מקדמי האתרים של השנים האחרונות השתמשו (אקח הימור ואומר ש100%) בשיטות של החלפות קישורים (ברמות ובכמויות שונות).
עד לא מזמן שיטה זו נחשבה לגיטימית באופן יחסי ועזרה לקידום האתר באופן אובייקטיבי.
מאז עדכוני הפינגווין רעש וגעש עולם קידום האתרים בניסיון להבין האם פעולת החלפת הקישורים, שעד לאותה התקופה תרמה לקידום האתר, הפכה את עורה וכעת היא מזיקה.
מכאן הדרך של מקדמי ובעלי האתרים לנסות ולהוריד קישורים שלא עומדים בהנחיות גוגל לבעלי אתרים הייתה קצרה.
הבעיה החלה כאשר קישורים רבים בפורומים, בלוגים ואתרים שלא ניתן היה להוריד מהם את הקישורים (ולא חסרות סיבות לכך) נותרו במקומם.
בעלי האתרים שלא הצליחו להסיר קישורים נתקלו בבעיה, פרמטרים שאינם בשליטתם כעת גורמים לירידת הניקוד שלהם בגוגל.
גם בגוגל הבינו שישנה בעיה, הרי בעבר נוסח ההנחייה שלהם לבעלי אתרים היה:
In general, webmasters can improve the rank of their sites by increasing the number of high-quality sites that link to their pages
כלומר, גוגל עודדו את בעל האתרים לנסות ולהשיג קישורים נכנסים אל האתר שלהם (ומהנחייה זו הדרך לבניית חוות קישורים קצרה).
באמצע שנת 2013 שינו גוגל את ההנחייה שלהם לנוסח הבא:
In general, webmasters can improve the rank of their sites by creating high-quality sites that users will want to use and share
סה"כ הבדל של כמה מילים בין שתי ההנחיות אך הבדל תהומי במשמעות.
כיצד נדע האם הקישורים שנכנסים אלינו לאתר עומדים בהנחיות?
פרסמתי פוסט בנושא קישורים טבעיים לפני מספר ימים (עדכון 29/11/15: מאמר נוסף שיכול להועיל בנושא בדיקת פרופיל קישורים), אוסיף פה סרטון של מאט קאטס המסביר כיצד נוכל לדעת מה ייחשב בעיני גוגל לקישור טבעי (הוא מסביר לגבי בעלי אתרים, ניתן להסיק מזה לא מעט מסקנות).
איך נמצא את כל הקישורים הנכנסים אלינו לאתר?
- נשתמש במידע שגוגל מנדב לנו על האתר שלנו דרך הwebmaster tools.
נכנס לתנועות חיפוש ולאחר מכן לקישורים לאתר שלך.
נבחר ב"עוד" ותפתח לכם אפשרות של הורדת כלל הקישורים המקשרים לאתר שלכם.
שימו לב – אפשרות זו מאפשרת הורדה של עד 1000 דומיינים המקשרים לאתר, במידה ויש יותר דומיינים המקשרים אל האתר ניתן להשתמש בMajestic SEO.
מהו Google Disavow tool?
זוהי תכונה מתקדמת ויש להשתמש בה בזהירות. אם תשתמש בה באופן שגוי, תכונה זו עלולה להזיק לביצועי האתר שלך בתוצאות החיפוש של Google. אנו ממליצים לך לדחות קישורים לאתרים אחרים רק אם אתה מאמין שיש מספר משמעותי של קישורים ספאמיים, מלאכותיים או באיכות ירודה שמצביעים אל האתר שלך, ואם אתה בטוח שקישורים אלה גורמים לך בעיות. ברוב המקרים, Google יכולה להעריך באילו קישורים לבטוח ללא הדרכה נוספת, כך שרוב האתרים הרגילים או הטיפוסיים לא יצטרכו להשתמש בכלי זה.
כלי זה נוצר על מנת לאפשר לבעלי אתרים לדווח לגוגל שהם בטוחים שקישורים מסויימים גורמים להם נזק והם מבקשים לא להתחשב בהם בקביעת ניקוד האתר.
כלי זה לא מחליף את הניסיונות שלנו להוריד קישורים מאתרים וגוגל כלל לא מתחייבים להתחשב בו או בחלקו.
איך משתמשים בDisavow Tool?
- פותחים את טבלת הקישורים שהורדנו בתחילת הפוסט ובודקים אילו קישורים אנו יודעים שמזיקים לנו ולא הצלחנו להוריד אותם בדרך אחרת.
- פותחים כתבן או כל תוכנה אחרת שתהיה לכם נוחה (הקובץ חייב להיות מסוג TXT ובקידוד UTF-8 או 7-bit ASCII).
- עורכים את הקובץ בצורה הבאה כולל הערות (הערות אלה מיועדת בעיקר לכם, שתדעו מה הסיבה שהגשתם בקשה דרך הכלי ולא הורדתם את הקישור בעצמכם – כנראה שאף עין אנושית לא תקרא את ההערות הללו)
- מעלים את הקובץ דרך הwebmaster tols.
מספר דגשים
- ברגע שזיהיתם שיש קישור מאתר מסויים שפוגע בכם כדאי לבקש לדחות את כל הקישורים מאתר זה על ידי הקידומת domain: , הסיכוי שיש באתר זה קישורים מזיקים נוספים גדול הרבה יותר מהסיכוי שתפסידו ערך כלשהו מהקישורים הנוספים הללו (במידה והם קיימים).
- גוגל לא מתחייבים להתייחס לבקשות שלנו וממליצים לנו לעשות כל מה שניתן על מנת על מנת להוריד את הקישורים שאנו מזהים כמזיקים בעצמנו – רק במידה ולא הצלחנו הם ממליצים להשתמש בכלי.
- כפי שציינתי – את ההערות שמכניסים אל הקובץ לא קוראת אף עין אנושית – אין צורך בערות בסגנון "גוגל יקר, בבקשה תתעלם מהקישורים הללו כי ניסיתי לעשות כל מה שאני יכול – בבקשה בבקשה בבקשה".
- במידה והעליתם שני קבצים לאותו אתר הקובץ הראשון יימחק – תמיד יישאר (ואליו גם יתייחסו) הקובץ האחרון בלבד.
- גם במידה וגוגל בחרו להתייחס אל הקובץ שלכם זה עלול לקחת זמן – אל תמהרו לשנות את הקובץ ו/או להסיק מסקנות במהרה.
לסיכום
- Disavow tool נוצר על מנת לאפשר לבעלי אתרים לבקש שקישורים מאתרים מסויימים לא ישפיעו על ניקוד האתר.
- גוגל לעולם לא יודו בכך, אך למיטב הבנתי הכלי נועד גם למנוע אפשרות של פגיעה במתחרים ע"י הספמת קישורים.
- השתמשו בכלי בתבונה וודאו שאתם יודעים ב100% כיצד להשתמש בכלי על מנת לא לגרום נזק.