קידום אתרים לעסקים: כך כבשנו את המיקומים הראשונים

האם קידום אתרים לעסקים הוא מלאכה למקצוענים, או שכל בעלי האתרים מסוגלים לבצע אותה? עד כמה זה הכרחי וכמה זה עולה? מה יצא לי מלקדם את העסק שלי ברשת?

אם גם אתם שמעתם (ולא בפעם הראשונה) שהפרסום ברשת עובד ושמי שלא שם לא קיים, אבל עד היום לא הרמתם את הכפפה והתחלתם לקדם – המאמר הזה נוצר עבורכם, וכאן תגלו מהיכן מתחילים ולאן מתקדמים. אז תנו לי לעשות לכם קצת סדר עם כל הפרטים שהכי חשוב לדעת.

קידום אורגני לעסקים בגוגל – מה זה בכלל?

קידום אורגני לעסקים (SEO – search engine optimization) מתייחס לסדרת פעולות שנועדו להתאים את האתר שלכם ככל האפשר וכמה שיותר למנוע החיפושים של גוגל. דיברתי באופן מפורט יותר במאמר הזה בנושא, אם תרצו להבין יותר לעומק על ה-SEO עצמו.

מדוע זה חשוב כל כך?

מנוע החיפוש, ובפרט מנוע החיפוש של גוגל, הוא המקום הראשון והמיידי שאליו רוב אוכלוסיית העולם פונה כדי לקבל שירותים ומוצרים אונליין, ולכן כדאי מאוד שנתפרסם בו ואף חשוב יותר – שנזרח ונתבלט בתוכו.

גוגל יודעת שאנחנו מתחרים על ליבה, ולכן מעמידה בפנינו רשימת דרישות ארוכה וקפדנית שבה צריך לעמוד. ככל שניישם חלק משמעותי יותר ויותר ממנה באתר שלנו, כך נדורג כאתר מהימן, איכותי ואפקטיבי יותר לגולשים שחיפשו תוכן שקשור אליו. כשזה יקרה, גוגל תמקם אותנו בתוצאה גבוהה יותר בתוצאות חיפושי הגולשים וכך תזרים אלינו תנועה רבה, ובעקבות זאת יגדל הסיכוי להמרה ולרווח.

אז איפה בדיוק כל ה"אורגני" בסיפור הזה?

תהליך אורגני הוא תהליך טבעי, ולכן מדובר בקידום שנועד להמשיך לשפר את הדירוג בגוגל עוד ועוד, אך ללא תקציב פרסום. המטרה היא בעצם לשפר את האתר, את כל התהליכים הקשורים בחוויית המשתמש ובתוכן, כדי שמנוע החיפוש בעצמו יזהה את האתר כאיכותי, וידרג אותו בתוצאות החיפוש הראשונות.

כיום ידוע שביצוע החיפושים בגוגל הוא כל כך אינסטינקטיבי, עד שיספיקו לגולש הממוצע קליק אחד וצפייה בכמה תוצאות מהעמוד הראשון כדי להתקבע על החלטתו. אם לא נהיה שם באותו הרגע, אנחנו בכלל לא קיימים.

עסקים קטנים VS עסקים גדולים: מה ההבדל בקידום?

שאלת השאלות בעולם קידום האתרים לעסקים מתייחסת לגודל העסק: האם חנות אופנה מוכרת בהכרח צריכה אופרציית קידום אגרסיבית? האם אסטרטגיית הקידום של חנות מקומית חייבת לכלול מערך תוכן מטורף כדי להתברג בדף הראשון בגוגל? האם יועץ עסקי שיצר לעצמו דף נחיתה פשוט ליצירת קשר זקוק למקדם SEO?

זה אולי מפתיע, אבל קידום לא נובע מגודל העסק, אלא מגודל היישות הווירטואלית שלו.

ניקח לדוגמה את אותה חנות אופנה שמנהלת אתר מכירות אונליין ושלל קטגוריות לפריטי המכירה. קל לראות שמדובר באתר מורכב, שהקידום שלו מטבע הדברים מאתגר יותר. זוהי גם לא חנות הביגוד היחידה שמתפרסמת ברשת, כך שיש לה תחרות רבה מול רשתות ובתי אופנה אחרים, ולכן היא תזדקק למאמצים גדולים יותר כדי לשמור על כוחה ברשת לאורך זמן.

לעומת זאת, עסק שבו פועלים עשרות עובדים המנהלים מאות לקוחות, יכול להתנהל נפלא עם אתר תדמיתי קטן ומשובח שדורש רק פעולות קידום קבועות ובסיסיות. ככל שהתחרות בגוגל נמוכה יותר, כך הקידום צפוי להיות מוצלח, ללא יותר מידי מאמץ והשקעה.

אתרים שזקוקים למומחים נוספים כמו גרפיקאים, מתכנתים ומפתחים, כותבי UX ועוד, יצטרכו לשכור את שירותיה של חברה מקצועית בה יש מספר גורמים כאלו שערוכים לשרת את בעל האתר.

באתרים שמנוהלים על ידי אדם אחד או צוות קטן, ייתכן שכמה פגישות מקדימות ויצירת דו"ח חודשי על פעולות הקידום שבוצעו תספיק. אתר שכזה מחפש הרבה לקוחות ולכן הפעולות הנדרשות לו בעיקר רוחביות.

אם מדובר בחברה שמחזיקה גם צוות אסטרטגי, מומחים ומחלקות שלמות בתחומי המיתוג, השיווק, המכירות ועוד, היא תידרש לפגישות תכופות יותר עם חברת הקידום, ליווי שוטף, הנעת תהליכים, בדיקת הפעולות שבוצעו, ניתוח ודיווח, יצירת שינויים ושיפורים באתר ועוד. כמובן שהביטוי התקציבי לכל אלו שונה לחלוטין מזה של העסק הקטן, תוך שהוא עשוי גם להתייחס בכל פעם לקהל יעד אחר, סקטור שונה באתר או תחום פעילות חדש. 

קידום אתרים לעסק מקומי – קל יותר משחשבתם

ומה אם יש לכם עסק מקומי קטן שרק רוצה שהתושבים מסביב ימצאו אותו? לק ג'ל, עיצוב גבות, חנות למוצרי יום הולדת ואירועים, חברת ניקיון, שירותי מכבסה, מסעדה או אפילו גלידריה – כל אלו שואפים להימצא בתוצאות לוקאליות בגוגל, כדי שהלקוחות המקומיים ידעו על קיומם ונוכחותם וכך יוכלו להגיע פיזית לבית העסק.

קידום אתרים לעסקים קטנים ומקומיים מתייחס בעיקר לנראות העסק בתוצאות החיפוש ובמיוחד במפות גוגל (Google Maps) והוא צפוי להיות רווחי מאוד לבעל האתר. הביטוי "מסעדות בחיפה" למשל, יצליח להביא אליו את מרבית הגולשים משום שהם מחפשים פיזית את המסעדה שהכי נוח ופשוט להגיע אליה, לצד פרטי ההתקשרות שיכולים להופיע במנוע החיפוש עצמו.

אבל מלאכת הקידום בעצם רק מתחילה כאן. עדכון גוגל משנת 2021 הקרוי Google Pigeon Update מאפשר כריית נתונים ממכשירי הגולשים שבהם מופעלות הגדרות המיקום וכן מכתובת ה-IP במחשבים נייחים, כך שהגולשים נחשפים לתוצאות מקומיות בהתאם להגדרות המיקום במכשיר. נוסף על כך, אם בוצעו חיפושים רבים כלפי אזור מסוים, גוגל יסיק ששם אותו גולש גר ותחשוף אותו לתוצאות מתאימות. 

קידום אתרים לעסקים מקומיים נחשב לתחום מקיף, שבו תבוצע סדרת פעולות מקצועיות רבות וחשובות – מקידום לוקאלי במפות גוגל (LOCAL SEO) ועד ניהול הביקורות על העסק. כמובן שאלו מצטרפים ליתר פעולות הקידום "הקלאסיות" כמו מחקר מילים, קידום אורגני ואף קידום ממומן (קידום מודעות בכסף בגוגל) במגוון שיטות במקרה הצורך.

פיתוח אסטרטגיה מתאימה לקידום העסק והתאמת התקציב

קידום אתרים לעסקים מצליח רק בתנאי שקיימת לעסק אסטרטגיה שיווקית מתאימה ויעילה. זוהי אסטרטגיה שלא מגדירה רק את קהל היעד, מיקומו ואת הפלטפורמות הדיגיטליות שבהן הוא נוכח, אלא גם החלטות חשובות לגבי הערוץ המרכזי של פעילות העסק ברשת, הזמנים שבהם נרצה להגיע לקהל המטרה וגם קביעת המטרות והיעדים של התוכנית, מה שצפוי לבסס את הצלחתה או אי הצלחתה של עבודת הקידום.

כאשר ניגשים לתאר ולהגדיר את מטרות הקידום, צריך להביא בחשבון גם את שיקולי התקציב. עסקים מתחילים שזקוקים להכנסות מיידיות יידרשו להפנות חלק מתקציב השיווק גם לאמצעים נוספים, בעוד שעסקים שמנוהלים בשוטף לאורך תקופה וצברו שם כלשהו, יוכלו לפנות את עיקר התקציב למאמצי הקידום ההתחלתיים.

תאמינו או לא, אבל יש המון עסקים שמוכנים לבזבז כסף על ביטויים לא מכירתיים רק כדי להיות בהם הראשונים בגוגל. זאת כמובן אפשרות שלפעמים תניב פירות מתאימים, אבל צריך לשקול אותה בהתאם לכל הפרמטרים שהוגדרו באסטרטגיית הקידום. ניקח לדוגמה את הביטוי "חדר ילדים", שאם אתם חנות רהיטים או מעצבת חדרי ילדים תשמחו מאוד להיות מדורגים בהם גבוה בגוגל, אבל הם לא ממוקדים במיוחד ודורשים משאבים גדולים בהרבה בתהליכי ההתקשרות והמכירה. לעומת זאת, ביטוי הרבה פחות פופולרי כמו "חדר ילדים לתאומים בצבעים כחול-אפור" יכול להעיד על גולש בשל יותר להתקשרות ולתהליך רכישה מול בית העסק, כך שהמיקוד בביטוי כזה יהיה כדאי יותר.

נקודה חשובה: אל תצאו לדרך כל עוד לא ברור לכם אם תצליחו לממן את כל תהליך הקידום. קידום אורגני שמופסק באמצע שווה לאפס מאמצי קידום ולכן על התוכנית להיצמד לתקציב שמאפשר את פעילותה השוטפת ועד לקבלת התוצאות הרצויות.

זכרו גם שקיימות סיבות רבות לכך שתהליכי הקידום האורגניים נמשכים זמן רב. לגוגל לוקח זמן להבין את רמת האמון שהגולשים נותנים בכם ואת איכות התוכן שאתם מייצרים עבורם, את ההתמחות העסקית והמהימנה בענף הפעילות, האם יש אתרים נוספים שמתייחסים אליכם כאוטוריטה ועוד. אם תרצו לתכנן כבר עכשיו את אסטרטגיית הקידום ולהבין טוב יותר כמה כסף אתם צפויים להוציא לגביו, תוכלו לקרוא את ההסבר המלא שלי לגבי כמה זמן לוקח לקדם אתר בגוגל?

קידום אורגני וקידום ממומן: למה חשוב לשלב?

קידום אתרים לעסקים קטנים וגדולים מתייחס לשני אספקטים מרכזיים: קידום אורגני (SEO) וקידום ממומן (PPC). הקידום הממומן הוא למעשה תשלום על פרסום בגוגל, הכולל מודעות שמוצגות לגולשים במיקום בולט וכך מושכות יותר גולשים להיכנס לאתר. הקידום האורגני לעומת זאת, מתייחס יותר לבניית הנכס ולתחזוקה שלו לאורך זמן.

מדובר בשתי פעולות קידום שונות לגמרי שחשוב לשלב בצורה חכמה בהתאם למצב העסק הנוכחי כדי להגיע לתוצאות הטובות ביותר. למעשה, עסק חדש שרוצה להתחיל לשווק את עצמו ולייצר הכנסות מיידיות, יפנה חלק גדול מהתקציב שלו לקידום הממומן וכך הוא חופשי להתחיל בפעולות SEO איכותיות שתוצאותיהן יישמרו לטווח הארוך.

עסקים נדרשים להשקיע סכום חודשי קבוע בקידום האורגני כדי לראות תנועה בהדרגה, תוך שהם משלמים סכומים נקודתיים על קמפיינים מוגבלים בזמן כדי לגרוף תנועה מוגברת או לנהל פיק מכירתי עד גמר המלאי. האיזון בין שתי האפשרויות חשוב מאוד וגם הוא נשען רבות על האסטרטגיה שתוכננה לעבודת הקידום ומטרותיה.

פעולות שעסק קטן יכול לעשות כדי לקדם את האתר שלו ממש לבד וממש עכשיו

אז מה תוכלו לקחת איתכם הלאה כדי להתחיל לקדם את האתר שלכם ולהשיג לו תנופה מצוינת? הנה כמה פעולות בסיסיות שחשוב להכיר ושניתן גם לבצע לגמרי בעצמכם:

בדיקת דירוגים

בדיקה זו תאפשר לכם להבין איפה האתר שלכם עומד כרגע מבחינת גוגל. תוכלו להשתמש בתוכנה כמו SEMRUSH שמנטרת את תוצאות גוגל בשוטף ומסיקה גם בנוגע לדירוג האתר שלכם. אפשרות נוספת היא להשתמש בתוכנה כמו Rank Tracker שמשקפת את איכות התוכן הקיים לביטויים מסוימים באתר שלכם.

יצירת תוכן לאתר

תוכן הוא חלק משמעותי ומרכזי ביותר בקידום האתר שלכם. כדאי להתחיל מהביטויים שמצאתם שגוגל מדרג אצלכם, ולשפר להם את התוכן הקיים. עליכם לדאוג תמיד ובשוטף לייצור תכנים, ריענון האתר והידוק הקשר באופן קבוע עם הגולשים. זה לא רק ה"בונדינג" עם גוגל, אלא קשר משמעותי ואמיתי עם הקהל שלכם, שישמר את הפעילות העסקית החשובה. התוכן גם יאפשר לכם לבנות מוניטין של אוטוריטה בתחום שלכם, יעניק ידע מעניין ומשמעותי לגולשים ויאפשר לכם גם לקדם את המוצר או השירות שלכם באופן טבעי יותר מפרסומת.

בניית קישורים

הקישורים חשובים לא פחות מהתוכן, אבל אם אין לכם אינטרס לקדם לבדכם את האתר, מוטב להשאיר את ההרפתקה הזו מראש למומחה קידום אתרים לעסקים. מה כן אפשר וכדאי לעשות לבד? להוסיף את האתר שלכם לאינדקס ורצוי כזה שממוקד כמה שיותר בתחום העסקי שלכם, לפתוח בלוג חינמי שבו תפרסמו מאמרים המשלבים קישורים לאתר או להשתתף ולהתארח בפורומים רלוונטיים. כתבתי יותר לעומק בנושא במאמר בניית קישורים פנימיים – המדריך השלם, שיכול לתת לכם עוד קצת טיפים שימושיים.

אז מה לסיכום?

האתר שלכם הוא הנכס שלכם. אם תתחזקו אותו, תטפחו אותו ותשמרו עליו, תצליחו למקסם את כל הפוטנציאל ממנו ולהגדיל משמעותית את הרווחים שלכם. זוהי ריצה למרחקים ארוכים שבה יהיו אתגרים, חיפושים אחר פתרונות, פעולות שיתבררו כמיותרות ולפעמים גם תסכול. יחד עם זאת, כל צעד קטן הוא צעד בדרך להצלחה. החכמה היא להסתכל על התמונה הגדולה בעסק שלכם ובתהליך השיווקי שלו, להבין לאן ניתן לשאוף ולהיעזר בכל אנשי המקצוע שיעזרו לזה לקרות.

שאלות ותשובות

התשלום על שירות קידום אורגני תלוי במידת התחרותיות שקיימת לתחום שבו האתר עוסק ורמת ההשקעה הנדרשת. עם זאת, אי אפשר לקבוע מראש את התקציב כי הוא תלוי במכלול הפעולות שיש לבצע עבור אותו אתר.

קשה לקבוע טווח זמנים קבוע לכולם, משום שהטווח נקבע על פי היקפי העבודה הנדרשים עבור אותו עסק. נוכל לומר באופן כללי שמדובר בטווח של מספר חודשים, ולאחר מכן התוצאות נשמרות לאורך זמן.

כל עוד בעל העסק מוכן להשקיע זמן, משאבים ואנרגיה בללמוד את עבודת הקידום וליישם אותה בפועל, זה עשוי להספיק. ככל שהעסק יגדל, מומלץ להעסיק קידום אתרים מקצועי.

עידן בן אור

יועץ קידום אתרים ושיווק דיגיטלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מאמרי קידום אתרים נוספים