קידום אתרים בחו״ל: איך זה עובד ואיך לדעת לאיזה שווקים כדאי להכנס?

לקדם אתר בארץ זה משהו אחד. אתם מכירים את השפה, אתם מכירים את הקהל וגם מבחינת פוטנציאל המכירות, אתם יודעים פחות או יותר את גבולות הגזרה שלכם. לקדם אתר בחו״ל זו אופרה אחרת לגמרי. מצד אחד, זו שפה שאתם לא בהכרח שולטים בה, תרבות שאתם לא לחלוטין מכירים ויש תחושה כאילו המקומיים, כלומר, המתחרים שלכם, עושים את זה הרבה יותר טוב מכם. אבל מצד שני, קידום אתרים בחו״ל יכול לפתוח הזדמנויות חדשות בשווקים עצומים עם כמות לקוחות שהיא גדולה פי כמה מזו שמורגלים לה בארץ.

אם אתם שואלים אותי, ההזדמנות עולה על האתגר, וכל עוד אתם עובדים עם מקדם אתרים מקצועי, אחד כזה שיודע את העבודה ושיש לו ותק וניסיון – אין סיבה ממשית להימנע ולוותר על נתח מאד משמעותי של הכנסות ולקוחות פוטנציאליים. 

אבל, וזה אבל משמעותי, חשוב לזכור שיש פערים גדולים מאוד בין קידום אתרים בארץ ובין קידום אתרים בחו״ל. הבסיס הוא אמנם אותו בסיס, ונכון שהעיקרון הוא אותו עיקרון, אבל השווקים והקהלים אחרים, התחרותיות שונה בצורה ניכרת וכתוצאה מכך גם המיקוד והאסטרטגיה. יכול להיות שיש לכם מקדם אתרים מעולה שהצליח להביא לכם תוצאות מדהימות בשוק המקומי, אבל אל תסתמכו על זה כשאתם מכוונים לקידום אתר בחו״ל, כי המשימה היא אחרת לגמרי.

אז במאמר הזה אני הולך להסביר על ההבדלים בין קידום אתרים בארץ ובין קידום אתרים בחו״ל. אני ארחיב בדיוק מה הם הדברים שצריך לשים לב אליהם, מה הם הדגשים שאסור להתעלם מהם ועל פי אילו קריטריונים צריך לבחור מקדם אתרים למשימה המאתגרת, אם כי בהחלט גם המתגמלת, הזאת.

Yalla (:

לפני הכל - מה ההבדל בין קידום אתרים בארץ ובין קידום אתרים בחו״ל?ֿ

תראו, עברית כבודה במקומה מונח, כן? אבל בואו לא נשכח שהיא לא מהשפות המדוברות בעולם, בלשון המעטה. כמות האנשים שתגיעו אליה אם תשתמשו בעברית היא די מצומצמת והשוק פה קטן ומוגבל. 

ברגע שתחליפו לאנגלית, למשל, התמונה כבר תהיה שונה לחלוטין. הנה מה שאני מקבל אם אני מחפש ״קינדל״ בעברית:

חיפוש קינדל

 

והנה מה שאני מקבל אם אני מחפש Kindle באנגלית:

חיפוש kindle

 

אתם מבינים?

פי 1000 יותר תוצאות. פער עצום. באנגלית יש עליכם הרבה יותר חיפושים, הרבה יותר עיניים, וכל העולם נפתח בפניכם. אבל יש גם יותר שחקנים, וכשזה המצב, יש גם יותר תחרות, וכפועל יוצא מזה, כמות המאמצים שצריך להשקיע היא גבוהה יותר ודורשת תקציבים גבוהים יותר, דיוק, מיומנות ותחכום בפעולות הקידום.

חוץ מזה, האלגוריתם של גוגל משתנה והיכולות שלו בעברית הן רחוקות מהיכולות שלו באנגלית.

כל עדכון, כל שינוי, כל פיתוח ושדרוג, יבוצעו קודם כל על האלגוריתם בשפה האנגלית ורק אחר כך, אם בכלל, יוטמעו גם בשפות אחרות, בהתאם לכדאיות, רלוונטיות ומה שגוגל תמצא לנכון. המשמעות היא: אין מקום לטעויות ואין מקום לניסויים, כל דבר יורגש מיד ותהיה לו השפעה על המיקומים. אז אם יש קיצורי דרך שמקדמי אתרים מרשים לעצמם לעשות בארץ, פשוט כי הם יודעים שהאלגוריתם לא כזה ״חכם״ כדי לקלוט אותם, באנגלית זה רחוק מלהיות המצב. וזאת גם הסיבה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לעבוד עם מקדם אתרים שאין לו נסיון עם קידום אתרים בחו״ל. טוב ככל שיהיה בלקדם אתר בארץ, זה לא קרוב ולא דומה למה שקורה בשוק הבינלאומי. לא מבחינת תחרות, לא מבחינת פוקוס ולא מבחינת הדגשים והסטנדרטים של גוגל.

אז שורה תחתונה – כשעושים קידום אתרים בחו״ל התחרות היא גדולה יותר ויש צורך לדייק את המטרות ולנקוט בטקטיקה יותר מתוחכמת. בנוסף, השוק בישראל קטן לעומת השוק הבינלאומי, ולכן מושקעים פה משמעותית פחות מאמצים. כשרוצים לקדם אתר בחו״ל ולתת פייט אמיתי למתחרים, אי אפשר להשוות לתקציבים שמושקעים בארץ, וכן צריך לקחת בחשבון שתדרש השקעה כספית גבוהה יותר.

אבל קידום אתרים בחו״ל לא בהכרח אומר שצריך לקדם את האתר באנגלית…

הנה הטריק הראשון שהרבה מקדמי אתרים לא מנוסים נופלים בו. כשלקוח בא ומבקש להציע את המוצרים שלו לחו״ל, ברירת המחדל, גם אם היא לא נכונה ברמה הטקטית והעסקית, היא לבחור באנגלית. כי אנגלית זאת שפה שכולם מדברים וככה יכולים להגיע לאנשים מכל העולם וגם למקדם עצמו העבודה הרבה יותר ״קלה״, לפחות מבחינת השפה. 

אבל האם היא יעילה? 

האם שוק שיש בו מאות מתחרים הוא השוק הנכון להיכנס אליו? 

האם זה שוק שאפשר לראות בו תוצאות שיכניסו כסף לבעל העסק? 

תלוי. 

אם יש תקציב מספיק גדול, אז כן. אבל לרוב בעלי העסקים בארץ יש תקציבים מצומצמים יותר ועדיין יש להם חלומות לכבוש את השוק הבינלאומי.

הדרך שלי לפצח את זה היא לבחון את מידת הביקוש במדינות אחרות, ששם התחרותיות יחסית חלשה ואז קל יותר לנצח. כלומר, להתברג למדינות שהאלטרנטיבות בהן על אותו מוצר הן יחסית חלשות והביקוש יחסית גבוה. במקרים כאלה, לא ידרשו יותר מדי מאמצים כדי להגיע לראש תוצאות החיפוש. בינגו.

ואם בכל זאת יש צורך בקידום אתר בשפה האנגלית - מה עושים?

במקרים מסוימים לא תהיה גמישות והדרישה תהיה לקדם אתר בחו״ל ובשפה האנגלית. למרות שהצגתי בסעיף הקודם את הקשיים ואת חוסר הכדאיות, חשוב לי לומר שזה אפשרי. צריך רק לשנות טקטיקה, לדעת במה להתמקד ואיפה להשקיע את המאמצים. לנסות להתברג על ביטויי מפתח יהיה מאתגר מאד וגם יקח זמן ולא מעט כסף. 

כאן נכנסים לתמונה הניסיון והיצירתיות של המקדם. מקדם אתרים מנוסה ידע לקרוא נכון את המפה ולבחור במילות מפתח שיש להן סיכוי טוב יותר להגדיל את ההכנסות של בעל האתר. לרוב, נעדיף לזנוח את הביטויים המרכזיים (״קינדל״) ולהתמקד במילות מפתח מסוג זנב ארוך (״קינדל תומך רוסית״). במקרים כאלה כמות החיפושים אמנם מצטמצמת אבל איתה גם התחרות וקל יותר למצוא את הדרך לראש תוצאות החיפוש. 

בנוסף, משתמשים שמגיעים דרך מילות מפתח זנב ארוך הם לרוב ממוקדים יותר וסיכויי ההמרה אצלם די גבוהים. אפשרות נוספת היא לייצר תוכן שיספק לגולש ערך, יענה לו על שאלות לגבי המוצר, ועל הדרך יניע אותו לרכישה. כך שבעקרון, יש דרכים לעקוף את התחרותיות, אבל אנחנו נפעל על פי הן רק במידת הצורך בהתאם למטרות וליעדים של בעל האתר.

איך לבחור מקדם שיודע לעבוד עם שווקים בינלאומיים ולקדם אתרים בחו״ל?

אז עכשיו כשאתם מבינים את האתגרים ויודעים טוב יותר לקראת מה אתם הולכים, הנה רשימה שתדייק אתכם אפילו יותר ותעזור לכם לבחור את מקדם האתרים הנכון למשימה. 

כאמור, מקדם אתרים טוב ככל שיהיה בשוק הישראלי, עלול במקרים מסוימים לא להיות האיש הנכון כשמדובר בקידום אתרים בחו״ל. את הסיבות אתם כבר יודעים, אני רק רוצה להתעכב שוב על העניין כי ההנחה השגויה הזו עלולה לעלות בזמן וכסף שיכול היה להיות מנוצל בצורה טובה ויעילה יותר. ואחרי שהורדנו מקדמי אתרים שעובדים בשוק הישראלי בלבד, הנה עוד כמה דברים שעומדים על הפרק:

  • נסיון עבר עם פרויקטים דומים

בדקו עם המקדם האם יצא לו לעבוד על פרויקט שהוא פחות או יותר זהה לפרויקט שלכם. מה שתרצו לבדוק זה יכולת ותוצאות עם פרויקטים דומים כדי שתוכלו לאמוד את מידת המומחיות שלו בשווקים בינלאומיים.

  • מתי לאחרונה המקדם עשה קידום אתרים בחו״ל

קידום אתרים אורגני הוא תחום דינמי שמשתנה לעיתים תכופות. גוגל מוציאה עדכונים ומשדרגת את האלגוריתם על בסיס קבוע. המשמעות היא שדברים שעבדו טוב לפני שנה, לא בהכרח יהיו דברים שעובדים טוב היום. אז לפני שאתם בוחרים מקדם אתרים, בדקו איתו מתי בפעם האחרונה הוא קידם אתר בחו״ל. אם זה לא משהו שהוא התעסק איתו בחודשים האחרונים, יכול להיות שהשיטות שלו כבר לא רלוונטיות לדרישות הנוכחיות של גוגל.

  • המלצות

מתי בפעם האחרונה עבדתם עם איש מקצוע בלי שקראתם או ביקשתם עליו המלצות? נדיר שזה קורה היום, בטח כשכל המידע מאד זמין וגלוי. זה לא משנה אם זה רופא שיניים או מקדם אתרים, בשני המקרים כדאי ורצוי לדעת שזה מישהו שאפשר לסמוך עליו, שהוא מקצועי במה שהוא עושה ושהוא יודע לתת שירות טוב. אני אומר אם כבר תחקרתם את המקדם לגבי ניסיון עבר ופרויקטים דומים, בקשו ממנו גם טלפון של איש קשר שיוכל לספר לכם על העבודה מולו. כשמדובר במקדם אתרים מקצועי שיודע לעבוד ולהביא תוצאות – הוא לא יהסס ולא ינסה להתחמק. הפוך, הוא ישמח לשתף אתכם בסיפורי ההצלחה שלו ולתת לאחרים לדבר בשבחו.

מה צריך לדעת לפני שמתחילים קידום אתרים בחו״ל?

גם אם יש לכם אתר מושקע ומקודם היטב בארץ, המעבר לשווקים הבינלאומיים ידרוש אדפטציות מסוימות. אני מכין אתכם לזה, כדי שתדעו מה עומד על הפרק ומה הן הפעולות העיקריות שנצטרך לבצע:

  1. דומיין – כל אתר בעברית עם סיומת co.il פחות יתאים למשימה שלנו בשווקים הבינלאומיים. האופציה האידיאלית היא לבחור בדומיין שיש לו את סיומת המדינה שבה אנחנו מעוניינים לשווק. האופציה השניה היא לבחור בדומיין גנרי – com, net, io וכן הלאה. 
  2. אחסון – המטרה שלנו היא אתר שנטען במהירות ולכן, לרוב מומלץ לאחסן את האתר במדינה שבה אנחנו מתכננים לפעול, או בסמוך אליה. סיבה נוספת, מעבר למהירות, היא שגוגל נוטה להציג למשתמשים קודם כל את האתרים המקומיים ורק אחר כך את כל היתר, כך שנרצה לקבל יתרון גם בגזרה הזאת. בנוסף, אני תמיד אמליץ להשתמש גם ב-CDN כדי לשפר מהירויות בביקורים חוזרים.
  3. מחקר מילים – כן, למרות שכבר יש לכם, אנחנו הולכים להתחיל הכל מהתחלה ולמצוא את הביטויים החזקים והרלוונטים בשוק הרלוונטי. קידום אתרים בחו״ל דורש הכרות עם התרבות, עם הסלנג ועם האופן שבו ביטויים מחופשים על ידי הקהל במדינת היעד, לכן לא נוכל להסתמך 100% על מחקר מילים שנעשה בעברית עבור הקהל הישראלי.
  4. תכנים – גם כאן לא נפעל בשיטת הקופי פייסט (ובטח שלא בשיטת התרגום האוטומטי של גוגל טרנסלייט). מקדם שמנוסה בקידום אתרים בחו״ל יודע שלתרגם מילה במילה מעברית לא יביא תוצאות טובות כי לקהל המקומי יהיה מאוד קל לזהות שהתוכן לא נכתב עבורו ואנחנו נאבד אותו. הקפידו לעבוד עם מקדמי אתרים שעובדים עם כותבים או מתרגמים שגרים במדינת היעד ודוברים את שפת המקומיים. זאת הדרך היחידה להבטיח תוכן איכותי שיענה על הצורך של המשתמש ויגביר את האמון שלו. (אמון הוא הדבר הבסיסי ביותר שנדרש כדי שתתבצע מכירה, אל תפחיתו בערכו). 
  5. קישורים – קידום אתרים בחו״ל דורש קשרים עם סוכנויות בחו״ל, כי זו הדרך הטובה ביותר להבטיח קישורים איכותיים ממדינת היעד. לא יעזור לכם להוציא קישור מאתר בישראל לאתר שמקודם במדינה אחרת וכדי ליהנות מהחוזק וההשפעה של הקישור – הוא חייב להיות מאתרים מקומיים. זו עוד סיבה שתרצו מקדם אתרים מנוסה שמכיר את העבודה בשווקים בינלאומיים ויודע איך לפנות לסוכנויות זרות כדי לשרת את האינטרסים של הלקוחות שלו.
  6. לא הכל זה גוגל – ברוב המקרים זה כן, נכון, אבל יש מדינות שבהן גוגל אסור לשימוש או שהוא בסך הכל מנוע החיפוש המשני. תראו את רוסיה למשל, יאנדקס הוא מנוע החיפוש ששולט שם ואם תרצו לקדם מוצרים לקהל הרוסי, אין טעם שתעשו את זה בגוגל. הכרות המקדם עם הרגלי השימוש במדינת היעד היא הכרחית.

אז האם בכלל כדאי לעשות קידום אתר בחו״ל?

בשלב הזה אתם מבינים שלעשות קידום אתר בחו״ל זאת השקעה. יש הרבה דברים שתצטרכו להתחיל ממש מהתחלה ואין לי דרך יפה לומר שהמסע הזה הולך לקחת זמן. אמיתי אתכם. אז שאלו את עצמכם האם אתם מוכנים לתהליך, האם יש לכם אורח רוח והאם שווה לכם להיכנס לזה מבחינה כלכלית. אני נתקל באנשים שמאד רוצים לקפוץ על ההזדמנות, אבל הם שוכחים לקחת בחשבון משתנים שיש להם עלות נוספת. עלות משלוחים למשל – בדקתם? מדיניות החזרות – חשבתם? שירות ותמיכה? הפרשי שעות? תמחור? כמה תצטרכו למכור כדי להיות רווחיים? אני חלילה לא מעלה את כל אלה כדי לקצץ לכם כנפיים. רק חשוב לי לוודא שבדקתם היטב ואתם יודעים לאן אתם נכנסים. אמרתם כן? בואו נעוף על זה!

שאלות ותשובות על קידום אתרים בחו״ל

עלות קידום אתר בחו״ל תלויה במספר משתנים – סוג האתר, מידת התחרותיות בשווקים שאליהם פונים וכמות המאמצים שידרשו על מנת להשיג את התוצאות הרצויות. אין דרך לנקוב במחיר מבלי להריץ בדיקה על השוק, על המתחרים ועל אופי האתר וכמות הביטויים שרוצים לקדם. ככלל, כדאי לקחת בחשבון שקידום אתר בחו״ל יעלה יותר מקידום אתר בארץ מתוקף האתגרים וכמות המתחרים הגבוהה יחסית. מומחה קידום אתרים יבקש לראות את האתר ויבחן את התחרותיות בשוק המיועד לפני שיתן הצעת מחיר.

כן. אין בעיה לעבוד עם מקדם אתרים ישראלי כל עוד יש לו ידע ונסיון בקידום אתרים בחו״ל. בסופו של דבר, מה שישחק תפקיד זה הותק של המקדם, הניסיון שלו והקשרים שיש לו הן עם סוכנויות קידום אתרים בחו״ל והן עם כותבים ומתרגמים שיוכלו לעשות התאמות תכנים לקהל המקומי. קחו בחשבון שהצלחה של מקדם אתרים ישראלי לא יכולה לנבא את ההצלחה שלו בשווקים בינלאומיים. קידום אתרים בחו״ל מביא איתו התמודדות עם תחרותיות ברמה שונה מזו שקיימת בשוק הישראלי ולכן נדרשת מיומנות אחרת, טקטיקה שונה, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.

כשעושים קידום אתר בחו״ל צריך לקחת בחשבון שהסביבה תהיה תחרותית ומאתגרת יותר. כתוצאה מכך, המאמצים שנצטרך להשקיע יהיו גבוהים יותר ובהתאם גם התקציב. בנוסף, האלגוריתם של גוגל בשפות שאינן עברית הוא לרוב מתוחכם יותר ולכן כדאי לעבוד עם מקדם אתרים שבקיא בהנחיות גוגל ועוקב אחר שינויים ועדכונים שהיא מבצעת. אבל כאן חשוב לסייג ולומר שלמרות שבארץ גוגל הוא מנוע החיפוש הראשי, לא זה המצב בכל נקודה על הגלובוס, אז לפני שקופצים למים, חשוב גם לוודא מה הוא מנוע החיפוש העיקרי במדינת היעד.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרי קידום אתרים נוספים