודים משוכפלים? את זה כבר לא ניתן לעשות.
לא ניתן לשנות את תגית הקנוניקל בשום עמוד באתר דרך אזור הניהול וגם כאשר פנינו לתמיכה וביקשנו סיוע התשובה הייתה שזה בלתי אפשרי.

תגיות Rel= Prev / Next

באופן טבעי לחנויות וירטואליות יש לא מעט עמודי "עימוד" (כלומר קטגוריה המחולקת להרבה עמודים).

קישורי עימוד

על מנת להסביר למנועי החיפוש שבתאוריה מדובר בעמוד אחד ארוך ארוך עם מאות מוצרים אך בפועל הוא חולק לכמה עמודים יש להשתמש בתגית rel=prev/next.
במערכת קונימבו התגית לא קיימת בheader של האתר כפי שנדרש על פי הנחיות גוגל.

מפת אתר XML

באופן דיפולטיבי, אין גישה למפת אתר XML אלא אם ביקשתם טלפונית מהתמיכה לפתוח.
לאחר שפתחו את הגישה, אם תנסו להבין איך להסיר / להשפיע על מה מופיע במפת האתר תגלו שזה בלתי אפשרי.

תמיכה בEnhanced Ecommerce

פה אומנם לא מדובר בעניין המשפיע על הSEO אבל לחלוטין משפיע על כמות המידע שבעל האתר יכול לקבל על ביצועי האתר שלו.
על מנת להבין לעומק עד כמה הדבר משמעותי אני ממליץ לקרוא את המדריך של שוקי מן בנושא.

בלוג / מאמרים

נכון, העיקר בחנויות וירטואליות הם באמת המוצרים, אבל מה עם קצת תוכן?
במערכת קונימבו מאמר מתנהג כמו מוצר (למשל, אם לא הוגדר מחיר[?!] למאמר הוא לא יוצג).
באתרים שאני מכיר המאמרים לא מוצגים באופן שנח לקריאה ומופיעים בURL תחת מוצרים.
באופן כללי היכולת לפרסום תוכן זקוקה לשדרוג משמעותי.

לא ניתן לסרוק בצפרדע

אחד מהכלים שלי לקידום אתרים הוא Screaming Frog.
אם תנסו לסרוק בעזרתו אתר קונימבו תגלו שכתובת הIP שלכם נחסמה ואתם צריכים להתקשר אליהם על מנת שיפתחו לכם את החסימה.

אז איך בכל זאת מקדמים אתר בKonimbo?

הדברים המשמעותיים שניתן לפתור (באופן חלקי) הם אלו הקשורים לתקציב זחילה.

1. קובץ ROBOTS

את קובץ הרובוטס ניתן לערוך דרך פאנל הניהול, יש כמה הגדרות בסיסיות שאני מציע להכניס בכל אתר מבוסס קונימבו:

Disallow: /*top$

Disallow: /*mid$

Disallow: /*low$

Disallow: /*?q=

Disallow: /*?compare_it=

Disallow: /*?order=

2. אופטימיזציה לכותרות המוגדרות מראש

חלק קצת מוחבא בפאנל הניהול מאפשר לערוך את הכותרות שהוגדרו מראש במערכת.

כותרות מגודרת מראש

 

הגדרות > מילון החנות > מחפשים את הטקסט > מכניסים את הטקסט החדש לריבוע הריק.

3. חסימת פרמטרים בSC

שינויים בurl parameters עלולים להיות מאוד מסוכנים אם לא מבינים לעומק את המשמעות.
באתרים של קונימבו אני מגדיר באופן הבא:

url parameters

4. צמצום כותרות H

באתרים שטיפלתי בהם תמיד היו "עודף" כותרות מסוג H.
אזורים שלמים באתר קיבלו כותרות H3 ללא כל היגיון ובעצם (לתפיסתי) בלבלו את מנוע החיפוש.
דברים אלה ניתנים לשינוי בפניה לתמיכה.

לסיכום

ההמלצה הגורפת שלי היא לא לעבוד עם מערכות קוד סגור.
כאשר לקוחות מתייעצים איתי האם לבנות חנות על ווקומרס / מג'נטו או אחת מהפלטפורמות הסגורות אני מיד אמליץ לו על מערכת שנמצאת בשליטתו המלאה.

במידה וקיבלתם כבר אתר הבנוי על מערכת סגורה, נסו לעשות את המקסימום על מנת ללמוד אותה ולהוציא ממנה את המקסימום.

תודה מיוחדת לעדן אלגבסי מחברת ריגו מרקטינג על הסיוע בכתיבת הפוסט 🙂

השארת תגובה