7 דגשים חשובים שחובה לברר לפני שבוחרים מומחה קידום אתרים

מומחה קידום אתרים בגוגל, או מומחה SEO, הוא איש מקצוע שמאחוריו שנים של נסיון והתמודדות עם פרויקטים מורכבים ולא שגרתיים בתחום הקידום האורגני. בעוד שכל עבודת קידום אורני מורכבת משיפור הנראות במנוע החיפוש ושיפור יחס ההמרה, עבודתו של מומחה קידום האתרים תהיה מעמיקה יותר והוא ידע לתת מענה יעיל וזריז גם במקרים בהם ישנה תקיעות בפרויקט, ענישה מגוגל או בעיות טכניות שמונעות מהאתר להתקדם.

יש לא מעט כאלה שמציגים את עצמם כ״מומחי קידום אתרים״, אבל האמת היא שרק מעטים יהיו מומחים באמת. אני נתקל בלקוחות שמגיעים אליי אחרי שעברו כבר 3 מקדמים שונים, כולם הבטיחו שיפור בדירוגים, אבל המציאות בפועל היתה אחרת. 

הסיבה: לא מגיעים למקום חדש אם בוחרים בכל פעם את אותה הדרך. 

המשמעות: הרבה כסף שמתבזבז וזמן שעובר מבלי שמגיעים ליעדים.

המסקנה: אתרים לא יראו שינוי משמעותי אם לא יעבדו עם מומחה קידום אתרים מקצועי שחושב מחוץ לקופסא ועושה את הדבר הלא מובן מאליו.  

המדריך הזה נכתב כדי לעזור לכם להבדיל בין מומחה קידום אתרים, ובין אנשי SEO שאולי עושים עבודה נכונה לפי הספר, אבל הם לא יוכלו לעזור לכם במקרים מורכבים והם ככל הנראה יקחו אתכם בדרך הארוכה והאיטית יותר. אני אתן כאן את כל הדגשים, השאלות שצריך לשאול והכלים שיעזרו לכם לקבל בסופו של דבר את ההחלטה הנכונה ביותר עבור האתר שלכם.

מי בכלל צריך מומחה קידום אתרים?

לפני הכל, בואו נעשה קצת סדר. כמובן שכל אתר ירצה להעסיק מומחה קידום אתרים, אבל האמת היא שבמקרים מסויימים חבל על הכסף שלכם ולא יהיה בזה צורך. אם יש לכם אתר תדמית קטן – מקדם אתרים מומלץ יוכל לתת לכם פתרון מספיק טוב. במקרים מורכבים יותר, של אתר חנות או כשאתם לא מצליחים לעקוף את המתחרים לאורך זמן (למרות שאתם עושים קידום אורגני!), כנראה שהגיע הזמן לחשוב על טקטיקה שונה. 

כדאי לשקול עבודה עם מומחה קידום אתרים במקרים ש:

  • אתם מתקדמים בביטויים מסויימים, אבל לא בביטויים שמכניסים לכם כסף.
  • אתם עושים קידום אורגני אבל לא רואים תוצאות לאורך זמן.
  • אתם רוצים לבצע מעבר מאתר ישן לאתר חדש.
  • אתם חווים ירידה בלתי מוסברת בדירוגים.
  • אתם מזהים שגיאות בסרצ׳ קונסול. 
  • האתר קיבל ענישה מגוגל.

מומחה קידום אתרים הוא מי שצבר שנים של ידע ונסיון, הוא ראה הכל, קידם מאות, אם לא אלפי, אתרים והוא יודע בדיוק איפה להסתכל ומה לבדוק. יש לו ארגז כלים שבאמצעותו יוכל לחלץ אתכם ממצבים שאנשי SEO לא בהכרח ידעו לתת עליהם מענה. 

איזה ״מומחה קידום אתרים״ צריך להדליק לכם נורה אדומה?

אז כאמור, אתם תתקלו באנשי מקצוע שיציגו את עצמם כמומחים, למרות שבפועל הם לא יהיו כאלה. במקרה הטוב, אתם תשארו במקום בזמן שהתקציב שלכם הולך ואוזל. במקרה הפחות טוב, האתר שלכם עלול להציג ביצועים פחות טובים ולאבד דירוגים וכן, גם זה בזמן שהתקציב שלכם הולך ואוזל. אבל אנחנו לא רוצים להגיע למצבים האלה, ולכן הנה כמה סיטואציות שבהן הנורות שלכם צריכות להתחיל להבהב:

מקדם אתרים שמבטיח לכם מקום ראשון

התרחיש הזה אכן מאד מפתה, אבל ברוב המקרים אין לו אחיזה במציאות והוא לא יותר מטריק שיווקי. כמובן שאני שואף להביא את הלקוחות שלי למקומות הראשונים עבור כמה שיותר ביטויים, ואני אעשה את כל המאמצים להתמקד בביטויים אפקטיבים שיכניסו כסף ללקוח, אבל אני לא יכול להבטיח מיקום וזה המשפט הראשון שאני אומר בכל פגישה עם לקוח חדש. הגעה למקום הראשון תלויה בזמן שמושקע, בכסף שמושקע ובמה שעושים המתחרים. בתקציב בלתי מוגבל, אפשר להגיע למקום ראשון, כן. אבל שאלו את עצמכם האם יש לכם כזה. רוב בעלי העסקים יגידו שלא, ובצדק. כולנו עובדים עם תקציבים מוגדרים וידועים מראש ולכן כדאי לעבוד עם מומחה קידום אתרים שידע לבנות את האסטרטגיה הנכונה והיעילה ביותר סביב התקציב הקיים ולא יבטיח דברים שלא יוכל לבצע. 

מומחה קידום אתרים שגובה 1500 שקלים בחודש

בואו נדבר הכי דוגרי שיש. עבודת קידום אורגני מורכבת מכמה חלקים: 

  1. אופטימיזציה באתר – זו העבודה הטכנית שעושה המקדם, בה הוא מסתכל על מצב האתר ו״מבריא״ אותו מהכשלים שהוא מוצא.
  2. תוכן – תוכן הוא מה שמאפשר לנו זכות קיום במונחי גוגל וכל מומחה קידום אתרים עובד עם חברת תוכן או כותבים מקצועיים שמכירים את הדרישות של מנוע החיפוש ובונים את התוכן בהתאם. 
  3. קישורים – קישורים חיצוניים הם אינדיקציה לחוזקת האתר וכדי להשיג קישורים איכותיים שבאמת מועילים למאמצי הקידום, צריך לשלם. או להיות איש מקצוע ותיק שעובד עם הרבה אתרים ויש לו קשרים, שזה עוד יתרון של מומחה קידום אתרים על פני מקדמים מתחילים.

אז אתם מבינים, ברמה הבסיסית ביותר, מקדם אתרים יצטרך לשלם על תוכן, על קישורים וכמובן, להשאיר גם נתח מסויים לעצמו, כי אף אחד לא אוהב לעבוד בחינם. כשהמחיר נמוך ברמה מחשידה, אתם יכולים להיות בטוחים שזה יבוא על חשבון האתר שלכם. תוכן טוב עולה כסף, קישור חזק עולה כסף ושעות העבודה של המקדם, גם הן מתומחרות כמובן. כל נסיון לחסוך על אחד המרכיבים האלה, יהיה בסופו של דבר בעוכריכם. 
כדאי לקרוא: למה יש הבדלים במחירי קידום אתרים?

מומחה קידום אתרים שמבטיח לכם תוצאות מהירות

קידום אורגני הוא תהליך מקיף ויסודי שלוקח זמן ואין בו קיצורי דרך. ברגע שגוגל מזהה איזשהי מניפולציה שנעשתה במטרה להגיע לתוצאות מהירות בצורה לא טבעית – היא תעניש את האתר. בהתחלה אתם עוד עשויים לראות שיפור מהיר במיקומים, אבל כשהענישה תגיע, היא תזרוק אתכם מהר וחזק לאחור ואתם תגלו את עמודי האתר שלכם קבורים אי שם במיקומים שאף עין לא נחה עליהם. השיטה הזאת כמובן תשיג למקדם הרבה נקודות בטווח הקצר, אבל אתם תהיו אלה שתצטרכו להתמודד עם ההשלכות לטווח הארוך, כי אתר שקיבל עונש הוא אתר שיקח הרבה זמן להחזיר אותו למקומות ההתחלתיים שלו.

red bulb

7 דברים שחשוב לברר לפני שבוחרים מומחה קידום אתרים

ועכשיו, אחרי שהבנו עם מי לא כדאי לעבוד, הנה דגשים שיכוונו אתכם ויעזרו לכם לבחור את האיש שלכם. אתם לא צריכים להבין בקידום אתרים כדי לבחור את הבנאדם הנכון. הכנתי רשימה עם השאלות החשובות ביותר שצריך לשאול מומחה קידום אתרים לפני שמתחילים איתו עבודה משותפת. הסתכלו על הרשימה הזאת כצ׳קליסט שלכם ואל תדלגו על שום סעיף, התשובות שתקבלו יאפשרו לכם להבין האם הוא האדם הנכון והמתאים לביצוע הפרויקט שלכם.

ותק ונסיון

אולי הדבר החשוב והמשמעותי ביותר כשמדובר בבחירת מומחה לקידום האתר, ובמיוחד כשנדרשים להתמודד עם אתגרים ופרויקטים לא שגרתיים (מעבר לאתר חדש, ענישה מגוגל וכו), אבל ממש לא רק. ככל שלמומחה יהיו יותר שנות נסיון, כך תגדל הסבירות שהוא ידע להתאים את דרך הפעולה המהירה והיעילה ביותר בהתאם למגבלות התקציב שלכם. הנה דגש חשוב: בקשו להבין בדיוק כמה שנות ניסיון יש למומחה בקידום אתרים. יכול להיות שיש לו משרד דיגיטל כבר 10 שנים אבל קידום אורגני הוא התחיל לעשות רק בשנתיים האחרונות. במקרה כזה, הנסיון שלו לא שווה יותר מדי, כי הוא צבר אותו בתחומים אחרים. מעבר לכך, אם אתם מחפשים מומחה SEO למשימה מיוחדת, חשוב גם לשאול אותו מה הנסיון שהוא צבר בפתרון בעיות מהסוג שאיתו אתם מתמודדים. כלומר, אם האתר שלכם ספג ענישה, ודאו שהוא הוציא בעברו אתרים מסיטואציות כאלה. ואם אתם מבצעים מעבר מאתר ישן לאתר חדש, הקפידו לעבוד עם מישהו שכבר העביר אתרים בסדר גודל דומה לשלכם וכן הלאה. תמיד חפשו ברפרטואר של המומחה מקרים דומים לשלכם, כשהשאיפה היא שהנסיון של המקדם יבוא לידי ביטוי בתחום שבו אתם צריכים פתרון.

המלצות (או דיס-המלצות) מלקוחות קיימים

אחרי שאספתם מידע לגבי פרויקטים דומים שבהם טיפל המומחה, חשוב גם לדעת איך הוא ביצע את העבודה והאם הלקוחות היו מרוצים. אם אתם מחפשים המלצות על מסעדה, מוסכניק או רופא, אין סיבה שלא תעשו את אותו הדבר גם לגבי הבנאדם שאתם מפקידים בידיו את האתר שלכם. אחרי שתבינו מה הנסיון שיש למומחה קידום האתרים בתחום הרלוונטי לכם, בקשו ממנו לדעת על אילו אתרים הוא עבד ובדקו מולם עד כמה הם היו מרוצים מהאופן שבו הוא טיפל בפרויקט ועד כמה העבודה היתה מקצועית, טובה ואפקטיבית. כי אחרי כל המילים היפות וההבטחות, אין דבר שמדבר טוב יותר מאשר תוצאות מוכחות בשטח. 

קשרים וקישורים

גם הסעיף הזה הוא פועל יוצא של ותק המומחה. אני הולך לומר דבר נדוש, אך נכון, צריך קשרים בחיים. גם בקידום אתרים. כדי לראות תוצאות ולשפר מיקומים, אתם חייבים לקבל קישורים מאתרים חזקים וסמכותיים ודבר כזה עולה לא מעט כסף. מקדם מתחיל, יאלץ לשלם סכומים גבוהים שיגמרו מהר את התקציב שלכם, או שהוא יתפשר על קישורים מאתרים בינוניים ומטה, מה שלא ישיג את המטרה. מומחה קידום אתרים שיש לו ותק בתחום, כבר מכיר ומקושר עם אלפי אתרים, וכנראה שיצא לו לקדם אתרים מובילים בארץ ובעולם. המשמעות היא, שהוא יוכל לרתום את הקשרים שלו כדי להשיג לכם קישורים איכותיים במחירים נוחים יותר, ובמקרים מסויימים, ללא עלות בכלל. מצדכם, תוכלו לשאול את המומחה שאליו אתם פונים מי הם האתרים הגדולים שהוא מקדם בארץ, כשמה שתרצו לשמוע זה שיש לו אתרים רלוונטים שמתקשרים לתחום שבו אתם פועלים, או פאבלישרים. 

פירוט התהליך, הבנת הטקטיקה ופירוק לתת-משימות

יש מקדמי אתרים שעובדים על אוטומט. מבחינתם, כל פרויקט מתחיל ומתוחזק באותו האופן. ובכן, זו טעות חמורה. יש שלד מסויים, זה נכון, אבל כל אתר פועל בסביבה שונה, עם רמת תחרותיות שונה ומטרות שונות. זה לא הגיוני לחשוב שבכל המקרים תוקפים באותה שיטה. כל נסיון לצאת לדרך בלי מפה מותאמת – סופו הגעה מאוחרת ליעד. כשמומחה קידום אתרים נותן לכם הצעת מחיר לפני שהוא ראה את האתר והבין היטב את הסביבה שבה הוא פועל, דבר אחד בטוח, מומחה הוא כנראה לא. בדרך כלל, נהוג לבחון את האתר לפני שנותנים הצעת מחיר ובהתאם למה שמוצאים – בונים את תוכנית הפעולה ובוחרים איפה ובמה להתמקד כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. בקשו מהמומחה להבין מה הדרך שבה הוא בוחר להצעיד את האתר שלכם והבינו מה עומד מאחורי האסטרטגיה שלו כדי שתיאום הציפיות יהיה מדויק ותואם למה שאתם מבקשים להשיג. 

כלי ניתוח ומחקר מתקדמים

כדי לעשות עבודה טובה, מקצועית ומקיפה, נדרשים כלים טכנלוגיים שיודעים לאסוף מידע, לנתח אותו ולהציג את הממצאים הנדרשים לגיבוש מסקנות ודרכי פעולה. הכלים האלה, במיוחד המתקדמים שבהם, עולים לא מעט כסף. יש להם ערך עצום בקידום האתר ואף איש מקצוע לא באמת יכול לעבוד בלעדיהם. עדיין, יש לא מעט כאלה שיחפשו את הכלים החינמיים, שבאופן טבעי, איכות המידע מהם תהיה נמוכה ובלתי מספקת. מומחה קידום אתרים שעובד עם האתרים המובילים בארץ ובעולם, יכול להרשות לעצמו כלים בתקציבים גבוהים שיודעים להביא ערך משמעותי עבור הלקוחות שלו. שאלו את המומחה עם אילו כלים הוא נוהג לעבוד, ותדעו שאתם בידיים טובות אם בין השמות יעלו:

  • Screaming Frog
  • WEBCEO
  • Majestic
  • keywordtool.io
  • SEMRUSH
  • Copyscape
  • brokenlinkcheck
  • browseo.net

שקיפות ודיווח

זה בסדר לסמוך במאה אחוז על מומחה קידום אתרים ועדיין להיות עם יד על הדופק ולבקש ממנו דוחות פעילות כדי שתוכלו להבין איפה אתם נמצאים ולמדוד את ההתקדמות שלכם. אף מומחה קידום אתרים לא יביע התנגדות או חשש מהתנהלות שקופה וגלויה, כי יש לו תוכנית והוא ידע להסביר כל דבר, גם אם הוא נראה פחות מזהיר בשלבים הראשונים. הקפידו לעבוד עם אנשי מקצוע שרואים בכם שותפים לתהליך, כאלה שמשתפים אתכם את תוכנית הפעולה ומשקפים לכם את סטטוס התקדמות הפרויקט. בדרך כלל, דיווח שקוף יכלול:

  • דוח מיקומים שיראה לכם תזוזה בביטויי מפתח בהשוואה לחודש קודם.
  • תכנים שעלו באתר.
  • קישורים שהתקבלו.
  • פעולות אופטימיזציה שבוצעו בתוך האתר (תגיות, שיפור מהירות, היררכיה, קישורים פנימיים וכו׳).

תוצאות מוכחות מהשנה האחרונה

רגע לפני שאתם מסמנים V על הכל, יש עוד דבר אחד שחשוב להתעכב עליו – הישגים מוכחים ותוצאות בשטח מהתקופה האחרונה. אתם רוצים לדעת באופן ודאי שבחרתם את האיש הנכון למשימה והדרך הטובה ביותר לדעת את זה היא להבין איך הוא התמודד לאחרונה עם סוגיות זהות. ככל שהתשובה קרובה להווה, כך טוב יותר. גוגל מוציאה עדכונים בתדירות גבוהה והתחום לא מפסיק להתפתח, המשמעות היא שמה שעבד לפני שנתיים, כבר לא בהכרח עובד היום. אתם רוצים מישהו שדואג להתעדכן בהנחיות של גוגל, שבסיס הידע שלו רלוונטי ושיש לו תוצאות מוכחות ורלוונטיות לתקופה.

זהו, צאו לדרך

הרבה אנשים מוצאים את עצמם קצת לחוצים ומבולבלים כשהם עושים סקר במטרה להבין עם איזה מומחה קידום אתרים הם רוצים לעבוד. וזה מובן, ככל שיודעים פחות בתחום מסויים – כך קשה יותר לבצע בחירה מושכלת. אני מקווה שהמדריך הזה עזר וכיוון אתכם, ואם בכל זאת נשארו לכם סימני שאלה ודברים נוספים שהייתם רוצים לדעת, תכתבו לי ובואו נדבר על זה (:

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

מאמרי קידום אתרים נוספים