נראה שהפניות 301 היו פה ומאז ומעולם.
כל מקדם אתרים מתחיל ידע להגיד שאחד הפרמטרים החשובים ביותר לשמירה על "כוח" של עמוד בעת העברת אתר או שינוי דומיין הוא הפנייה 301.
הבעיה הייתה, שכאשר ביצענו הפנייה בעצם וויתרנו על בין 7 ל15 אחוז מה"כוח" (תלוי אם מי שואלים) ונקודה זו הפכה את העברת האתר למתסכלת מאוד ולא בהכרח כדאית מהזווית של קידום אתרים.
לאורך השנים תמיד עמדה השאלה, האם להחליף לאתר דומיין (למשל בעת מיתוג חדש) או לא?
האם להעביר את האתר לפרוטוקול מאובטח HTTPS או שמבחינת SEO הדבר יעשה יותר נזק מתועלת?
השינוי המפתיע
כל מה שכתבתי היה נכון עד לציוץ המפתיע של גארי איליס בחודש שעבר:
30x redirects don't lose PageRank anymore.
— Gary Illyes (@methode) July 26, 2016
הודעה זו מגיעה לאחר שבסוף 2015 אמר ג'ון מולר כי הפנייה 302 יכולה להיחשב כ301 בעיני גוגל במצבים מסוימים.
סיכום ביניים קצר:
- הפניות 301 מעבירות את כל הכוח מעמוד לעמוד.
- את גוגל כבר פחות מעניין סוג ההפנייה (302, 301 וכו') והם לעתים מחליטים לבד עבור אתר מהו סוג ההפנייה הנכון עבורו (במידה ולדעתם היא לא הוגדרה נכון).
מה אומרים בMOZ?
בMOZ כתבו מאמר בדיוק על הנושא הזה וענו שם על כמה שאלות, הנה התרגום:
שאלה: האם כעת ניתן לבצע הפניות 301 ללא סיכון?
תשובה: לא
כל הפנייה מכילה סיכון.
אומנם זה מדהים שגוגל כבר לא "מענישה" אתרים על הפניות 301 באובדן PageRank, אך קחו בחשבון שPageRank הוא רק אחד ממאות פרמטרים שגוגל בדוקים על מנת לקבוע את דירוגו של אתר.
באופן אידאלי, אם אתם מבצעים הפנייה 301 לעמוד זהה בדיוק וזה השינוי היחיד שביצעתם (שינוי הכתובת), אז בתאוריה תוכלו לצפות לכך שלא תאבדו טראפיק לפי ההנחיות החדשות.
לעומת זאת, אל תפצו שהפניות לעמוד לא רלוונטיים יעבירו הרבה PR אם בכלל.
לדוגמה: הפניית עמוד המעריצים הפופולריים של טיילור סוויפט לעמוד האפילייאט שלכם שמוכר אבקות חלבון כמובן תהיה חסרת תועלת.
למעשה, גלן גייב חשף לאחרונה שגוגל מתייחסים להפניות לא רלוונטיות כמו לSoft 404.
שאלה: האם זה בטוח לגמרי לבצע הפניות 302 במקום 301?
תשובה: לא
בעבר שמענו שהסיבה שגוגל מתייחסת להפנייה 302 (זמנית) כמו הפנייה 301 (קבועה) היא שהרבה אתרים ביצעו הפניות בצורה שגוייה (והשתמשו ב302 כשהיה צריך להשתמש ב301), וזה גרם לבלגן בדירוגים של גוגל.
כרגע הבעיה היא שאנו יודעים שגוגל מעבירים PR דרך הפנייה 302, אבל יש כמה נושאים פתוחים:
- אנחנו לא יודעים אם שתי ההפניות זהות מכל הבחינות.
בעבר ראינו ש302 מעבירה PR בסופו של דבר אבל רק לאחר פרק זמן מסוים שעבר, בניגוד ל301 שמעביר את "כל הקישורים" באופן מהיר.
אנחנו לא יודעים עדיין איך גוגל מתייחס להפניות 302 מהבחינה הזו ואם זה השתנה. - הפנייה 302 היא סטנדרט באינטרנט בו גוגל אינם השחקן היחיד.
הפניות מסוג זה נועדו להיות זמניות וזה יותר מסביר שמנועי החיפוש האחרים(בינג, באידו וכו') ורשתות חברתיות יתייחסו ל302 באופן שונה מגוגל.
רנד פישקין סיכם את זה יפה:
On Google's announcement that "30xs pass pagerank" — be wary. Test. Don't assume. Pagerank isn't the only or most important ranking signal.
— Rand Fishkin (@randfish) July 26, 2016
שאלה: האם העברת האתר שלי לHTTPS תשמור לי את כל הטראפיק?
תשובה: אולי
הנה הנקודה לגבי העברת אתר לHTTPS: זה מורכב.
קצת רקע – גוגל רוצה שכל האינטרנט יעבור לHTTPS והם הכריזו על "תוספת דירוג" קטנה בשביל לעודד אתרים לבצע שינוי.
הבעיה הייתה שבעלי אתרים לא היו מוכנים להחליף תוספת דירוג קטנה בעבור אובדן "כוח קישורים" של כ15% לאחר שיבצעו הפניות 301.
זו כנראה הסיבה שגוגל שינו את הפנייה 301 כך שלא תביא לאובדן PR.
אפילו ללא בעיית אובדן הPR העברת אתר לHTTPS יכולה להיות די מסובכת כמו WIRED גילו השנה.
עברה שנה מאז שMOZ עברו לHTTPS ואנחנו שמחים שעשינו כך (כך כתוב בMOZ במקור), אבל היו הרבה סיכונים ואפשרויות לאובדן טראפיק.
אז בכל פרויקט גדול, היו מודעים לסיכונים כמו להצלחות.
כמה מילים שלי לסיכום
מדובר באחד השינויים המשמעותיים שגוגל הוציאו בשנים האחרונות, אך כמו כל הצהרה של גוגל – הייתי לוקח אותה בערבון מוגבל.
אני חובב HTTPS ידוע וממליץ בחום להשתמש בו בכל הקמה של אתר חדש.
לגבי אתרים קיימים – אני עדיין ממליץ לבחון באופן נקודתי את האפשרות להעברה ל- HTTPS ובמקרים מסוימים לבצע שינוי חלקי על אזור מסוים באתר (וידוע שגוגל מדרגים עמוד ולא אתר כך שלעמוד עם HTTPS תקבלו את התוספת הקטנה ולהפך).
אז מה דעתכם? האם העדכון הזה יגרום לכם לעשות שינוי כלשהו בדרך בה אתם עובדים?